۰

محمد خوش چهره : نگاه ملی و فراجناحی می‌تواند اقتصاد ایران را از وضعیت کنونی خارج کند

تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۴
محمد خوش چهره : نگاه ملی و فراجناحی می‌تواند اقتصاد ایران را از وضعیت کنونی خارج کند
او با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی ، وضعیت " شبه بحران" است تاکید می کند چپ و راست، در ایران نشان داده اند توانایی اداره کشور را به تنهایی ندارند و از این رو نگاه ملی و استفاده از تمامی ظرفیت هاست که می تواند مشکلات را برطرف کند.وی توضیحاتی مبسوط درباره مساله ترمیم کابینه پیش از این ارائه کرده بود . اینجا را بخوانید
اقتصاد ایران روزهای سختی را پشت سر می گذارد، موج افزایش قیمت ها در بازار ارز و سکه و ...سبب انتقادات تندی به دولت شده است و برخی با طرح ضرورت کابینه، حتی پا را فراتر گذاشته و از استیضاح یا استعفای دولت سخن می گویند، به نظر شما امکان غلبه بر بحران فعلی در کشور وجود دارد؟
توصیه من این است که از فضای پیش آمده برای تسویه حساب با دولت و جناح و ... استفاده نکنیم چون زیان آن متوجه همه ما خواهد شد. 
برای درک بهتر تفاوت بحران و شبه بحران، توضیح بیشتری می دهید .منتقدان با استناد به کاهش ارزش پول ملی و رشد بی محابای قیمت ها در بازار تاکید دارند که اقتصاد درگیر بحرانی جدی است .
آنها که چنین اعتقادی دارند را به مرور تجربه جهانی در عرصه بحران دعوت می کنم . پس از فروپاشی شوروی ، ارزش روبل جابجایی 10 هزار برابری داشت.تجربه دیگر کشورها مانند نیکاراگوئه و ... نیز قابل بررسی است . ارزش پول ملی در حال حاضر کاهشی صد در صدی داشته ، پس بهتر است با دقت و قیاس با تجربیات جهانی واژه هار ا انتخاب کنیم . همین حالا برخی می گویند سقوط پول ملی، فروپاشی اقتصادی و ... در حالی که چنین اتفاقی رخ نداده و ایجاد جو ناامیدی سبب می شود زیان ها در این عرصه دو چندان شود . نتیجه گیری من این است که اقتصاد به ذات مولفه های اقتصادی دچار فروپاشی نشده و ممکن است با برخوردهای سیاسی و ایجاد ناامنی اجتماعی و استفاده از این موقعیت برای تسویه حساب با دولت ، مشکلات دو چندان شود.

این شیب تازه ای که اشاره کردید، ناشی از برنامه آمریکا برای تحریم ایران یا به عبارت دیگر تشدید تحریم ایران است؟
این موضوع هم دخالت دارد اما اگر ریشه ای تر به داستان نگاه کنیم می بینیم که شباهت هایی میان تمامی دولت های پس از جنگ وجود دارد که سبب شده اتفاقات مشابه در اغلب آنها رقم بخورد .
 همین تحریم آمریکا را که اشاره کردید ؛ این تحریم هنوز آغاز نشده اما ما با افزایش تقاضا آن هم به صورت غیر معمول روبرو هستیم . طبیعی است اگر به موقع به جای مدیریت عرضه در بازار ارز و سکه و ... ، دولت دست به مدیریت تقاضا زده بود چنین اتفاقی نمی افتاد.اینجا من به سیاست های اجرایی انتقاد دارم . بانک مرکزی بیش از هفت میلیون سکه فروخته است اما بعد دائم می شنویم که می گویند مردم این کار را نکنند و مردم نخرند . مردم چه کسانی هستند؟ این بخش مهمی از دلالان بودند که سکه ها را خریدند و تقاضای غیر واقعی شان را وارد بازار کردند.مردم هنوز وارد عمل نشده اند.پس می بینیم بخشی از این مشکل به ساختارهای تصمیم گیری خود ما بر می گردد
کد مطلب : ۱۴۰۶۸۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.