۰

مير طاهري : امکان مذاكره مستقيم بین ترامپ و پوتین وجود دارد

تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۹
مير طاهري : امکان مذاكره مستقيم بین ترامپ و پوتین وجود دارد
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای شرکت در نشست سران ناتو به اروپا رفته است. قرار است پس از نشست ناتو، راهی انگلیس و فنلاند شود. اما این تنها یک سفر معمولی نیست، سفری است که خواب رهبران جهان را آشفته کرده است، سران اروپایی به چند دلیل نگران ورود ترامپ به اروپا هستند، یکی مسئله برجام و دیگری تهدید به قطع بودجه ناتو از سوی رئیس جمهور آمریکا. ترامپ قرار است در این سفر مسئله تحریم نفت ایران را هم بررسی کند. طبق گمانه زنی‌ها، یکی از اهداف سفر ترامپ فشار به اروپا درباره تحریم نفت ایران است. در این جنجال اروپایی و آمریکایی، ولادیمیر پوتین قرار است در فنلاند با ترامپ دیدار کند. دیداری که مسائل مطرح شده را تحت شعاع قرار خواهد داد و تا جایی که مشهود است مقصد فنلاند به نفع جهان نیست!
در این باره دکتر سیدرضا میرطاهر، کارشناس ارشد روابط بین الملل و مسائل راهبردی با خبرآنلاین گفتگو کرده است که از نظر می گذرانید:

 
دیدار پوتین رئیس جمهور روسیه و ترامپ رئیس جمهور امریکا قرار است در پایتخت فنلاند در 16 ژوئیه صورت بگیرد ارزیابی شما از این دیدار چیست؟
این دیدار از چند نظر مهم است؛
اول اینکه دیدار دو جانبه در اوج اختلافات تنش های بین امریکا و  شرکای اروپایی، صورت می گیرد.  این مساله تا حدی نگرانی اروپایی ها را برانگیخته است چرا که آنها به خوبی از رفتار و رویکرد ترامپ آگاه هستند و می دانند که ترامپ معامله گر است و به دنبال کسب منافع است تا حدی که اصول اخلافی و هم پیمانی را مدنظر قرار نمی دهد. این رویکرد باعث می شود امکان معامله نظامی و امنیتی و چه بسا مسائل دیگر، بین ترامپ و پوتین به وجود بیاید.دوم اینکه ترامپ اساسا دیدگاه مثبتی به روسیه دارد. بارها به این مساله اشاره کرده است، قبل از روی کار امدن هم تصریح کرده بود که درصدد بهبود روابط قابل توجه بین مسکو و واشنگتن است.  از زمانی که وارد کاخ سفید شد بزرگترین اتهامی که متوجه او است حمایت آشکار و پنهان روسها از ترامپ است.
این مساله ترامپ را به شخص مورد تردید در ساختار حکومتی آمریکا تبدیل کرده است. اخیرا شاهد این بودیم که سنا گزارش جامع اطلاعاتی را در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2016 و نقش مستقیم پوتین، مورد تایید قرار داد. 
این یک نوع امتیاز منفی تلقی می شود از این نظر که همواره این اتهام از ابتدای ورودش به کاخ سفید وجود داشته است که روسها به نحوی بر روی کار امدن وی موثر بودند و به نحوی این مهم را به عنوان یک عامل خارجی قلمداد می کنند.
مساله حمایت ترامپ از بهبود روابط با روسیه همواره از مسائلی بوده است که از زمان ورود کاخ سفید بین کنگره امریکا محل اختلاف بوده است. البته ظرف دو سال گذشته که ترامپ ریاست کاخ سفید را عهده دار است، ناچار بود که در بسیاری از موارد رویکرد و اقدامات ساختار رسمی در امریکا در مورد روسیه اعمال کند.
کد مطلب : ۱۴۰۶۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.