عارف به پخش اعترافات تلویزیونی واکنش نشان داد

20 تير 1397 ساعت 15:05

محمد رضا عارف گفت: رسانه در شکل دادن، هدایت، روشنگری و مدیریت افکار عمومی نقش بی‌بدیلی در دنیا دارد ولی در کشور ما رسانه‌ها تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی دارند.این موضوع را می‌توان در سه محور بررسی کرد؛ محور اول شامل کسانی است که همواره طلبکار هستند و هیچگاه احساس رضایت نمی‌کنند، مخاطب، طلبکار است و اعتماد کامل به رسانه داخلی ندارد.


«بنایم رسانه ای کردن نیست» این جمله ای است که محمدرضا عارف آن را  بارها و بارها در پاسخ به سوالات خبرنگاران تکرار کرد چه انجا که از جلساتش با سران سه قوه برای رفع حصر سخن می گفت و چه آنجا که از ریش سفیدی در میان اصلاح طلبان برای شنیدن صدای واحد از درون اردوگاه چپ روایت می کرد. تکیه کلام عارف این بود که می خواهم با آرامش به نتیجه برسیم نه اینکه با سخنانی  که چندین تیتر از آن بیرون می آید خود را به قهرمان تبدیل کنم. تاکید دوباره عارف آنجا بود که گفت رسالت من بالا بردن جایگاه فراکسیون امید است نه مطرح کردن خودم. اکثر اعضای این فراکسیون برای اولین بار است که نماینده می شوند و من تلاشم این است که وقت خود را به آنها بدهم و من مقسم وقت بیین اعضا هستم و اگر می توانستم حتی در موافقت با کلیت کابینه هم سخن نمی گفتم تا وقت بیشتری به دوستان برسد. این صحبت عارف از آن جهت بود که نه تنها در طول این جلسه بلکه در فضای بیرونی بارها به دلیل در پیش گرفتن سکوت مورد نقد قرار گرفته بود.وقتی سخن به ریاست کمیسیون آموزش و موضوع محکومیت دانشجویان رسید از او پرسیدند چرا خودی نشان نمی دهی که در پاسخ از از جلسات پیاپی با وزیر علوم  و روسای دانشگاه ها در دفترش و کمیسیون گفت  و گزارشی از این اقدامات به زبان آورد و گفت حالا می‌توانید قضاوت کنید که آیا من در بزنگاه‌ها وارد می‌شوم یا نه.
دراین نشست خبری که بیش از دو ساعت طول کشید بارها درباره گلایه هایش گفت که یک بار دامن کسانی را گرفت که گفت و گوی ملی را به تاخیر انداخته اند هرچند او حاضر نشد از جزئیات مذاکراتش با لاریجانی بگوید او گلایه هایی هم از نقل قول های نمایندگان داشت اما از همه مهتر گلایه عارف از حسن روحانی بود البته نه از بابت جایگاهش در نهاد ریاست جمهوری بلکه از بابت جایگاه رئیس شورای امنیت ملی؛ آنجایی که از تلاش های کارگروه کمیته رفع حصر می گفت از دیدار با روسای سه قوه و شخصیت های تاثیر گذار روایت کرد اما تیغ انتقادش زمانی روحانی را نشانه رفت که به عنوان یک چهره مورد حمایت اصلاح طلبان هنوز جلسه ای نگذاشته است. به گفته عارف درباره جلسه با رهبری برای موضوع حصر بعد از جلسه با رئیس شورای ملی تصمیم گیری می شود.
اهم صحبت های عارف در این نشست از این قرار است:
*در همان ماه‌های ابتدایی مجلس دهم موضوع گفت‌وگوی ملی را مطرح کردیم که روند کندی داشت، اما راضی هستیم، کار سختی است چون باید جریانات سیاسی و اجتماعی را به این نتیجه برسانیم که منافع‌شان در گفت‌وگوست.
واکنش عارف به پخش اعترافات در صدا و سیما
*رسانه در شکل دادن، هدایت، روشنگری و مدیریت افکار عمومی نقش بی‌بدیلی در دنیا دارد ولی در کشور ما رسانه‌ها تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی دارند.این موضوع را می‌توان در سه محور بررسی کرد؛ محور اول شامل کسانی است که همواره طلبکار هستند و هیچگاه احساس رضایت نمی‌کنند، مخاطب، طلبکار است و اعتماد کامل به رسانه داخلی ندارد. محور دوم شامل اصحاب رسانه می‌شود که احساس استقلال نمی‌کند، دست خبرنگار می‌لرزد وقتی می‌خواهد مطلب و یا خبری دهد و تحلیلی بنویسد. مدام جوانب امر را می‌سنجد که مبادا به گوشه قبای کسی بر خورد. حال اینکه باید بخش‌های حاکمیت و دولت از رسانه‌ها حمایت کنند که بعضا حمایت لازم نمی‌شود.
*حمایت داخلی از رسانه صورت نمی‌گیرد و اگر هم حمایت باشد بعضا جانبدارانه است، اینکه چقدر رسانه اخبار آنها را پوشش می‌دهد و چه جایگاهی برای آنها قائل می‌شود.
* وقتی به رسانه ملی می‌رسیم شاید این مساله تشدید شود، گاهی رسانه ملی در جایگاهی که باید پیام‌رسان به همه آحاد ملت و در برگیرنده مشکلات باشد، نیست. در بهترین ساعات و برنامه‌ها که باید مسائل جدی را پوشش دهد به مسائل ریز و غیرضروری می‌پردازد و انگار تنها به دنبال رفع تکلیف است و بعضا نگاه جانبدارانه‌ای در رسانه ملی دیده می‌شود. به نظر می‌رسد در رسانه ملی سلیقه و نه راهبرد ملی حاکم است.
* سوال این است که چقدر پرداختن به حاشیه‌ها در رسانه ملی ضرورت دارد، آیا اعلام یک خبر یک بازجویی و محاکمه کمک به مساله فرهنگی و ارتقای آن می‌کند؟ باید چه کاری صورت گیرد تا رسانه مستقل و در جایگاه واقعی‌اش قرار گیرد.
*گاهی دولت مواردی را مطرح می‌کند که انعکاس آن در جامعه به کمک رسانه نیاز دارد اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. از طرف دیگر مهمترین موضوع جلب اعتماد مردم است که نگاه مردم از رسانه‌های خارجی به سمت رسانه‌های داخلی رود، قطعا رخ دادن این اتفاق برخورد صادقانه با مردم و شفاف‌سازی است نه اینکه مردم احساس کنند اطلاع‌رسانی‌ها جانبدارانه است.
*اثر خبر کذب در جامعه حتی با تکذیب آن نیز رفع نمی‌شود. از سوی دیگر شاهد تیترهای غیرواقعی هستیم که بعضی از رسانه‌ها تنها به دنبال افزایش تیراژ و مراجعه‌کننده به رسانه‌هایشان حتی با استفاده از حربه تیترهای غیرواقعی هستند.
پرهیز از درگیر کردن کشور به دعواهای حیدری نعمتی امری ضروری است
متاسفانه می‌بینیم که شخصیت‌های برجسته‌ای از طریق رسانه‌ها تخریب می‌شوند که اثرش را در جامعه می‌گذارد آن هم در شرایطی که باید رسانه‌ها امانتدار باشند، ما نقد را نفی نمی‌کنیم اما می‌گوییم نقد باید مشفقانه، مبتنی بر تحلیل و راهگشا باشد.
*{با تاکید بر اینکه نقدها باید مبتنی بر صداقت، خدمت و نه مچ‌گیری باشد} پرهیز از درگیر کردن کشور به دعواهای حیدری نعمتی امری ضروری است، دعواهای بی‌خاصیت بین جریانات مختلف یا درون یک جریان سیاسی چیزی را عاید کشور نمی‌کند و منفعتی هم ندارد.
واکنش به فیلترینگ؛ معمولا نگاه ما به فناوری‌های جدید حذفی بوده
* امروز شبکه‌های اجتماعی پتانسیل و ظرفیت بالایی دارند که باید از ان استفاده کرد نه اینکه به آن نگاه حذفی داشت. متاسفانه معمولا نگاه ما به فناوری‌های جدید حذفی بوده که این را می‌توان در دهه‌های گذشته دید چون ما آمادگی استفاده از فناوری را نداریم که این هزینه‌های زیادی را به ما تحمیل می‌کند. باید راهبردمان استفاده حداکثری از فناوری‌های روز باشد لذا بر این اساس باید شبکه‌های داخلی توان رقابت با شبکه‌های اجتماعی خارجی را داشته باشند نه اینکه صورت مساله را پاک کنیم، این هنر نیست. باید راهبردی را دنبال کنیم که امکان رقابت از لحاظ سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوا داشته باشیم اما ما غافلیم و برخوردمان با شبکه اینترنت منفی است، حال اینکه شبکه اینترنت یک راه و شاهراه است، محتوا هر چیزی می‌تواند باشد اما آیا می‌توان برای این موضوع اتوبان را بست و اجازه راه را نداد؟
* ما از شما می‌خواهیم که راهکارهای خود را برای ارتقای جایگاه رسانه به ما بدهید، اگر لازم است طرح و یا قانونی وضع کنید ولو اینکه هنر ما قانون‌نویسی و انشا نویسی شده و ما قوانین عریض و طویلی داریم، ما باید برای ارتقای جایگاه رسانه تلاش کنیم تا رسانه در خدمت مردم، انقلاب و آرمان‌هایش باشد.
عاقبت شورای عالی سیاست گذاری
در این نشست بارها درباره شورای عالی سیاست گذاری و اصلاح طلبان از عارف سوال شد و او در این رابطه پاسخ های یکسانی ارائه کرد. صحبت های عارف درباره اصلاح طلبی و اصلاح طلبان از این قرار است:
* ما موضع جبهه‌ای را به رسمیت می‌شناسیم و قبول داریم که جبهه‌ها باید پاسخگو باشند اما مردم هم باید در انتخابات بعد از آن جبهه سوال کنند، ما باید فعلا بپذیریم که جبهه‌ها به سمت تشکیلات باثبات و پایدار بروند. مثلا در جبهه اصلاحات بحث‌های مفصلی شد و ما به شورای سیاستگذاری رسیدیم که دو دوره فعال بوده و موفق هم بوده است. هر بار سعی کردیم با آسیب‌شناسی اشکالات را مرتفع کنیم. ما این بحث را مطرح کردیم که نهاد بالادستی این مجموعه چیست و اعضا باید با چه مکانیزمی انتخاب شوند. بحث‌های پیچیده و حقوقی مختلفی بود که با آن روبرو بودیم. ما برای هر دو جبهه در کنار مرجعی که مدیریت اجرایی را بر عهده دارد به مرجع بالادستی نیاز داریم. حتی اگر حزب سوم تشکیل شود این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. به نظر می‌رسد آقای حجاریان هم حفظ این ثبات را مدنظر داشته به این معنا که هسته باثبات قوی تشکیل شود تا قضیه را مدیریت کند البته ما تا رسیدن به وضع مطلوب که همان تحزب است فاصله داریم اما فعلا اگر حرکت جبهه‌ای را قبول داریم باید سازوکار دموکراتیک انتخاب افراد هم مشخص شود.
گشایش هایی در رفع حصر صورت گرفته است
یکی دیگر از سوالاتی که از عارف پرسیده شد درباره مسئله حصر بود ه او از پیگیری های مکرر و برگزاری جلسات در این راستا خبر داد. او گفت:
*ما رفتار رقبایمان را در مجموع قابل قبول می‌دانیم و معتقدیم ریشه‌های عدم انسجام و وحدت بخشی مسائل مثل رفع حصر است در این باره کارگروهی تشکیل دادیم و پیگیری‌هایی کردیم البته بنا نداشتیم عملکرد کارگروه خیلی رسانه‌ای شود زیرا در این موضوع باید به گونه‌ای پیش برویم که همه احساس برد کنند،‌ این مساله با منافع ملی گره خورده و نباید پیروزی و شکست جریانی مطرح شود. البته گشایش‌هایی صورت گرفته و امیدواریم اصل این موضوع حل شود.
از ممنوع التصویری خاتمی تا ممنوع الورودی سپنتا نیکنام و محدودیت برای مولانا عبدالحمید
عارف درباره موضوع ممنوع التصویری خاتمی و همچنین  وضعیت سپنتا نیکنام (عضو زرتشتی شورای شهر یزد) به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت:
* موضوع ممنوع‌التصویری سیدمحمد خاتمی بارها پیگیری شده، در این رابطه ملاحظاتی وجود دارد که ما سعی کردیم آن را پیگیری کنیم تا حل شود.
*درباره سپنتا نیکنام هم طرحی در مجلس تهیه شد و شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. ما انتظار داشتیم این موضوع با اولویت در مجمع مطرح شود، در یکی از جلسات این موضوع مطرح شد و درباره آن بحث شد اما ادامه به جلسه بعد موکول شد ولی در جلسه بعد از دستور خارج شد و دستور خارج از نوبتی مطرح شد. یکی از آنها استمهال اعتبارات عمرانی تا پایان شهریور بود که اگر تا پایان تیر تصویب نمی‌شد به مشکل بر می‌خورد و دیگری الحاق ایران به پیمان آس‌آن که اولویت داشت و باعث شد بحث سپنتا مطرح نشود که امیدواریم به عنوان اولین دستور جلسه آینده مطرح شود.
* موضوع سپنتا نیکنام در دو کمیسیون سیاسی امنیتی و حقوقی مطرح شده بود و قبلا نظر این دو کمیسیون مختلف بود اما جلسه مشترکی تشکیل شد و کمیسیون مشترک نظر مساعد داد که امیدواریم نظر این کمیسیون مشترک در صحن مجمع هم به تصویب برسد البته این موضوع نیازمند دو سوم رای است که قدری مشکل است ولی ان‌شاءالله حل خواهد شد.
*{ با اشاره به تذکر جمعی از نمایندگان درباره محدودیت‌های سفر مولوی عبدالحمید}،روال ما این است که نمایندگان یک موضوع را در فراکسیون مطرح و آن را پیگیری می‌کنند. این موضوع هم از سوی آقای صادقی در فراکسیون پیگیری می‌شود.
مجلس مرکز دروغ‌پردازی؟
عارف در پاسخ به سوال خبرنگاری که اظهار داشت مجلس شده است مرکز دروغ پردازی گفت:  نماینده به استناد قانون اساسی حق دارد در همه زمینه‌ها اظهارنظر کند و حرمتش هم باید حفظ شود. متاسفانه آستانه تحمل ما پایین آمده، نماینده‌ای حرف می‌زند و به جای اینکه صحبت برادر و همکارش را نقد کند، می‌گوید اینها سرباز ترامپ هستند در حالیکه نمایندگان از هفت خان رستم عبور کردند و نمایندگی پروسه پیچیده و طولانی دارد. ما باید در فضای صمیمی و اخلاق‌مدارانه حرکت کنیم و امیدواریم خدا به ما توفیق بدهد که ذره‌ای از اخلاق عبور نکنیم.
* فضای کلی مجلس دهم با مجالس گذشته قابل مقایسه نیست، البته برخی نشان می‌دهند که ظرفیت این آرامش را ندارند. بچه‌های ما (فراکسیون امید) به موقع در فضای عمومی و گاهی در فضای خصوصی تذکر می‌دهند و در نطق‌ها هم فعال هستیم. اگر مسائلی مطرح شود که با منافع ملی ناسازگار است در همان جلسه توضیح می‌دهیم و بحث‌ها را جواب می‌دهیم؛ بنابراین فراکسیون امید فعال است. رویکرد ما هم آرامش و تاثیرگذاری و به نتیجه رسیدن است و بر این باوریم که مجلس باید در راس امور قرار گیرد. ما باید ببینیم نمایندگان چه کارنامه و رفتار و منشی داشته‌اند. انتظار نداریم مساله یک شبه حل شود اما باید بنشینیم و گفت‌وگو کنیم. موضوع گفت‌وگوی ملی هم با تاخیری که از آن گله داریم در مجلس به راه افتاد و در خارج از مجلس هم کارگروهی در همین رابطه تشکیل داده‌ایم.
پیگیری ممنوع الورودی خبرنگاران
از آنجایی که این نشست یک نشست صمیمانه میان خبرنگاران پارلمانی بود مطالبات صنفی هم مطرح شد یکی از این مطالبات پیگیری ممنوع الورودی خبرنگارانی بود که هرسال تعدادی را از آمدن به مجلس باز می دارد. عارف در این رابطه گفت:
 ما آمادگی داریم که در فراکسیون امید کارگروهی تشکیل دهیم تا مطالبات خبرنگاران پارلمانی را احصاء و آنها را پیگیری کنیم تا خبرنگاران حضور جدی و موثرتری در مجلس داشته باشند. امنیت شغلی و مصونیت دادن به خبرنگاران مسائل مهمی است، گاهی مشاهده می‌شود که به خاطر یک مقاله یک روزنامه بسته می‌شود، اگر فردی خطایی کرده باید با آن فرد برخورد شود،‌ ما توجه نمی‌کنیم که این موضوع چه آثاری در پی دارد. البته خود خبرنگاران هم باید در جایگاه اصلی خودشان قرار گیرند ولی موضوعاتی مثل ممنوع‌الورود شدن خبرنگار به مجلس،‌ پاک کردن صورت مساله است.
کارگروه برای پیگیری دانشجویان بازداشتی
عارف به موضوع دانشجویان بازداشتی و پیگیری وضعیت آنها از موضع رئیس کمیسیون آموزش پاسخ داد و گفت:  
ما از دی ماه این موضوع را از طریق دانشگاه تهران و معاون فرهنگی پیگیری می‌کردیم،‌ جلساتی هم تشکیل دادیم که این مساله به عنوان یک مساله درون دانشگاهی تلقی شود و با برخورد قضایی مواجه نشویم. خود دانشگاه هم کمک کرد تا بچه‌هایی که دستگیر شده بودند آزاد شوند. در فاز بعد با محکومیت چند نفر کارگروهی با مسئولیت خانم سعیدی در فراکسیون تشکیل شد البته ابتدا گفته شد این افراد هشت نفر هستند اما مشخص شد کمترند، یکی از آنها هم فارغ‌التحصیل شد. آقای کاظمی نماینده ملایر به عنوان رابط ما با قوه قضاییه عضو این کارگروه شد و چند نفر از جوانان بیرون را در این کارگروه قرار دادیم،‌ جلساتی هم با وزیر علوم داشتیم و تذکری به دانشگاه تهران دادیم که وظیفه دارد موضوع را جدی‌تر پیگیری کند. همچنین در کمیسیون وزیر را خواستیم چرا که معتقدیم سال تحصیلی باید با آرامش شروع شود، وزیر علوم هم به صورت جدی درگیر این مساله است. ما این موضوع را برای ۵، ۶ دانشجو به این شکل پیگیری کردیم. حالا می‌توانید قضاوت کنید که آیا من در بزنگاه‌ها وارد می‌شوم یا نه.
ما می‌دانیم آقای روحانی چه زحماتی می‌کشد
عارف در واکنش به موضوع استیضاح رئیس جمهور و اینکه چرا فراکسیون امید واکنشی به این موضوع نشان نداد گفت:
*اینقدر این موضوع روشن بود که نه تنها به بیانیه بلکه به موضع‌گیری هم نیازی نبود، موضع ما نسبت به دولت حمایت در عین نقد مشفقانه است. ما باید دولت را در این شرایط خاص حمایت کنیم و از فراکسیون‌های دیگر هم می‌خواهیم با نگاه به منافع ملی از دولت حمایت کنند. در این شرایط نه تنها استیضاح رییس‌جمهور، بلکه حتی سوال از رییس‌جمهور که حق مجلس است در دستور کار ما قرار نگرفته است البته ممکن است روزی از رییس‌جمهور سوال کنیم ولی استیضاح و عدم کفایت رییس‌جمهور در دستور کار ما نبوده است. ما می‌دانیم آقای روحانی چه زحماتی می‌کشد و با چه مسائلی روبروست.
*در حال حاضر استیضاح پنج وزیر در مجلس مطرح است، البته هیچ کدام از این استیضاح‌ها فراکسیونی نیست،‌ ما آیین‌نامه‌ای در رابطه با استیضاح‌ها در فراکسیون امید نوشتیم که یک نوع از استیضاح‌ها، استیضاح فراکسیونی است و نیاز به این است که ۱۰ نماینده عضو فراکسیون آن را تقاضا کنند و اگر تایید شد موضع ما استیضاح خواهد بود اما غیر از این اگر باشد نماینده حق دارد استیضاح را امضا کند و اگر موضوع جدی شد در فراکسیون مطرح می‌شود که به آن رای بدهیم، حمایت کنیم، آتش به اختیار باشیم و یا با آن مخالفت کنیم.
جدال عارف و خبرنگار
محمدرضا عارف که رویه ای آرام داشت به سوال خبرنگار روزنامه سازندگی که رسید از کوره در رفت آن هم وقتی که از او درباره ورود محافظه‌کاران به جرگه اصلاح‌طبان پرسیده شد. عارف در پاسخ گفت:  این موضوع را روزنامه شما مطرح می‌کند و جای دیگر خبری نیست، هیچ اصلاح‌طلبی از پشت کوه نیامده، همراهی با امام قبل و بعد از انقلاب از سوی بسیاری از اصلاح‌طلبان وجود داشته و مشخصا سردمدار این بحث روزنامه شماست اما این بحث جز ایجاد اختلاف در جریان اصلاحات بهره‌ای برای هیچ کس نداشته است.
پاسخ عارف به نامه 100 جوان اصلاح‌طلب
چندی پیش 100 فعال سیاسی و رسانه ای اصلاح طلب در نامه ای به سید محمد خاتمی خواستار اصلاح اصلاحات شدند که ای موضوع در نشست عارف هم مطرح شد و او به این نامه اینچنین واکنش نشان داد:
ما از این نامه استقبال می‌کنیم. ۶۰ نفر از افراد صاحب نظر و نخبه عملکرد شورای سیاستگذاری را نفی کردند که پرسشنامه‌ای با امضای من برای همه آنها فرستاده شد،‌ ما این موضوع را در پروسه اصلاحی جلو می‌بریم و این ۱۰۰ نفر هم کار خوبی کردند البته دیگرانی هستند که نظرشان متفاوت است. برای ما وحدت اصل است و هر کس در این مقطع به وحدت آسیب بزند به رفتار و حرکت ما کمک نمی‌کند. در جلسات ما دو طرف بحث می‌کنند و به جمع‌بندی می‌رسیم.
 


کد مطلب: 140662

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/140662/عارف-پخش-اعترافات-تلویزیونی-واکنش-نشان

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir