۰

تجمعات اخیر سازمان‌دهی شده بود؟ پاسخ وزیر کشور

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۱
وزیر نفت در نامه ای به دبیرکل اوپک تاکید کرد که هرگونه افزایش در تولید توسط هر عضوی از اوپک فراتر از تعهدات مندرج در بیانیه کنفرانس‌های ۱۷۱ و ۱۷۴ ناقض این توافق و تضعیف کننده بنیان اوپک است.
 
بیژن زنگنه در نامه ای به دبیر کل اوپک تاکید کرد که هرگونه افزایش در تولید توسط هر عضوی از اوپک فراتر از تعهدات مندرج در بیانیه کنفرانس‌های ۱۷۱ و ۱۷۴ ناقض این توافق است.
متن کامل نامه زنگنه به این شرح است:
آقای سهیل محمد المزروعی
وزیر محترم انرژی و صنعت امارات متحده عربی و رئیس کنفرانس اوپک
بر اساس تصمیم اتخاذ شده توسط کنفرانس اوپک مندرج در قطعنامه شماره ۱۷۴/۵۱۳ مقرر گردید که کشورها تلاش خود برای پایبندی کلی اوپک ۱۲ عضو و کاهش میزان آن به صد درصد از تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۱۸ تا پایان بازه زمانی مندرج در قطعنامه یاد شده به کار گیرند و مقرر شد کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک ـ غیراوپک تولید را رصد نموده و مراتب را به رئیس دوره‌ای کنفرانس اوپک گزارش نماید.
انگیزه من از نوشتن این نامه به حضرتعالی این است که اعلام نمایم که ما در خصوص واگذاری سهمیه تولید یک کشور عضو به اعضای دیگر تصمیمی اتخاذ نکرده‌ایم.
درواقع بر اساس مندرجات قطعنامه با درخواست از کمیته مشترک وزارتی نظارت به توافق اوپک ـ غیراوپک به منظور رصد بازار و گزارش‌دهی به رئیس دوره‌ای اوپک، بررسی این موضوع به رئیس دوره‌ای کنفرانس واگذار شده تا از طریق برگزاری کنفرانس فوق‌العاده و یا مکاتبه با کلیه اعضای اوپک و رسیدن به اجماع این موضوع را حل و فصل نماید. هرگونه افزایش در تولید توسط هر عضوی از اوپک فراتر از تعهدات مندرج در بیانیه کنفرانس‌های ۱۷۱ و ۱۷۴ اوپک ناقض توافق مورد بحث می‌باشد.
در اینجا بدینوسیله از حضرتعالی تقاضا دارم که به کلیه کشورهای عضو منعکس فرمایید که نسبت به تعهدات خود و تصمیمات متخذه توسط اوپک در کنفرانس‌های ۱۷۱ و ۱۷۴ پایبند بوده و از انجام هرگونه اقدام یکجانبه که موجب وارد آمدن آسیب به وحدت و استقلال سازمان اوپک می‌شود، خودداری نمایند.
ایران در جلسه کمیته مشترک وزارتی نظارتی بر توافق اوپک ـ غیراوپک اعلام نمود که هرگونه افزایش یکجانبه تولید توسط کشورهای عضو بیش از میزان تعهدات آنها مندرج در صورتجلسه تصمیمات اوپک، امریکا را تهییج می‌کند تا علیه ایران اقدام نماید. متأسفانه رفتارهای یکجانبه برخی کشورهای عضو باعث تضعیف بنیان و اساس سازمان ما می‌شود.
تصمیمات اوپک به گونه‌ای نیست که بر پایه آن بتوان اقدام برخی از کشورهای عضو اوپک را در دنباله‌روی از خواست آمریکا برای افزایش تولید که با انگیزه‌های سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شده و به صورت عمومی نیز اعلان شده، توجیه نماید. از آنجایی که ما همگی در خصوص سیاست‌زدایی از تلاش‌های اوپک اتفاق‌نظر داریم، نبایستی به دیگران اجازه بدهیم که با اقدامات سیاسی وحدت و استقلال اوپک را خدشه‌دار نمایند.
درحالی‌که ما ممکن است مواضعی مشابه نظرات اعلام شده توسط هر یک از شرکای غیراوپک خود مثلاً روسیه داشته باشیم، اما من از حضرتعالی می‌خواهم که به عنوان رئیس دوره‌ای اوپک در این برهه تاریخی از اصول بلندمدت، وحدت و منافع اوپک صیانت نمائید.
چنانچه دستور فرمایید که نامه حاضر در بین عالیجنابان رؤسای هیأت‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک توزیع شود، موجب مزید امتنان خواهد بود.
کد مطلب : ۱۴۰۳۰۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.