تراز تجاری ایران با کدام کشورها مثبت است؟

16 تير 1397 ساعت 11:21

بررسی تجارت بدون نفت ایران با کشورها نشان می دهد از میان بیست کشور دارای تراز تجاری مثبت با ایران ، نیمی از آنها همسایگان و کشورهای اطراف ایران محسوب می شوند .


آمار مذکور نشان می دهد ایران هنوز نتوانسته است درهای بازار جهانی را به روی خود باز کند و شرایط را برای عرضه اقلام تولیدی و صنعتی خود در جهان هموار نماید . 
 تراز مثبت تجاری بدان معناست که صادرات کالاهای تولیدی و صنعتی به این کشورها از واردات اقلام غیر نفتی از انها پیشی گرفته است. 
 دست بالای ایران در صادرات به عراق و افغانستان هر چند نشان دهنده برتری موقعیت ایران نسبت به این دو کشور در معادلات تجاری است اما باید توجه داشت سهم ایران از بازار این کشورها در صورت عدم برنامه ریزی، رو به کاهش خواهد گذاشت . نکته مهم اینجاست که عراق به دلیل درگیری با داعش و جنگ های داخلی و افغانستان به دلیل درگیری های داخلی ، کالای صادراتی چندانی را برای عرضه به ایران ندارند . رقبای ایران اما در صدد برنامه ریزی های دقیق برای گرفتن سهم بازار این کشورها هستند. 
 جدول زیر که از سوی اتاق بازرگانی تهران استخراج شده است فهرست 20 کشور دارای تراز تجاری مثبت با ایران را به همراه میزان صادرات و واردات در مقطع زمانی ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت نشان می دهد. 


کد مطلب: 140483

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/140483/تراز-تجاری-ایران-کدام-کشورها-مثبت

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir