۰

موج اعتراض‌ها به پخش اعترافات مائده هژبری همچنان ادامه دارد / کسی پاسخگو نیست

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۸
موج اعتراض‌ها به پخش اعترافات مائده هژبری همچنان ادامه دارد / کسی پاسخگو نیست
بیش از یک هفته است که فضای رسانه‌ای و مجازی جامعه پر شده از موضع‌گیری‌های مختلف درباره مائده هژبری و پخش اعترافات او در قالب مستندی به نام «بیراهه»، مستندی که پخش آن از تلویزیون واکنش‌های زیادی را در پی داشت و بار دیگر صدا و سیما را مورد هجمه‌های فراوان قرار داد.این روزها دیگر کسی نیست که نداند مائده که بوده و به چه جرمی دستگیر شده اما موضوع مورد بحث این است که چرا باید صدا و سیما اقدام به پخش اعترافات او کند؟ حالا اینکه صدا و سیما با پخش اعترافات این دختر جوان در قالب مستند «بیراهه» باعث شناخته‌تر شدن و معروف‌تر شدن او شد موضوع مورد بحث ما نیست اما نکته مهم‌تر این است که چرا بعد از پخش این مستند و جنجال‌هایی که بعد از آن درست شد هیچ کس مسئولیت پخش آن را بر عهده نمی‌گیرد.
بعد از فضای انتقادانه‌ای که نسبت به پخش این مستند از تلویزیون شکل گرفت صدا و سیما تقصیر را  گردن دستگاه قضا انداخت، اما واکنش صدا و سیما بی‌پاسخ نماند و دستگاه قضا نیز اعلام کرد دستور پخش این مستند را نداده است. در همین اثنا پای افراد زیادی به این ماجرا باز شد و در طول این مدت شاهد اظهارنظرهای مختلفی از مقامات و مسئولین نیز بودیم.  اما در نهایت به نظر می‌رسد صدا و سیما مقصر بلبشویی است که این روزها به راه افتاده، اتفاقی رخ داد و این سازمان خواست از آب گل‌آلود ماهی بگیرد و از آن به نفع خود استفاده کند اما قطعا پیش‌بینی نمی‌کرد بازنده این بازی شود.
خبرآنلاین در گزارشی که در ادامه می‌خوانید به ابعاد مختلف این ماجرا پرداخته و در گفت‌و‌گو با دو عضو شورای نظارت بر صدا و سیما نیز نقطه‌نظرات آنها را در این باب جویا شده است.
ماجرا از کجا شروع شد؟
چند روز از پخش اعترافات مائده گذشته اما هنوز آب‌ها از آسیاب نیفتاده و بحث بر سر اینکه بالاخره چه کسی در ماجرای پخش این اعترافات تقصیر اصلی را بر عهده دارد همچنان ادامه دارد.
تنها چند ساعت بعد از پخش اعترافات مائده از تلویزیون موج اعتراض‌ها به این اقدام و محکومیت صدا و سیما آغاز شد و مسئولان تلویزیون هم که اوضاع را اینچنین دیدند اقدام به دفاع از عمل خود کردند و پخش چنین برنامه‌ای را وظیفه ذاتی این رسانه دانستند.
محمدحسین رنجبران، مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما اعلام کرد: «بر اساس صحبتی که با مسئولان ناجا داشتم برای این افراد حکم قضایی صادر شده بوده و حتی مقام قضایی درخواست کرده بوده است تا موضوع این افراد حتما رسانه‌ای شود.» همین اظهارنظر کافی بود تا پای دستگاه قضا هم به ماجرا باز شود.
توضیحات سخنگوی قوه قضاییه
بعد از اظهارات رنجبران، صحبت‌هایی مبنی بر اینکه قوه قضائیه با پخش اعترافات مائده هژبری ارتباطی ندارد مطرح شد و از گوشه و کنار شنیده شد که قوه قضائیه درخواستی برای پخش اعترافات ارائه نکرده بود تا اینکه روز گذشته (24 تیر) سخنگوی قوه‌ قضاییه نسبت به پخش اعترافات تلوزیونی مائده هژبری نکاتی را مطرح کرد.
غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره پرونده مائده هژبری بدون ذکر نام او توضیح داد و گفت: «قاضی اجازه پخش تصویر متهم یا نام او را نداده بود و حتی قرار بود صدا و سیما برای اجرای این فیلم از مرکز رسانه ای قوه قضاییه کمک بگیرد که این کار را هم نکرد. هر چند در فیلم تصویر واضح افراد پخش نشد و نام آنها هم برده نشد ولی قوه قضاییه اجازه پخش این فیلم را نداده بود.»
شورای نظارتی‌ها چه می‌گویند؟
با گذشت چند روز از ماجرای مائده هژبری و حاشیه‌های دیگری که در فضای مجازی به وجود آمد و حتی بحث مهاجرت این دختر جوان به ترکیه نیز مطرح شد ماجرا پیچیده‌تر شد، اما پخش اعترافات او همچنان زیر سوال بود. اتهام صدا و سیما آنقدر پررنگ بود که حتی غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار و یکی از اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما نیز پایش به ماجرا باز شد و در گفت‌وگویی از پخش اعترافات گروهی از کاربران شبکه های اجتماعی در صدا و سیما به عنوان اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی یاد کرد.
کاتب درباره پخش این مستند از تلویزیون گفت: «اقدام صدا و سیما در پخش مستند بیراهه و نمایش اعترافات، اقدامی غیرقانونی و غیراخلاقی بود که موجب به وجود آمدن فضای بسیار منفی در جامعه شد و شکایت‌های متعددی توسط انجمن حمایت از کودکان و گروه‌های اجتماعی گوناگون از صدا و سیما به شورا رسیده است.»
این نماینده مجلس در ادامه نیز گفته بود: «در نشست شورای نظارت بر صدا و سیما حتما به قصور نیروی انتظامی به دلیل در اختیار گذاشتن جزییات اعترافات رسیدگی خواهد شد. بازجویی های ناجا اگر محرمانه باشد نباید در اختیار صدا و سیما قرار می گرفت علاوه بر آن به اشتباه پلیس فتا نیز رسیدگی خواهد شد.» عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما تاکید کرده بود که بنا به قانون تا زمان عدم صدور حکم قضایی نباید اعترافات پخش شود.
خبرآنلاین برای پیگیری بیشتر این موضوع و شفاف‌تر شدن ابعاد مختلف ماجرا و اینکه در نهایت تقصیر اصلی بر گردن چه کسی است به سراغ دو عضو دیگر شورای نظارت بر صدا و سیما رفت.
حسام‌الدین آشنا درباره این ماجرای پرحاشیه در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین گفت: «امیدواریم در جلسه روز دوشنبه (امروز 25 تیر) شورای نظارت بر صدا و سیما، این موضوع و دیگر موضوعات مرتبط با حقوق شهروندی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. تصمیمات شورای نظارت در مورد احقاق حقوق مردم برای صدا و سیما الزامی است.»
احسان قاضی‌زاده هاشمی دیگر عضو شورای نظارت بر صدا و سیما و نماینده مردم فریمان و سرخس در پاسخ به سوال خبرآنلاین درباره اتفاقات پیش آمده نیز گفت: «شورای نظارت بر صدا و سیما امروز (دوشنبه 25 تیر) جلسه دارد و باید این موضوع را دقیق بررسی کنیم، باید گزارش‌های قطعی‌تری از سازمان بگیریم و بعد انشاالله به جمع‌بندی برسیم.»
با توجه به واکنش قوه قضائیه درباره اینکه دستوری مبنی بر پخش این مستند نداده، پخش این مستند از تلویزیون تخلف محسوب می‌شود، قاضی‌زاده در اینباره توضیح داد:« اطلاعات ما در این زمینه باید کامل باشد، نکاتی که الان ما در اختیار داریم همین بحث‌هایی است که در رسانه‌ها مطرح است و طبعا باید ما گزارش دقیق‌تری از این پرونده بگیریم و از مراجع مختلفی که اسمشان مطرح شده اطلاعات بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم متخلف را مشخص کنیم. اینکه چه کسی ارائه دهنده یا تائید کننده این بحث بوده باید مورد بررسی قرار بگیرد و ما همه این موارد را با هم ببینیم تا در نهایت به جمع‌بندی برسیم.»
او همچنین افزود: «این بحث‌هایی که در حال حاضر در رسانه‌ها در قالب مصاحبه مطرح می‌شود و یا موضع‌گیری‌ها در اینباره طبعا بر اساس یکسری داده‌ها است اما باید این داده‌ها در جلسه امروز دقیق ارزیابی کنیم و بعد اطلاع‌رسانی را هم انجام خواهیم داد.»
شورای نظارت چه می‌کند؟
با همه این اوصاف باید منتظر ماند و دید اعضای شورای نظارت در جلسه امروز چه تصمیماتی می‌گیرند و آیا به درستی در ماجرای پیش‌ آمده ورود پیدا می‌کنند؟ به نظر می‌رسد در این شورا در این ماجرا باید با قاطعیت در جهات شفاف‌سازی و روشن شدن مسئله به وجود آمده قدم بردارد و پیگیری کند، در غیر اینصورت لزوم وجود چنین شورایی نیز در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد و نوک پیکان انتقادها نیز علاوه بر سازمان صدا و سیما به سمت شورای نظارت بر آن نیز نشانه می‌رود.
کد مطلب : ۱۴۰۸۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.