۰

آيا بازار ثانويه قيمت ارز را كاهش مي دهد ؟

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۷
وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد، من شخصا معتقدم که قیمت ارز در آینده رو به کاهش خواهد گذاشت، زیرا زمانی که قیمت ارز شرایطش به‌گونه‌ای باشد که برای صادرکننده سهل کند، تولید افزایش می‌یابد و صادرات زیاد می‌شود.
رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: زمانی که تولید افزایش یابد، در کنار آن میزان ارزی که به بازار ثانویه وارد می‌شود، از دو جهت بیشتر می‌شود.
جلال‌پور ادامه داد: از یک جهت این‌که صادرات بیشتری داشته‌ایم، بنابراین ارز بیشتری خواهیم داشت. از جهت دیگر، کالایی که تولید می‌شود، بخشی از آن در داخل کشور مصرف می‌شود و واردات کاهش می‌یابد، بنابراین نیاز ما به آن کالا کم می‌شود و تقاضای کمتری دارد.
وی متذکر شد: بازار ثانویه اگر به خوبی عمل کند که بازار واقعی در دنیا است و در ایران نیز باید این اتفاق بیفتد، باعث می‌شود که ارز زیادتری در بازار عرضه شود و تقاضای کمتری وجود داشته باشد.
رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاکید کرد: عرضه زیادتر و تقاضای کمتر به کاهش قیمت می‌انجامد و در نهایت تولید و اشتغال را تحریک می‌کند.
جلا‌ل‌پور خاطرنشان کرد: اگر بازار ثانویه را به درستی مدیریت کنیم با علم اقتصاد، علم صحیح و تجربه‌ای که کشورهای دیگر داشتند و شرایط به‌گونه‌ای باشد که روی بازار کاملا نظارت وجود داشته باشد تا شفافیت در امر ارزی که جابه‌جا می‌شود، به وجود آید، آن زمان وضعیت مطلوبی در حوزه ارزی خواهیم داشت.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در سیاست اخیر ارزی، واردات کالاهای گروه چهارم ممنوع شده است. به نظر شما ممنوعیت ورود برخی از کالاها باعث گسترده شدن قاچاق در کشور نخواهد شد؟ گفت: پیشنهاد من همیشه این بوده که در بازار ارز چندگانگی و چند نرخی به‌وجود نیاوریم.
وی افزود: ما باید بیاییم شرایط کشور را یکسان کنیم برای یک قیمت متعادل و شرایط واقعی ارز و هر آنچه که می‌خواهیم یارانه بدهیم، یارانه‌ها را به طور مستقیم به افراد بدهیم.
کد مطلب : ۱۴۰۸۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.