۰

اعلمي: ترامپ معتقد است مهاجران آمریکا را نابود می‌کنند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
اعلمي: ترامپ معتقد است مهاجران آمریکا را نابود می‌کنند
اما اقدامات وی این روزها با واکنش های منفی بسیار، حتی در داخل ایالات متحده روبرو شده است؛ اخراج مهاجران، جدا کردن فرزندان از والدین مهاجر و نگهداری از آنها در کمپ داد فعالان حقوق بشر و حتی سیاستمداران را هم در آورده است. در این باره خانم میشل اوباما، بانوی اول سابق کاخ سفید در کمپینی قویا سیاست مهاجرتی ترامپ را محکوم کرد و گفت به خودتان و خودمان نگاه کنیم، ما همه مهاجر هستیم! خبرگزاری خبرآنلاین در گفتگو با هادی اعلمی‌فریمان، پژوهشگر و کارشناس ارشد ایالات متحده و آمریکای لاتین پیامدهای اقدامات جنجالی ترامپ را مورد بررسی قرار داده است که از نظر می‌گذرانید:

سیستم مهاجرتی آمریکا چگونه است و چرا ترامپ تا این اندازه جنجال به راه انداخته است؟
ایالات متحده یکی از کشورهایی است که پیچیده ترین سیستم مهاجرتی را دارا است. در طول تاریخ تاسیس آمریکا متنوع ترین و بیشترین تعداد مهاجر را داشته است. اساساً به همین دلیل است که سازندگان ایالات متحده را اتباع همه کشورهای جهان می دانند.
 ایالات متحده از ابتدای تشکیل، چندین موج مهاجرت را از زمان تاسیس داشته است که این موج مهاجرت عمدتا به دو دلیل بوده است، یکی به دلیل نیاز به مهاجر و نیروی کار ارزان که به دلیل اینکه ساکنان اولیه که از اروپا در ایالات متحده ساکن شدند، نیاز به نیروی کار ارزان داشتند و چاره آن این بود که از سایر نقاط دنیا مهاجرین را جذب کنند.  بنابراین این پیچیدگی از همان اول در امریکا شکل گرفت.
چندین موج مهاجرت تاکنون ثبت شده است؛ یک بار صرفا از 1915 تا 46 موج مهاجرت به دلیل جنگ جهانی اول و دوم متوقف شد.  در موج بعدی مهاجرت از 1965 تا 1970 به بعد شکل گرفته است و اولویت بندی های مهاجرت پذیری امریکا تغییر کرده است.براین مبنا که بیشتر تمایل داشتند که از اروپای غربی و شمالی مهاجران را بپذیرند. بنابراین یکی از پیچیده ترین سیستم های اداری مهاجرت را  در سال های متفاوت به ویژه در قرن 20 و 21 قوانین متعددی درباره مهاجرت تصویب شده است. به این دلیل پیچیدگی ها تشدید شده است. دولت ها، احزاب جمهوری خواه و دموکرات نظرات متفاوتی راجع به ان داشتند. بعضی قوانین درباره مهاجران قانونی و غیر قانونی، مقیم ها، حاشیه نشینان، شهروندان در دولت های ایالات متحده میان  دموکرات ها و جمهویخواهان شکل گرفته است و عمدتا سیاست گذاری متفاوتی داشته اند.
اما دو نکته اساسی در تغییر سیاست های مهاجرتی در آمریکاشناسی بسیار مهم است؛ 
اول اینکه سیاست جذب مهاجر ساده پس از جریانات علمی و آزادی  در طول قرن بیستم به خصوص ابتدای قرن بیستم وهمزمان با جریانات  تحقیق و پژوهش میل به جذب نخبگان علمی و استعدادهای برتر از سراسر جهان داشته است. وقتی سیستم کشور از ماهیت نخبه پرور و پژوهش در بالاترین سطوح حمایت کند، قطب های علمی شکل می گیرد که همواره در بالاترین سطح با انعطاف پذیری کامل نخبگان را مثل آهن ربا جذب می کند، شرایط معیشتی با استاندارد بالا را در اختیار قرار می دهد و رویای آمریکایی شکل می گیرد. جنجال‌های اخیر ترامپ بیشتر تابع سیاست اول آمریکاست، او نماینده بخش سفیدپوست مدعی تفوق آمریکایی های اصیل مبتنی بر ناسیونالیسم شکل گرفته جدید است که فکر می‌کنند آمریکا توسط دمکرات ها رها شده و نوعی جهان وطنی افسارگسیخته نولیبرالی دارد آمریکا را از درون از بین می بردو این نیاز به حفاظت فیزیکی دارد،باید آمریکا را از شر به زعم او، اتباع دیگر کشورها  به خصوص آمریکای جنوبی و مسلمانان که ماهیت و کارکرد شرورانه دارند و عمدتا به قاچاق مواد مخدر و فعالیت های مخرب تروریستی می پردازند،حفظ کرد.
کد مطلب : ۱۴۰۸۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.