ناصر ایمانی: اصولگرایان در خیلی از مسائل نگاه متصلب دارند

24 تير 1397 ساعت 18:05

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: تشکیل جمنا برای یک مقطع انتخاباتی دیده شده بود، نه درازمدت. بعد از انتخابات نیز دیگر خبری از آن نشد. در حالیکه اصولگرایان نیازمند تشکیلاتی مستمر هستند تا زمان انتخابات پررنگتر عمل کنند. به عبارت دیگر جمنا با همه نقاط ضعف و قوتش زود حیاتش پایان یافت.


ناصر ایمانی درباره تأکید محمدرضا باهنر بر اصلاح ساختار جمنا یا تعریف مکانیزم تشکیلاتی جدید در جریان اصولگرا گفت: اصل جمنا درست پایگذاری شد چون تلاش کرد همه جریان های موسوم به اصولگرایی سراسر کشور را در اتخاذ تصمیمات مرکزی برای انتخابات شریک کند.
وی افزود: البته جمنا هم مشکلاتی داشت چون در آن وزن کشی ها منطقی نبود یعنی برخی طیف های اصولگرا عملا نقشی را ایفا کردند که خیلی بیشتر از وزن شان بود. نکته دیگر آنکه این مجموعه تحت تأثیر حرکت ها و مواضع سیاسی طیف پایداری قرار گرفت. یعنی پایداری ها اعلام کردند به این مکانیزم نمی پیوندند، بعد شرط گذاشتند، در نهایت نیز نپیوستند. عملا این حرف ها جمنا را تحت تأثیر قرار داد، در حالیکه جبهه پایداری یکی از طیف های اصولگرا است که وزن شان معلوم نیست چقدر است ولی قطعا در آن اندازه ها نیز نبود که بیان می کردند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: تشکیل جمنا برای یک مقطع انتخاباتی دیده شده بود، نه درازمدت. بعد از انتخابات نیز دیگر خبری از آن نشد. در حالیکه اصولگرایان نیازمند تشکیلاتی مستمر هستند تا زمان انتخابات پررنگتر عمل کنند. به عبارت دیگر جمنا با همه نقاط ضعف و قوتش زود حیاتش پایان یافت.

وی ادامه داد: در مجموع معتقدم باید بعد از انتخابات و فروکش کردن هیجان رقابت های سیاسی تشکلی در جریان اصولگرایی سازماندهی شود تا ماندگاری پیدا کند که متأسفانه خبری از آن نیست.

ایمانی درباره امکان کارتشکیلاتی در جریان اصولگرا گفت: اصولگرایان چاره ای ندارند که تشکیلاتی داشته باشند چون غیر از آن قطعا نمی توانند رشد کنند. البته جریان اصولگرایی اشکال مبنایی دارد چراکه اتکای آن به نهادهای قدرت است. یعنی اگر در دولت و مجلس هم نباشد، در نهادهای دیگر حضور دارد بنابراین اصولگرایان نیازی به کار تشکیلاتی نمی بیند یا اینکه انگیزه داشته باشند تا ارتباط خوبی با مردم برقرار کنند.

وی با بیان اینکه سخن اصولگرایان خیلی در میان عامه مردم خریدار ندارد ادامه داد: اصولگرایان هنوز به لحاظ مبانی فکری ننشستند تا درباره حکومت و ارتباط حکومت با مردم مسائل را آنالیز کنند. هنوز نقش مردم در شکل دهی جمهوری اسلامی برای اصولگرایان محل بحث است. یعنی در این قسمت ها به لحاظ نظری ضعف جدی دارند چون نیازی به تطبیق خود با افکارعمومی و مردم نمی بینند. این اشکالات باعث می شود، اصولگرایان دنبال تشکیلات و سازماندهی نروند حتی اگر شکست های پی در پی انتخاباتی بخورند و از قوه مقننه و مجریه به طور کامل کنار گذاشته شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره علت فقدان وجود زبان مشترک در بین سلایق اصوگرا یادآور شد: طیف های اصولگرا در دنیای خودشان هستند و هر کدام به زبان خود حرف می زنند. آنچه در میان عامه مردم جاری است آنها از آن بی اطلاع هستند، این مسئله باعث می شود خیلی نیازی به تشکیلات نبینند. اگر هم تشکیلاتی نیم بند راه می اندازند در آستانه انتخابات است اما قطعا اصوگرایان دچار خسارت خواهند شد و باید بنشینند و در افکار خود بازنگری کنند.
وی ادامه داد: اصولگرایان در خیلی مسائل نگاه متصلب دارند و هیچ انعطاف پذیری برای تطبیق با شرایط روز از آنها به چشم نمی‌خورد.
ایمانی درباره علت کوتاه آمدن جریانات اصولگرا مقابل پایداری گفت: جبهه پایداری ادبیات خشن و تند سیاسی دارد، این مسئله موجب عقب نشینی سایر گروه های دیگر در مقابل پایداری می شود یعنی آنها مقابل پایداری کوتاه می آیند. نباید جریان پایداری باعث شود بقیه جریان اصولگرا از هم گسیختگی پیدا کنند. جمنا خیلی هزینه کرد تا پایداری ها را به سمت خود بیاورد در حالیکه نیازی به این همه هزینه نبود.
 


کد مطلب: 140783

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/140783/ناصر-ایمانی-اصولگرایان-خیلی-مسائل-نگاه-متصلب

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir