۰

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا عازم اروپا شد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۶
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قرار است پس از نشست ناتو روز 16 جولای مصادف با 25 تیر با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفتگو کند. گفتگویی که تحلیلگران معتقدند چالش ها و دردسرهای تازه ای برای ایران رقم خواهد زد.
آغاز تور اروپایی ترامپ در میان نگرانی‌ها درباره روسیه و ناتو

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی روز سه‌شنبه تور یک هفته‌ای سفرهایش به چهار کشور اروپایی را آغاز کرده که پیش از آن انتقادهای تندی از هم‌پیمانانش در ناتو کرده و به کنایه گفت آسان‌ترین بخش این سفر وی مربوط به روسیه و دیدارش با ولادیمیر پوتین است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی سه شنبه کاخ سفید را ترک کرد که تلاش چندانی برای کاهش نگرانی‌های هم‌پیمانان آمریکا بابت آسیبی که او ممکن است متوجه پیمان دفاعی ۶۹ ساله ترانس آتلانتیک کند و همچنین احتمال در آغوش کشیدن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست در هلسینکی انجام نداد.

ترامپ روز سه‌شنبه گفت: در حال حاضر نمی‌توانم بگویم که آیا پوتین دوست یا دشمن است اما در عین حال او را یک "رقیب" توصیف کرد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا چند ماه پیش نتیجه گرفت که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا به منظور تقویت شانس پیروزی ترامپ مداخله کرده است.

این گزارش اطلاعاتی در عین حال نسبت به امکان "مداخلات" بیشتر روسیه در انتخابات در اروپا و انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۱۸ آمریکا هشدار داد.

ترامپ در حالی پیش از آغاز اجلاس سران ناتو وارد شهر بروکسل شد که قبل از آن چند بار به اوضاع موجود در این ائتلاف انتقاد کرد.

او پیش از عزیمت این سفر به خبرنگاران در واشنگتن گفت: صادقانه باید گفت که این ائتلاف خیلی بیشتر از آنکه به ما کمک کند به اعضای غیر از ما کمک می‌کند.

او در عین حال در توئیتی از محل هواپیمای مخصوص رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد که ممکن است از اعضای اروپایی ناتو تقاضای بازپرداخت را داشته باشد.

ترامپ کشورهای ائتلاف ناتو را به منظور عملی کردن هدف اختصاص دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود به بودجه نظامی تا سال ۲۰۲۴ تحت فشار قرار داده است.او در زمان کمپین انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود که ممکن است تنها از آن دسته از کشورهای عضو ناتو که به این وظیفه خود عمل کرده‌اند، دفاع کنند.

ترامپ یک سال پیش و در زمان اولین حضورش در مقر ناتو در بلژیک از ابراز صریح حمایت از توافق دفاعی این ائتلاف خودداری کرد.

ترامپ در حالی همزمان با برگزاری یکی از مسابقات دور نیمه نهایی جام جهانی در روسیه در فرودگاه بلژیک هواپیمایش به زمین نشست که قرار است بعد از شرکت در اجلاس ناتو عازم لندن شود.

این در حالی است که دولت ترزا می، نخست وزیر انگلیس از بابت اختلافاتی که بر سر برنامه‌ریزی‌اش برای خروج از اتحادیه اروپا به وجود آمده دچار مناقشه شده است.

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا روز سه‌شنبه در پیامی به ترامپ گفت: این همواره ارزشش را دارد که بدانید چه کسی دوست راهبردی شما است و چه کسی مشکل راهبردی شما.

تاسک یادآور شد که اروپایی‌ها بیش از روسیه و به اندازه چین برای امور دفاعی هزینه می‌کنند.

ناتو در عین حال برآورد کرده که ۱۵ عضو این ائتلاف و تقریبا به اندازه نیمی از اعضای این ائتلاف تا سال ۲۰۲۴ در صورت ادامه روند فعلی هدف تعیین شده را عملی خواهند کرد.
کد مطلب : ۱۴۰۶۴۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.