چه کسانی دنبال آشوب علیه رئیس جمهور هستند؟

20 تير 1397 ساعت 14:23

در شرایطی که کشور با چالش‌های گسترده اقتصادی و سیاسی همراه است و هم‌زمان در برهه حساس بین‌المللی برای رایزنی با کشورهای جهانی قرار دارد این پرسش ایجاد می‌شود که طرح مباحثی همچون رد صلاحیت روحانی و اتهام زنی به شخص ریاست جمهوری با چه هدفی انجام می‌شود؟


«کفر چو منی گزاف و آسان نبود» یک مصرع از شعری ست که حسن روحانی در سال 92 در پاسخ به سؤال خبرنگاری که در مورد احتمال رد صلاحیت شدنش پرسید، جواب داد. آن زمان روحانی عضو تشخیص مصلحت نظام بود و برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کرد، از سال 92 تاکنون چندین بار شایعه‌هایی در مورد رد صلاحیت روحانی و حتی استیضاح او مطرح‌شده است. شایعه‌ها و ادعاهایی که یک‌به‌یک رد شده‌اند و اما بازهم در موقعیت‌هایی که دولت درگیر و دارهای تصمیم‌های مهم داخلی و خارجی است، بازارشان داغ می‌شود. این بار نیز شایعه‌ای مطرح‌شده که روحانی در انتخابات سال 96 رد صلاحیت شده و قصد به آشوب کشیدن کشور را داشته است.رد صلاحیت روحانی کذب است
نجات‌الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان در مورد شایعه رد صلاحیت روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 می‌گوید: «شیوه شورای نگهبان این‌گونه نیست که قصد کند یک اقدام را انجام دهد بلکه بر روی یک مسئله بحث می‌کند و پس‌ازآن تصمیم می‌گیرد.» این عضو حقوقی شورای نگهبان توضیح می‌دهد: «آنچه از شورای نگهبان صادر و اعلام می‌شود تصمیم است و شورای نگهبان تصمیمی نداشته است که آقای روحانی را رد صلاحیت کند بلکه تصمیم تأیید صلاحیت آقای روحانی بوده است.» ابراهیمیان تأکید می‌کند این‌گونه نیست که از ابتدا با قصد و نیت رد یا قبول یک نامزد برای انتخابات شروع به کارکنیم بلکه با بحث و گفت‌وگو و بررسی سوابق و عملکرد یک شخص در مورد رد صلاحیت یا تأیید صلاحیت او تصمیم گرفته می‌شود.» او می‌گوید: «شیوه تصمیم‌گیری شورای نگهبان کاملاً متفاوت است و تنها تصمیم نهایی شورا نگهبان پس از بحث و بررسی میان 12 نفر عضو اعلام خواهد شد و هیچ تصمیمی با قصد و نیت قبلی گرفته نخواهد شد. در مورد آقای روحانی نیز پس از بحث و بررسی سوابق و عملکرد اکثریت اعضا به تأیید صلاحیت ایشان رأی دادند.» ابراهیمان همچنین در مورد این ادعا که رئیس‌جمهوری پس از رد صلاحیت شورای نگهبان را تهدید به عدم برگزاری انتخابات کرده است، می‌گوید: « چنین چیزی را تأیید نمی‌کنم و کذب محض است.»

کامران غضنفری کیست؟
«دلواپسیم» نام همایشی بود که در اردیبهشت سال 93 در محل سفارت سابق آمریکا برگزار شد. همایشی که در اعتراض به توافق احتمالی ژنو بود که هنوز در آن زمان توافقی شکل نگرفته بود. هدف برگزارکنندگان همایش، ایجاد جریانی برای جلوگیری از توافق نهایی ایران با گروه پنج به‌علاوه یک بود. وحید یامین پور مجری این برنامه بود و اکثریت مهمانان و سخنرانان از جبهه پایداری و سیاستمداران دولت احمدی‌نژاد بودند. کامران غضنفری نیز یکی از سخنرانان این همایش بود که یک روز پس‌ازاین همایش حسن روحانی در سخنرانی با بیان اینکه برخی‌ها از تحریم خوششان می‌آید، گفته بود: «این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگ برای ملت و ایران است.» در آن زمان کامران غضنفری کتاب راز قطعنامه را نوشته بود که ناشر آن دفتر پژوهش‌های موسسه کیهان بود. کتاب دومی که غضنفری اخیراً منتشر کرد کتابی با عنوان «حسن روحانی در یک نگاه» است. کتابی که ادعایی‌هایی را مطرح می‌کند که حتی می‌تواند نویسنده را در جایگاه پاسخگویی و پیگرد قانونی قرار دهد. چاپ کتاب واکنش اطرافیان روحانی را نیز با خود به همراه داشت. معصومه ابتکار مشاور امور خانواده و زنان ریاست جمهوری در گفتگویی بیان کرده بود: «دولت نقد را می‌پذیرد اما تخریب را نه. این‌گونه اقدامات علیه دولت روحانی با حمایت سیستماتیک است. جای مدعی‌العموم هم در این ماجرا هنوز خالی است و مراجع قضایی باید به این مسئله ورود کنند.» محمد عطریانفر هم گفته بود که این دست از اتهامات دیگر تخریب رقیب نیست بلکه منافع ملی کشور دچار آسیب می‌شود. ادعای غضنفری حتی واکنش اصولگرایان را نیز به همراه داشت و عباس سلیمی نمین هدف غضنفری را ایجاد اختلاف در کشور دانست. در این کتاب که تنها در فضای مجازی منتشرشده و ناشری خاصی آن را چاپ نکرده است غضنفری در مورد مدرک تحصیلی روحانی صحبت و رئیس‌جمهوری را متهم به همکاری با ساواک و تلاش برای سرنگونی نظام کرده است.
تضعیف هدفمند کشور؟
اکنون سایت فردا منتسب به قالیباف در مصاحبه‌ای با کامران غضنفری صحبت‌های او را منتشر کرده که او بازهم اتهامات سنگینی ازجمله آشوب کشاندن کشور را متوجه شخص رئیس‌جمهور دانسته و به نقل از یکی از تندروهای جبهه پایداری کریمی قدوسی گفته: «آقای روحانی را شورای نگهبان رد صلاحیت کرد، برای همین انتخابات سال ۹۶، اما ایشان برمی‌گردد و شورای نگهبان را تهدید می‌کند که اگر من را تأیید نکنید من انتخابات را برگزار نخواهم کرد. این انتخابات را برگزار نخواهم کرد معنای تلویحی‌اش می‌شود به آشوب کشاندن کشور. شورای نگهبان چرا زیر بار چنین چیزی رفته و چه مصلحت‌اندیشی در رأی‌گیری مجدد ایشان را تأیید صلاحیت می‌کند باید از خود اعضای محترم شورای نگهبان سؤال کرد.» ادعایی که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز آن را رد و بیان کرد که هر صحبت و اظهارنظر باید مستند به قرائن دقیق و محکمه‌پسند باشد والا اینکه هرکسی از ظن خودیار قافله می‌شود خیلی مهم نیست. شورای نگهبان اگر مطلبی داشته باشد از طریق سخنگو و روابط عمومی اعلام می‌کند.» کدخدایی نیز با تأکید بر اینکه باید در شرایط حال حاضر به دنبال اتحاد ملی بود گفته است: «چالش‌های بین‌المللی کشور در مواجهه با دشمنان خارجی وجود دارد. در پی فرمایشات مقام معظم رهبری، ما باید در پی وحدت همه مسئولین باشیم و در مقابل دشمن خارجی باید واحد حرکت کنیم.» در شرایطی که کشور با چالش‌های داخلی و خارجی همراه است و هم‌زمان در برهه حساس بین‌المللی برای رایزنی با کشورهای جهانی قرار دارد این پرسش ایجاد می‌شود که طرح مباحثی همچون رد صلاحیت روحانی و اتهام زنی به شخص ریاست جمهوری با چه هدفی انجام می‌شود؟ آیا می‌توان در این سناریو منافع کشور و مردم را دید یا آنکه برخی به دنبال ضربه زدن به کشور هستند؟


کد مطلب: 140657

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/140657/کسانی-دنبال-آشوب-علیه-رئیس-جمهور-هستند

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir