رییس دانشگاه تهران:

اکو سیستم کارآفرینی باید ایجاد شود/ وضعیت کنونی بازار اقتصادی ناشی از اشتباهات گذشته ما بود

24 تير 1397 ساعت 14:47

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به وضعیت کنونی بازار اقتصادی کشور و اینکه این امر ناشی از اشتباهات گذشته ما بوده است، گفت: بر این اساس دانشگاه تهران در تلاش است که اکوسیستم کارآفرینی و کسب و کار را ایجاد کند تا دانش‌آموختگان به جای استخدام قابلیت کارآفرینی داشته باشند.


 محمود نیلی‌احمدآبادی امروز در اختتامیه جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه امروزه همه درباره ارتباط صنعت با دانشگاه صحبت می‌کنند و هر کدام طرف مقابل را در عدم این ارتباط مقصر می‌دانند، اظهار کرد: ولی آنچه که در کشور رخ داده است، نشان می‌دهد که نه مشکل از دانشگاه است و نه از صنعت، بلکه این مشکل مربوط به اقتصاد ملی ما می‌شود.
وی با بیان اینکه در روزگاری ایران تولیدکننده تلویزیون و یخچال و خودرو بوده است، افزود: در روزگارانی ایران یکی از کشورهای صادرکننده محصولات صنعتی در منطقه بوده است.
نیلی با تاکید بر اینکه در زمانی ایجاد کارخانه‌های ذوب‌آهن بعنوان شاخص صنعتی شدن در دنیا مطرح بود، گفت: ایران صاحب کارخانه ذوب آهن بوده است، ولی ما امروز شاهدیم که ایران تبدیل به یکی از واردکننده‌های تلویزیون شده است و خودروهای با فناوری 30 سال گذشته را در اختیار مردم قرار می‌دهند.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه در این میان کسی نمی‌پرسد که چه شد که ایران به وارد کننده تلویزیون تبدیل شد، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کسی هم از دانشگاهیان علت این امر را جویا نشد.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره ایده‌پردازی در حوزه صنایع معدنی، اظهار کرد: با برگزاری این رویداد و همکاری سازمان ایمیدرو با دانشگاه‌ها کسی از این سازمان علت آن را جویا نشد و از سوی دیگر به دانشگاه‌ها هم خرده گرفته نمی‌شود که چرا با بخش‌های صنعتی همکاری ندارند.
نیلی‌احمدآبادی با انتقاد از وضعیت کنونی بازار ایران با بیان اینکه زمانی که می‌توان با خرید و فروش ارز و سکه درآمدی کسب کرد، چرا باید کشور به سمت صنعت حرکت کند، ادامه داد: این در حالی است که اگر قوانین و دستورالعمل‌ها و مسائل اقتصادی و مالی در جهت توسعه فناوری باشد و از آن پشتیبانی کند، بخش صنعت نیز فعال خواهد شد.
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه برگزاری این جشنواره به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است، یادآور شد: همکاری ایمیدرو با دانشگاه تهران می‌تواند به عنوان یک الگو مطرح شود.
وی با تاکید بر اینکه امروزه ما مسئولیت ملی مهمی را بر عهده داریم، خاطرنشان کرد: اتفاقات امروز در حوزه اقتصادی ناشی از اشتباهات ما در گذشته است، چرا که ما امروز شاهدیم که فردی در کشوری عربده‌کشی می‌کند و اقتصاد ما به هم می‌ریزد. این امر نشان از کم کاری‌های ما دارد.
نیلی در عین حال تاکید کرد: امروزه این ذهنیت که دانشگاه‌ها تنها وظیفه تامین و تربیت نیروی انسانی را بر عهده دارند، کم‌رنگ شده است، چرا که ما امروزه باید ظرفیت‌های جدیدی در دانش‌آموختگان ایجاد کنیم و دانشگاه‌ها نیز باید در حل مسائل و توسعه کشور مشارکت داشته باشند.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌های دنیا بر ارائه الگوهایی برای کنار هم قرار دادن تمام ظرفیت‌های جامعه در جهت دستیابی به اهداف متمرکز شده‌اند، افزود: الگویی که در دانشگاه تهران ایجاد شده است، امروز به ثمر نشسته است، چرا که دانشگاه تهران سعی دارد که اکوسیستمی را ایجاد کند و بر اساس این اکوسیستم برنامه‌های خود را نیز تغییر دهد، بر این اساس این دانشگاه اولین دانشگاهی است که اولین پارک علم و فناوری دانشگاهی را راه‌اندازی کرد.
نیلی با بیان اینکه همه فارغ التحصیلان نمی‌توانند جذب نهادها و شرکت‌ها شوند، افزود: بر این اساس ما باید قابلیت‌هایی را در دانشجویان ایجاد کنیم که به جای استخدام، خود آن‌ها اقدام به کارآفرینی کنند.
رئیس دانشگاه تهران پیاده‌سازی شیوه اعطای وام به کارآفرینان را بسیار خطرناک خواند و گفت: ما در کشور دو بار تجربه راه‌اندازی بنگاه‌های زودبازده را داشتیم که در این زمینه موفق عمل نشده است و ما باید با پند گرفتن از گذشته اقدام کنیم.
وی راه‌اندازی صندوق پژوهش و نوآوری را از دیگر اقدامات این دانشگاه عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن، VC دانشگاه تهران در بورس ارائه شده است و ما می‌خواهیم از ظرفیت VC برای فعالیت‌های کارآفرینی بهره ببریم.
به گفته وی، VC دانشگاه تهران چهارمین VC ارائه شده در بورس و اولین VC ایجاد شده در دانشگاه‌های کشور است.
 


کد مطلب: 140766

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/140766/اکو-سیستم-کارآفرینی-باید-ایجاد-شود-وضعیت-کنونی-بازار-اقتصادی-ناشی-اشتباهات-گذشته

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir