كدخدايي : با تغيير قانون اساسي مخالفتي نداريم

25 تير 1397 ساعت 10:03

كدخدايي عنوان كرد : تلاش شورای نگهبان همیشه این است که نظراتش در چارچوب قانون اساسی و شرع مقدس باشد.


شورای نگهبان از اسفند سال 58 کار خود را آغاز کرد اما 26  تیر سال 59 سالروز تشکیل رسمی این شورا بود. در این 38 سال 4 فقیه مسئولیت دبیری شورای نگهبان را عهده دار بودند. آیت الله مهدوی کنی از تیر تا آبان سال 59، آیت الله صافی گلپایگانی از آذر 59 تا خرداد 67، آیت الله محمدی گیلانی از تیر سال 67 تا تیر سال 71 و آیت الله جنتی از تیر سال 71 تاکنون به ترتیب در این جایگاه قرار گرفتند.
انتخاب اعضای هیأت رئیسه شورای نگهبان شامل دبیر، قائم مقام و سخنگو معمولا همه ساله در جلسه ای نزدیک به سالگرد تأسیس شورای نگهبان با رأی‌گیری مخفی انجام می شود. البته براساس آیین نامه فعلی دبیر و قائم مقام دبیر باید از میان اعضای شورای نگهبان انتخاب شوند اما سخنگو می تواند خارج از اعضای شورا نیز برگزیده شود. هر چند الزام قانونی وجود ندارد اما تاکنون یکی از فقها به عنوان دبیر و یکی از حقوقدانان به عنوان قائم مقام دبیر انتخاب شده‌اند.
در آستانه 26 تیرماه خبرآنلاین میزبان عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بود. سئوالات دو وجه «امور حقوقی و روال کار تخصصی شورای نگهبان» و «مسائل سیاسی» داشت که بخش مربوط به مسائل سیاسی هفته آینده منتشر خواهد شد.
او برخلاف نظر منتقدان شورای نگهبان که معتقدند «در 38 سال اخیر دوره به دوره قدرت این افزایش پیدا کرده است»، می گوید: اختیارات و صلاحیت ها تغییری نکرده است و همان اختیارات و صلاحیت های قانونی بوده که در گذشته بوده و الان هم هست.
مشروح گفتگوی خبرآنلاین با عباسعلی کدخدایی را در ادامه بخوانید.
****
38 سال از آغاز کار رسمی شورای نگهبان می گذرد، آیا برای انتشار تصویری و صوتی جلسات شورای نگهبان دیر نشده است؟ 
چند سال قبل ما این کار را کردیم. تلویزیون برنامه هایی را به عنوان «ناظر امین» داشت...
که البته گزیده بود.
بله کوتاه بود. بقیه را چون تکلیفی نشده است، وگرنه آن هم مانعی نیست. بارها هم عرض کرده ام که در بحث قوانین اتفاقا کار خوبی است و اگر امکانش فراهم شود خیلی هم خوب است که منتشر شود. البته در مورد انتخابات منع قانونی و شرعی داریم.
در بحث انتشار قوانین هم یک وقتی خاطرم هست که آیت الله جنتی موافق انتشار جلسات نبودند. 
نه، انتشار مکتوب جلسات از قدیم انجام می شود. منتها خیلی سیستماتیک و به صورت منظم نبوده است. الان به صورت منظم مشروح مذاکرات منتشر می شود. دوستان دارند کارهایی می کنند که بخشهای عمده جلسات را منتشر کنند. البته نمی توانند مستقیما پخش کنند.
برای دانشجویان حقوق این مباحث، خیلی مورد استفاده است و من دیده ام که خیلی از دانشجویان این مباحث و استدلالها را دنبال می کنند. انتشار مشروح مذاکرات جلسات شورای نگهبان خیلی به فضای آکادمیک کمک می کند.
بله همین طور است. از سال 59 تا سال 93 مشروح مذاکرات جلسات شورای نگهبان منتشر شده است.


کد مطلب: 140803

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/140803/كدخدايي-تغيير-قانون-اساسي-مخالفتي-نداريم

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir