۰

وزارت بهداشت به بروز طاعون انسانی در مناطق زلزله‌زده واکنش نشان داد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۱
سخنگوی وزارت بهداشت درباره اخبار منتشر شده درباره بروز طاعون انسانی در مناطق زلزله‌زده گفت: بروز طاعون انسانی در مناطق زلزله زده غرب کشور، شایعه است و واقعیت ندارد. طاعون حیوانی ممکن است در این مناطق وجود داشته باشد که بین حیوانات اهلی و وحشی قابل انتقال است و نگرانی از بابت طاعون انسانی وجود ندارد.
به گفته حریرچی، چندین دهه است که طاعون انسانی ریشه کن شده است وتیترهایی با عنوان "بازگشت طاعون" در مناطق زلزله زده، هیچ کمکی به کشور نمی کند و خدمتی به مردم و جامعه نیست.

آنچه در ادامه می‌خوانید مهم‌ترین بخش‌های نشست خبری امروز سخنگوی وزارت بهداشت است:
-مدیران حوزه سلامت با تلاش مومنانه به شدت در حال فعالیت هستند که در تحریم های احتمالی، کمترین آسیب به مردم برسد
با توجه به تورم دورقمی و بالای 30 درصد در سال های 88 تا 91 و عدم اولویت حوزه سلامت برای دولت وقت، پرداختی از جیب مردم به ترتیب به 54.8 درصد در سال 88، 58.2 درصد در سال 89، 56 درصد سال 90 و 58 درصد در سال 91 بوده که روند رو به رشد داشته است.
-در سال های 93 تا 96، پرداختی مردم از جیب به ترتیب به 38.7، 38.1، 37.7 و 38.1 درصد کاهش پیدا کرد که البته با اهداف برنامه پنجم و ششم توسعه که پرداختی از جیب مردم باید به 30 و 25 درصد کاهش پیدا کند، فاصله داریم

-در طول دهه های 50 تا 90 و مشابه با سایر کشورها به دلیل افزایش امید به زندگی، کنترل بیماری های عفونی، افزایش بیماری های غیرواگیر، گسترش شهرنشینی، افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، ظهور تکنولوژی های جدید و ساخت داروهای جدید، هر ساله شاهد افزایش استفاده مردم از خدمات بهداشتی و درمانی بوده ایم، اما در سال های 91 و 92، برای اولین بار، بهره مندی مردم از خدمات سلامت و استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی، نسبت به سال گذشته اش، کاهش یافت.

-این کاهش به علت تورم شدید، رکود، کاهش ارزش پول ملی و افزایش بیکاری بود که باعث شد اقشار ضعیف، متوسط و متوسط رو به بالا، ترجیح دهند که منابع خود را صرف هزینه های بسیار ضروری مانند خوراک و مسکن کنند و از هزینه های ضروری مانند فرهنگ و حوزه سلامت، بکاهند.

-وزارت بهداشت از ابتدای دولت یازدهم درخواست جدی داشت که در مورد تشعشعات الکترومغناطیس از جمله امواج آنتن های تلویزیونی، موبایل، ماهواره، بی سیم، مایکروویو و وای فای که بر ابعاد شخصی، شغلی و محیطی مردم تاثیر دارد، بررسی های علمی انجام شود.

-تشعشعات بالقوه می توانند آسیب زا باشند و تا کنون، آسیب های موارد محدودی از این تشعشعات، ثابت شده که بیشتر مربوط به اثرات گرمایی است، اما در مورد جهش ژنتیکی یا ایجاد سرطان توسط آنها، هنوز مستنداتی وجود ندارد.

-در مورد تکنولوژی های جدیدی که به حوزه سلامت وارد می شود یا با سلامت مردم سر و کار دارد، باید بی خطر بودن آنها ثابت شود. برای مثال در مورد یک دارو باید در مراحل اولیه ثابت شود که دارو بی خطر است و در مراحل بعدی اثرگذاری آن به اثبات رسد .
خوشحالیم که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که امواج الکترومغناطیس در فضای شهری سنجش و اعلام می شود، اما در اکثر مناطق ایران که این امواج بررسی شده، مشخص شده است که میزان امواج، پایین تر از استاندارد های جهانی است. با این وجود مردم در این زمینه همچنان نگران هستند.

-اگر در برخی مناطق، میزان امواج زیاد است باید اعلام و اقدام لازم قانونی در این زمینه انجام شود.
به عنوان متولی سلامت جامعه می گوییم که بررسی امواج الکترومغناطیس نباید جنبه سیاسی پیدا کند چون در این صورت، مقتضیات سیاسی بر آن حاکم می شود. بنابراین این موضوع باید با معیارهای سلامت، مورد بررسی قرار گیرد.

-مواردی از تخلفات و احتکار در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی داشته ایم که به مراجع قضایی اعلام کرده ایم، اما رسیدگی به این پرونده، صدور حکم و یا تجدید نظر، ممکن است زمانبر باشد، و بعد از صدور حکم قضایی اسامی متخلفان اطلاع رسانی خواهد شد.
وزارت بهداشت اختیاراتی برای مقابله با تخلفات این حوزه دارد که شامل عدم تخصیص ارز دولتی و عدم صدور مجوزهای شرکت های مختلف است.

-برای تامین داروهای داخلی و وارداتی بیماران خاص، تمهیدات بیشتری نسبت به بیماران دیگر، اندیشیده ایم که دارو و مواد اولیه مورد نیاز داروی تولید داخل، تامین شود.

-هیچ نگرانی برای تامین داروهای بیماران خاص وجود ندارد، اما از برخی بیماران و انجمن های حمایتی گله داریم چراکه ممکن است قیمت یک دارو 10 درصد افزایش داشته باشد و بیمه، 90 درصد از قیمت آن دارو را پوشش دهد و این پوشش افزایش قیمت هم، ممکن است زمانبر باشد، اما در همین مدت، برخی افراد مصاحبه می کنند که قیمت ها دوبرابر شده و وزارت بهداشت به فکر بیماران نیست.
 
کد مطلب : ۱۴۰۸۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.