۰

پای حرف بازاری‌های معترض؛ «ما جدا از مردم نیستیم!»

تاریخ انتشار
جمعه ۸ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۳
پای حرف بازاری‌های معترض؛ «ما جدا از مردم نیستیم!»
یه زمان کارمند جماعت حسرت بازاری رو می‌خورد، الان ما حسرت کارمند جماعت رو می‌خوریم» این جمله و جملات شبیه به آن، حرف خیلی از بازاری‌های معترض است.

« مالیات و اداره دارایی یه جور مارو تیغ می‌زنه، اتحادیه‌ها یه جور، بیمه همه جوره مارو تحت فشار گذاشته که شاگرد و پادوهارو بیمه کنیم و وقتی کار هم نباشه، وقتی وارد کننده نتونه وارد کنه، وقتی مردم پولی واسه جنس خریدن نداشته باشه، همین میشه که ما کرکره رو بکشیم پایین و بیایم تو بازار جار بزنیم آقاااا به داد ما برسید»

صبح دوشنبه، حرکتی اعتراضی در دل بازار تهران شکل گرفت. اولین تصاویر و فیلم‌ها و بررسی‌های میدانی نشان داد، از دل بازار تهران یعنی موقعیت نوروزخان و پله نوروزخان که در مجاورت مسجد شاه بازار است، گروهی از معترضان که عمدتا کسبه صنف آرایشی و بهداشتی بودند، به شکل خودجوش مغازه‌های خود را بستند و از پله نوروزخان تا موقعیت سبزه میدون در بازار تهران، اکثریت مغازه‌دار ها را با شعار «بازاری با غیرت، حمایت حمایت» تشویق به بستن مغازه‌ها می‌‌کردند. براساس گفته‌های شاهدان، کسانی که مغازه‌ها را نمی‌بستند و به نوعی امتناع می‌کردند، در فضای سنگین شعارها مجبور به بستن مغازه‌ها می‌شدند و این اجبار در واقع حرکتی در راستای عرف بازار بود.

تا جایی که شاهدان می‌گویند، زمانی که تعداد کمی از مغازه‌داران برای بستن مغازه تعلل می‌کردند، جمعیت رو به مغازه شعار می‌دادند « بازاری بی غیرت!» 
عمده دلایل اعتراض بازاری‌ها از صبح روز دوشنبه، ناظر بر افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بود.اهمیت قیمت ارز در بازار ایران در شرایطی‌ست که بازار سنتی در ایران هنوز وابستگی بالایی به واردات کالا دارد و این وابستگی با اندکی تکان‌های ارزی و نابسامانی در تامین ارز برای واردات کالا بهم می‌ریزد. اما بازاری‌ها می‌گویند دلار جرقه‌ای شد بر همه چالش‌هایی که بازار تهران در سال‌های اخیر تجربه کرده است و حتی خیلی‌ها می‌گویند مساله فقط ارز نیست و رکورد در بازار، افزایش اهرم‌های مالیاتی و کاهش قدرت خرید مردم و تاثیر بر کسب‌ آنها دلایلی است نارضایتی بازاری‌ها را از وضع امروز افزایش داده است.
کد مطلب : ۱۴۰۲۱۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.