۰

ترمیم کاببینه به تنهایی مشکل اقتصاد را برطرف نمی‌کند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
ترمیم کاببینه به تنهایی مشکل اقتصاد را برطرف نمی‌کند
محمد خوش چهره گفت: صرف تغییر افراد کابینه نمی تواند شرایط اقتصادی ایران را تغيير دهد. 
 
 وی با اشاره به اینکه درک ناقص از موضوعات بی تردید منجر به ارائه نسخه های نادرست برای رفع بیماری می شود، گفت: اگر تشخیص یک بیماری درست نباشد ، ممکن است بیمار از دست برود ، در این فضا برخی دچار اشتباه برداشتی می شوند و از ترمیم کابینه حرف می زنند و برخی دیگر نیز پا را فراتر گذاشته و کل دولت را به باد انتقاد می گیرند در حالی که باید دید چرا مشکلات امروز اقتصاد ایجاد شده است . 
 استاد دانشگاه تهران که به دعوت خبرآنلاین در کافه خبر حضور یافت، ادامه داد: رویکردهاست که مشکلات را ایجاد کرده است، من برای روشن شدن بحث مثال می زنم، به عنوان مثال ارز یا سکه و ... امروزه با افزایش قیمت و ... روبرو هستند ، حال باید دید چرا این مشکل به وجود آمده است ، دلایل ایجادی آن چه بوده است؟ می بینیم به جی مدیریت تقاضا، مسئولان متئجه مدیریت عرضه بوده اند و با بالا بردن عرضه ارز و سکه ، حتی تاکید کرده اند هر کسی می خواهد می تواند هر چقدر ارز نیاز دارد بگیرد، در حالی که از اساس این برخورد اشتباه است. 
نماینده اسبق مجلس در توضیح این مطلب ادامه داد:  ارز کالا نیست بلکه ابزاری برای کنترل سیاست های تجاری و بازرگانی است ، در این میان درصد ارزی که مسافران و دانشجویان و ... نیاز دارند نیز بسیار اندک است . بنابراین اگر ریشه ها را درک نکنیم حرف های عمومی می زنیم.
 وی اضافه کرد: در مورد سکه نیز همین اشتباه صورت گرفته است، به جای تمرکز بر مدیریت تقاضا ، عرضه را مدیریت کرده ایم و حالا می گویند هفت میلیون سکه پیش فروش شده اما بازار متعادل نشده است، بعد هم از مردم می خواهند هجوم نیاورند در حالی که مردم اصلا در این جریان حضوری جدی ندارند ،آنها که سکه پیش خرید کرده اند، مردم نیستند رقم های اصلی متعلق به افراد خاصی است . 
وی ادامه داد: مردم هنوز وارد عمل نشده اند پس به مردم توهین نکنید چرا که کار اصلی را کسانی کرده اند که سرمایه های بزرگ داشته اند. 
تغییر رویکردها به جای ترمیم کابینه 
خوش چهره با تاکید بر اینکه انتقاداتی نسبت به مقامات حاضر در کابینه و بانک مرکزی و ... دارد ، اضافه کرد: تغییر رویکرد اهمیت بسیار بالایی دارد والا بدون تغییر رویکرد و صرفا با تغییر چند فرد نمی توان به اصلاح و حل مشکل امید داشت. 
او گفت: همین حالا حرف های تازه می شنویم و رویکردهای جدیدی را شاهدیم ، به عنوان مثال می بینیم که در حوزه اقتصاد مقاومتی چرخش های 180 درجه ای اتفاق افتاده ، همین امروز می شنویم که می گویند به جای سفرهای 5 نفره، با هیات های سه نفره به سفر برویم ، این حرف ها بسیار خوب است اما سئوال من اینجاست که چرا پیش از این شاهد رویکردهایی از این دست نبودیم. مگر نه اینکه اقتصاد نیازمند اتخاذ سیاست کنترلی بود، در ساختار این دولت قرارگاه اقتصاد مقاومتی وجود داشت و این اسم نشان می دهد چینشی نیز به این منظور صورت گرفته بود.
کد مطلب : ۱۴۰۳۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.