۰

ممانعت قوه‌قصاییه، صداوسیما و آستان‌قدس از شفاف سازی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۳
شفافیت در امور سازمان‌ها و موسسات دولتی و خصوصی همواره یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های جامعه بوده و هست، موضوعی که با شکل گیری کمیسیون و سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تا حدود زیادی توانسته جامه عمل به خود بپوشاند.اما آنچه در روزهای اخیر بیش از پیش باعث پررنگ‌تر شدن مسئله شفافیت در امور شد، انتشار لیست شرکت‌ها و افراد دریافت کنندگان ارز دولتی از سوی بانک مرکزی بود که بار دیگر موضوع شفافیت را بر سرزبان‌ها انداخت.
طبق آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هر شهروند ایرانی می‌تواند از هر موسسه عمومی و خصوصی ارائه دهند خدمات عمومی تقاضای اطلاعات کرده و آن سازمان هم در صورت آنکه درخواست مغایر با مسایل امنیتی و محرمانه نباشد موظف به ارائه آن اطلاعات است.
اطلاعات منتشر شده در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، حاکی از آن است که تعداد قابل توجهی از سازمان‌ها و موسسات کشور که می‌توان گفت متقاضیان زیادی هم دارند تا به امروز و با وجود اهمیت مسئله شفافیت هنوز به این سامانه محلق نشده‌اند. طبق اعلام حسین انتظامی دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات حدود 500 دستگاه که عمدتا خارج از قوه مجریه هستند هنوز به سامانه متصل نشده‌اند. (اینجا بخوانید)

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
رنگ آبی، نشان دهنده سازمان‌هایی است که به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شده‌اند
براساس اعلام سامانه از ۵۰۹ سازمان زیرمجموعه قوه مجریه، ۲۹۳ سازمان به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شده‌اند که این میزان نشانگر آن است که قوه مجریه در مسئله شفافیت پیشتازتر از سایر ارگان هاست.
در قوه مققنه که شامل شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی می شود، تنها مجلس شورای اسلامی به این سامانه پیوسته است و در کل از میان ۱۰ سازمان زیرمجموعه این قوه هشت سازمان در سامانه فعال هستند.
در قوه قضاییه که در بین قوا کمترین میزان اتصال به سامانه انتشار و دسترسی آزاد را در اختیار دارد، از ۱۱ سازمان مربوطه تنها یک سازمان که آن هم روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران است به این سامانه پیوسته است.
در مورد استانداری ها نکته جالب توجه پیوستن تمامی ۳۱ سازمان فعال به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است، از میان شهرداری های کشور هم از ۷۷ سازمان مربوطه تنها پنج سازمان به این سامانه ملحق شده اند.
سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
نیروهای مسلح شامل ارتش، سپاه و نیروی انتظامی هم هنوز به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نپیوسته‌اند و از میان نهادهای حکومتی که بخش قابل توجهی از آن ها همچنان به سامانه متصل نشده اند، سازمان صداوسیما و آستان قدس رضوی بیشتر به چشم می‌آید.
هر یک از سازمان‌های متصل شده به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات زیرمجموعه‌هایی دارند که بعضی هایشان به سامانه متصل و برخی متصل نشده‌اند.
اینک به جزییات سازمان‌های متصل شده و نشده به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به تفکیک قوه مجریه، قوه مقننه، قوه قضاییه، نیروهای مسلح، بانک‌ها و موسسات اعتباری و سایر سازمان‌ها نگاهی می‌اندازیم.
 
کد مطلب : ۱۴۰۶۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.