۰

بازی نفتی در تنگه هرمز با قیمت نفت چه می‌کند؟

تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۴
بازی نفتی در تنگه هرمز با قیمت نفت چه می‌کند؟
حسن روحانی، رییس‌جمهور در پاسخ قاطع به تهدیدات اخیر ترامپ که مدعی شده بود اجازه نمی‌دهد حتی یک قطره نفت ایران صادر شود، گفته بود: «نفت ایران صادر نشود، یعنی نفت منطقه هم صادر نمی‌شود.» روز بعد از آن نیز فرمانده سپاه پاسداران ایران تصریح کرد که «اگر صادرات نفت این کشور متوقف شود، ایران جلوی تمام نفت صادراتی از تنگه هرمز را خواهد گرفت.» پاسخ قاطع رییس‌جمهور کشورمان به تهدیدات نفتی دونالد ترامپ بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت و بسیاری، از این پاسخ به بسته شدن مهم‌ترین آبراه نفتی جهان یعنی تنگه هرمز تعبیر کرده بودند. (این‌جا)
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا روز 18 اردیبهشت‌ماه کشورش را از توافق هسته‌ای برجام خارج و فرمانی را برای احیای تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد. تحریم‌های مربوط به محدود کردن فروش نفت ایران، جزو تحریم‌هایی هستند که اجرای آنها 180 روز بعد از خروج آمریکا از برجام، در تاریخ 4 نوامبر (13 آبان‌ماه) اجرایی خواهد شد.
دولت اوباما قبل از برجام کشورها را به کاهش 20 درصد خرید نفت از ایران ملزم کرده بود، اما یک مقام دولت ترامپ چند روز پیش گفت واشنگتن قصد دارد این بار در روز اجرایی شدن تحریم‌ها میزان فروش نفت ایران را به صفر برساند. یک مقام دیگر دولت آمریکا یک روز بعد از این ادعا عقب‌نشینی کرد.
 
منظور روحانی از تهدید نفتی آمریکا
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تهدید تلویحی نفتی آمریکا از سوی رییس‌جمهور کشورمان در دیدار با ایرانیان مقیم سوییس گفت: «منظور رییس‌جمهور این است که اگر قرار باشد براساس اراده‌ها، قوانین بین‌المللی بر هم بخورد، باید برای همه باشد به خصوص که سیاست ایران بر اساس دیپلماسی بین‌المللی فعالیت می‌کند که اگر طی آن، سیاست ایران شکست بخورد، این شکست باید برای تمامی دنیا باشد؛ به ویژه اینکه ۴۶ درصد مسیر کلی صادرات نفت از خلیج فارس صورت گرفته و این منطقه نقش مهمی در چرخش نفت دارد.»
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است «اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند، هیچ کشوری نباید این امکان را داشته باشد.» البته وی متذکر شد: «منظور رییس‌جمهور بستن تنگه هرمز نیست؛ چراکه این موضوع تحت مقررات بین‌المللی بوده و باید رعایت شود.»
 
ترانزیت یک‌سوم نفت جهان از تنگه هرمز
تنگه هرمز که روزانه یک‌سوم از نفت جهان از طریق آن ترانزیت می‌شود، یک آبراه استراتژیک است که تولیدکنندگان نفت خاورمیانه را به بازارهای مهم نفتی در آسیا اقیانوسیه، اروپا، آمریکای‌شمالی و سایر مناطق متصل می‌سازد. این آبراه بین‌المللی در حد فاصل میان ساحل ایران و عمان قرار دارد و خلیج‌فارس را به دریای عمان و دریای عرب متصل می‌سازد. باریک‌ترین نقطه عبور این تنگه 21 مایل عرض دارد، اما عرض مسیر قابل کشتیرانی آن در هر جهت تنها دو مایل است.
کد مطلب : ۱۴۰۴۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.