۰

سکه به بسته پیشنهادی واکنش مثبت نشان داد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۰
بازار سکه در دو ماه و نیم اخیر و پس از اعمال برنامه محدودیت های ارزی در کشور با هدف صیانت از منابع ارزی و جلوگیری از خروج سرمایه به محملی برای سوداگری و تبدیل دارایی های نقد به سرمایه های قابل نگهداری تبدیل شد؛ حضور پررنگ دلالان و سفته بازان در این بازار بر شدت نوسان ها افزود به شکلی که نرخ سکه تمام را تا سه میلیون تومان نیز بالا برد.
با این حال از پنجشنبه هفته گذشته تا به امروز، از شدت این التهاب ها و نوسان ها کاسته شده و بازار بیش از هر چیز تحت تاثیر قیمت جهانی هر اونس طلا و نرخ برابری دلار قرار دارد به گونه ای که دست اندرکاران بازار طلا می گویند در مدت 2 روز، 150 هزار تومان از حباب قیمتی سکه کاسته شده است.
«محمد کشتی آرای» رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در این باره می گوید: در شرایط کنونی، بازار تحت تاثیر چند عامل قرار دارد که مهمترین آنها فروکش کردن تقاضا و تب خرید در بین مردم است؛ اگر تا دیروز عده ای در تلاش بودند تا دارایی های نقد خود را برای حفظ ارزش به طلا تبدیل کنند، باید گفت که این تقاضا اکنون در بازار به تعادل رسیده است.
وی به بسته پیشنهادی اروپا که روز جمعه (15 تیر) تحویل ایران شد، اشاره کرد و گفت: ارایه این بسته، عزم اروپایی ها به حفظ برجام و ادامه روابط اقتصادی با ایران را نشان داد که نوعی دلگرمی را در بین فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.
بسته پیشنهادی اروپا که روز جمعه 15 تیر ماه در پایان نشست وزیران امور خارجه ایران و دیگر اعضای برجام انتشار یافت، در 10 ماده تنظیم شده و شامل مواردی چون حمایت از صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی ایران است.
چرایی استقبال از خرید سکه بانکی
در همه جای دنیا طلا یک دارایی مطمئن و ایمن محسوب می شود و در شرایط وجود ریسک، تقاضا برای آن افزایش می یابد؛ ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در زمان هایی که اطمینان فعالان اقتصادی و حتی عامه مردم از آینده کم می شود، تقاضا برای خرید طلا رو به افزایش می گذارد.
در ایران از آنجا که برای خرید مصنوعات طلا باید در کنار اجرت ساخت، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت، در این شرایط مردم سعی می کنند سکه بخرند زیرا به دلیل ضرب آن در بانک مرکزی از خلوص آن اطمینان بیشتری دارند و دیگر اینکه هزینه های اضافی بابت خرید آن نیز نمی دهند.
کشتی آرای با بیان اینکه «روشن نبودن آینده همکاری ایران و اروپا پس از خروج آمریکا از برجام بر قیمت طلا و ارز اثرگذاشته بود»، گفت: ارایه این بسته سبب ثبات در بازارها و نرخ ارزی شد که در ماه های اخیر پی در پی افزایش یافته بود.
وی در عین حال اثرپذیری بازار از عوامل روانی را رد نکرد و گفت: هفته گذشته شاهد انتشار خبر دستگیری دلالان اصلی سکه بودیم که سبب شد قیمت ها از آن اثر پذیرد و نزولی شود.
این فعال صنعت طلا و جواهر تاکید کرد: این خبر سبب فروکاستن از بورس بازی در بازار سکه شد و در نتیجه امروز شاهدیم که بازار به سمت ثبات و واقعی شدن قیمت ها پیش می رود.
کشتی آرای خاطرنشان ساخت: می توان با اطمینان گفت که از دیروز (16 تیر) بازار تحت تاثیر قیمت ارز و بهای جهانی اونس طلا قرار داشته است.
به گفته وی، بهای این فلز زرد در بازارهای جهانی در روزهای اخیر افزایش یا کاهش محسوسی نداشته به همین دلیل دیروز شاهد کاهش قیمت ها در بازار ایران بودیم.
کشتی آرای تاکید کرد: در هفته های گذشته که بازار سکه تلاطم داشت، حباب قیمت سکه تمام حتی تا روز چهارشنبه هفته گذشته (13 تیر) به 550 هزار تومان رسید اما اکنون 150 هزار تومان از این حباب کم شده و میزان حباب در بازار به کمتر از 400 هزار تومان رسیده است.
این فعال بازار سکه، این روند کاهشی را علامت مثبت بازار ایران به شرایط پیش آمده از جمله بسته پیشنهادی اروپا تعبیر کرد و گفت: فروش نفت و دریافت ارز حاصل از آن، سهولت در تجارت و نقل و انتقالات مالی و بانکی، رگ های حیاتی اقتصاد کشورند که بر بخش های مویرگی اقتصاد کشور نیز اثر می گذارند و بنگاه های اقتصادی بسته به میزان تجارت خود از آن تاثیر می گیرند.
وی افزود: به هر میزانی که تجارت و مراودات مالی با جهان با سهولت بیشتری انجام شود، از شدت تبدیل نقدینگی به دارایی هایی چون سکه و طلا جلوگیری می شود.
در نشست روز جمعه(15 تیر) وزیران امور خارجه ایران و دیگر اعضای برجام (به جز آمریکا) ضرورت ایجاد کانال‌ های موثر مالی برای تعامل مستمر با ایران، توسعه روابط حمل و نقل دریایی (از جمله کشتیرانی و بیمه)، زمینی، هوایی و ریلی از دیگر مواردی بود که مورد تاکید طرف مقابل قرار گرفت. همچنین حمایت از شرکت‌های اروپایی در برابر آثار فراسرزمینی تحریم‌ های آمریکا در بیانیه پایانی مشهود بود.
ایران و طرف غربی در پی دستیابی به راهکارهایی هستند تا تحریم هایی آمریکا را که در 2 مرحله (اواسط مرداد و آبان ماه) اجرایی خواهد شد، بی اثر کنند.
خواسته های ایران به طور مشخص، رفع تحریم ها و تضمین های ملموس و عینی است؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مورد اینکه آیا بسته پیشنهادی قابل اجرا است، می گوید که بسته از نظر ایران کافی و دقیق نبوده است؛ «همه می دانند که ایران خویشتنداری و احتیاط به خرج داده است؛ ما منتظر می مانیم تا ببینیم آیا سایر طرف های برجام نکاتی را که امروز مورد بحث قرار دادیم و در خصوص آنها توافق کردیم و در بیانیه کمیسیون مشترک برجام آمده است، اجرا می کنند یا نه».
بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در پایان معاملات دیروز به 2 میلیون و 892 هزار تومان رسید؛ قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی اکنون به 1255 دلار کاهش یافته است.
کد مطلب : ۱۴۰۵۴۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.