۰

ابهامات متهم پرونده ثامن الحجج

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۳
ابهامات متهم پرونده ثامن الحجج

ماجرا از آن جایی وارد فاز تعجب آوری شد که قاضی افتخاری، سرپرست دادگاه های کیفری یک استان تهران، از متواری شدن یکی از متهمان پرونده موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج خبر داد. این پرونده ۳۶۰ شاکی دارد و میزان مالی اتهامات پرونده بیش از 12 هزار میلیارد تومان است. تاکنون نیز هفت جلسه رسیدگی به آن در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی باقری برگزار شده است.
قرار آزادی متهم چطور صادر شد؟
نکته دوم، نگهداری از متهمان ردیف های اول و بعدی (تاکنون اتهامات سه نفر از متهمان در دادگاه در دست بررسی است) در مکان مناسب است که با توجه به تصاویر مات پخش شده ازدادگاه، متهمان با لباس زندان به مقابل قاضی آورده شده اند و بعید به نظر می رسد از متهم ردیف سوم در زندان نگهداری نمی شده است. اکنون سئوال اینجاست متهم ردیف سوم از زندان گریخته؟ در اختیار قوه قضاییه قرار داشته که فرار کرده یا اصلا متهم، پیش از تشکیل پرونده، راه فرار را برای خود بهترین چاره دیده است؟ ابهامات پرونده تنها به این مورد ختم نمی شود و در ادامه به جنبه های مبهم دیگری از پرونده که در دادگاه هم به آن پاسخ مناسبی داده نشده، پرداخته می شود.
پول ها کجاست؟
در 7 جلسه ای که از دادگاه متهمان موسسه ثامن الحجج می گذرد، مشخص نیست بخشی از وجوه دریافت شده از مردم به عنوان سپرده های دارای سود بالا (بنا به ادعای نماینده دادستان، تا 70 درصد) کجاست.
در دادگاه هفتم، غفاری، نماینده دادستان اعلام می کند: متهمان  ۳۰۳ فقره حساب به نام روسا و معاونین شعب موسسه بوده که طبق سندحساب مردم را دربیرون به نام خودشان افتتاح کرده اند و برای آن سود درنظر می گرفتند. آنها حقایقی را که باید به بازرسان بانک مرکزی ارائه می‌نمودند، کتمان کردند، یکی از این حقایق اطلاعات سرمایه گذاری در خارج از کشور است که راجع به آن توضیح داده نشده بود.
خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه که در گزارشهای مفصلی به بیان جزییات برگزاری هفت جلسه دادگاه متهمان پرداخته تنها در یک جا اشاره به خروج پولهای مردم از طریق این موسسه به خارج از کشور کرده است.
این قطعه گمشده از پرونده را درکنار قطعه مهم دیگر قرار دهیم،شکل پرونده،شباهت زیادی به ماجرای فرار خاوری از کشور در موضوع اختلاس 3 هزار میلیاردی پیدا می کند. در آنجا نیز حضور افراد بانفوذ باعث شده بود تا مفسده مالی پیش بیاید و پس از کشف بخشی از مفاسد، یکی از متهمان به خارج از کشور گریخت/
در پرونده ثامن الحجج نیز با فرار یکی از متهمان، بخشهایی از پرونده در هاله ای از ابهام فرو رفت. این را نیز باید در نظر داشت در گزارشهای منتشر شده از دادگاه متهمان، متهم ردیف سوم که به نام "میم-ر" عنوان شده از ابتدای جلسات حضور نداشته و در گزارشهای اینطور درباره او یاد شده است: "به اتهامات متهم ردیف سوم، به صورنت غیابی رسیدگی می شود."
به جز فرار متهم، حضور افراد متنفذ در پشت پرده قصه هم شباهت این پرونده را با فساد 3 هزار میلیاردی بیشتر می کند. در این باره، احمد توکلی، نماینده سابق مجلس و رئیس هیأت‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت درباره پرونده گفته است: عمده تسهیلات این موسسه به قضات باسابقه، فرزندان علما و شخصیت‌های سیاسی داده شده که شفاف‌سازی‌های لازم در این حوزه باید صورت بگیرد. (اینجا)
ابهاماتی از این دست در پرونده فراوان است که انتظار می رود با اتمام رسیدگی به پرونده در دادگاه، افکار عمومی پاسخ درستی برای این مسایل پیدا کند. 
کد مطلب : ۱۴۰۷۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.