۰

خاورمیانه و شمال آفریقا (منطقه منا) کم‌آب‌ترین منطقه جهان!

تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۲
خاورمیانه و شمال آفریقا (منطقه منا) کم‌آب‌ترین منطقه جهان!
مانند پولی که به سرعت از یک حساب بانکی برداشته می‌شود، در این منطقه هم آب سریع‌تر از بازپرداخت آن مصرف می‌شود. این یعنی کیفیت زندگی ساکنین مطقه منا با کمتر از معیارهای اصلی زندگی است.
این یافته یک تحقیق جدید بانک جهانی است، این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه ممکن است این منطقه از شرایط کم‌آبی وارد شرایط کم‌آبی شدیدتر شود.
اینجا خانه ۶درصد جمعیت است و از سویی تنها شامل ۱درصد آب شیرین جهان است، به همین دلیل کشورهای این منطقه باید یک تصمیم حیاتی بگیرند تا فاصله بین میزان تقاضا و عرضه منابع آب را کاهش دهند.
مقابله با «کمبود مطلق آب»
کمبود آب برای صدها سال که در خاورمیانه و شمال آفریقا یک چالش بوده است.
اما امروز، رشد سریع جمعیت و اقتصاد، منابع آب مشترک کشورها و پیامدهای تغییراقلیم که شامل افزایش خشکسالی‌ها، کاهش بارندگی‌ها و افزایش تبخیر است تاثیر شدیدی روی منابع آب این منطقه گذاشته است.
بر اساس آخین آمار ر سازمان فائو در سال ۱۳ کشور از این منطقه در وضعیت «کمبود مطلق آب» هستند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که میزان سرانه مصرف آب در یک کشور برای حل نیازهای خانگی، کشاورزی و صنعتی کمتر از ۵۰۰ متر مکعب باشد.

از این ۱۳ کشور، ۷ کشور در صحرای عربستان که به خاطر بارش کمش شناخته شده است قرار دارند، در نتیجه می‌توان گفت که برخی کشورها بیش از اینکه بتوانند منابع آبی خود را توسعه دهند آن را مصرف می‌کنند.
مصرف غیرپایدار
زمانی که در منطقه سرعت برداشت آب از رودخانه‌ها و منابع زیرزمینی سریعتر از سرعت دریافت همان میزان آب با باران است می‌گوییم که در آن منطقه آب به طور غیرپایدار مصرف شده است.
کلودیا سادوف مدیرکل موسسه بین‌المللی آب در این رابطه گفت: «وقتی شما بیش از میزان دریافت آب، آن را مصرف می‌کنید آبخوان شروع به تنزل می‌کند. شما به اکوسیستم‌های وابسته آسیب می‌رسانید و از سویی در تولید اقتصادی و رفاه خانواده مشکل ایجاد می‌کنید.»

سادوف که یکی از نویسنده‌های تحقیق بانک جهانی است، در این رابطه توضیح داد: «اگرچه این تخریب غیرقابل بازگشت است، اما ممکن است بعد از یک سال بارندگی شدید، آبخوان‌ها به حالت قبل خود برگردند.»
اطلاعات بانک جهانی نشان می‌دهد که مصرف ناپایدار آب در شبه جزیره عرب، مغرب و ایران رخ داده و برخی کشورها در تولید منابع آب خود بسیار زیرک بوده‌اند.
شیرین کردن آب دریا
یک راه معروف برای برای تامین آب شیرین کردن آب دریا در فرایند نمک زدایی است. در منطقه منا تقریبا نیمی از نمک زدایی جهان انجام می‌شود و از این لحاظ این منطقه در جهان اول است.
نمک زدایی در ۱۵۰ کشور دنیا انجام می‌شود و بیش از ۳۰۰میلیون نفر همه نیازهای روزانه خود را از این طریق برطرف می‌کنند.
کد مطلب : ۱۴۰۶۹۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.