۰

دیدار رئیسان جمهور ایالات متحده آمریکا و روسیه

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۴
دیدار روز گذشته پوتین و ترامپ در هلسینکی پایتخت فنلاند جو سیاسی ایالات متحده آمریکا را بهم ریخته است. طرف غربی به شدت به این دیدار، منفی می نگرد، اما طرف شرقی، دیدار رئیس جمهور کشورش با ترامپ را مثبت ارزیابی می‌کند. آمریکایی‌ها معتقدند پوتین برنده بازی مضحکی شده که ترامپ به راه انداخته است. روسها اما معتقدند که ترامپ رئیس جمهور خوب و محبوبی است!از واکنش ها می توان فهمید این دیدار به ضرر چه کسانی و به نفع کدام بازیگران در صحنه سیاست خارجی خصوصا در منطقه خاورمیانه تمام شده است. 
این دو رئیس جمهور که زمانی با عنوان‌های بلوک شرق و غرب حکمرانی می کردند، در یک کشور بی طرف در حالی به دیدار هم رفتند که پوتین، با مشکلاتی همچون پرونده اوکراین، کریمه، تنش با لهستان و انگلیس و دیگر کشورهای اروپا به دلیل پرونده اسکریپال، همچنین در خاورمیانه بحران سوریه، وضعیت طالبان و داعش در افغانستان و حضور آنها در اسیای مرکزی، مساله مذاکره با طالبان و نفوذ روسها به این کشور، و در نهایت تحریم های تازه علیه روسیه و دخالت این کشور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند؛ با این حال به رغم همه اینها، در این ملاقات، کفه ترازو به نفع پوتین سنگینی کرد. (اینجا)
در مقابل این کفه سنگین، این آمریکای ترامپ است که باید همۀ چالش‌های موجود را با همکاری روسیه پوتین حل کند خصوصا در امر ایران و برجام مساله، اما قسمت غم انگیز ماجرا برای ترامپ این است که آنها در این شرایط پشت یگدیگر را خالی کردند! تا جایی که خانم موگرینی صریحا موضع اروپا را دربارۀ برجام اعلام کرد. (اینجا)
در همین حال حرکتی که قانونگذاران و سیاستمداران آمریکایی را به شدت خشمگین کرده، حرکت هوشمندانه ولادیمیر پوتین بود که بسیار زیرکانه در نشست خبری و پس از مذاکرات، توپی را به ترامپ داد و ترامپ نیز این توپ را به سمت همسرش انداخت. پوتین با این حرکت ظریف به آمریکایی ها و اروپایی ها این پیام را داد که توپ در دستان ترامپ است. مشکلاتان را با او حل کنید! با اینحال پمپئو مانند پسربچه های ذوق زده و خوشحال، می‌گوید:  این مذاکره عالی بود و به نفع ایالات متحده است!
دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی
دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی
دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی
گزارشی از واکنش های منفی آمریکایی ها علیه ترامپ را از نظر می گذرانید و پس از آن واکنش روس ها؛ اما مشروح نشست خبری این دو رئیس جمهور را اینجا  و اینجا بخوانید.
دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی
پوتین، پس از دیدار
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بعد از دیدار خود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز تاکید کرد: ما در چارچوب آستانه عمل خواهیم کرد، یعنی روسیه، ایران و ترکیه و من این مساله را به دونالد ترامپ هم گفتم، اما ما در عین حال آماده هستیم تمام این تلاش‌ها را با تلاش‌های گروه کوچکی از کشورها جمع ببندیم تا یک روندی گسترده حاصل شود و شانس بهتری برای موفقیت نهایی به دست آید.
گفتگو با فاکس نیوز
اما پوتین درباره سوریه چه گفت؟
پوتین در جریان کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود گفت: بعد از نابودی تروریسم در سوریه باید با مراجعه به توافقنامه ۱۹۷۴ درباره امتناع از درگیری که آتش‌بس بین اسرائیل و سوریه را تقویت می‌کند، گام‌هایی برداشته شود.
رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد، بعد از نابودی تروریسم باید در وضعیت جنوب سوریه براساس توافقنامه ۱۹۷۴ بازنگری شود و این به نفع روسیه است که صلح طبق قطعنامه‌های بین‌المللی برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد، نظامیان روس و آمریکایی همکاری با هم داشتند و توانستند از برخوردهای خطرناک در سوریه اجتناب کنند. نظامیان روس و آمریکا مهارت خوبی در هماهنگی و همکاری داشتند. آنها کانال‌های ارتباطی سریعی را ایجاد کردند که مانع از وقوع حوادث خطرناک و برخوردهای غیرمنتظره در صحنه درگیری در حریم هوایی و زمینی شد.

پوتین افزود: درباره  سوریه باید مشکلات در زمینه برقراری مجدد صلح در سوریه حل شوند که می‌تواند بهترین نمونه همکاری میان دو کشور باشد.
دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی

ترامپ، پس از دیدار
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به هنگام بازگشت به آمریکا بعد از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد: برای ساختن آینده روشن‌تر، ما نمی‌توانیم منحصرا به گذشته توجه کنیم. به عنوان دو قدرت بزرگ هسته‌ای ما باید با یکدیگر کنار بیاییم.

وی در پیامی دیگر نوشت: همانگونه که امروز می‌گویم و درگذشته بارها اعلام کردم من اعتماد بزرگی به ماموران اطلاعاتی کشورم دارم.
ترامپ چه گفته بود؟
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با ولادیمیر پوتین، اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه را در این باره که مسکو در انتخابات ایالات متحده مداخله‌ای نداشته است، پذیرفت.
ترامپ در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به موضوع مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، گفت: رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید کار این کشور نبوده است. من می‌گویم دلیلی وجود ندارد که کار روسیه بوده باشد. برخی تحلیلگران آمریکایی، اظهارات ترامپ دربارۀ دخالت روسیه را خالی کردن پشت سرویس های اطلاعاتی آمریکا و خنجری بر پشت منافع ملی تلقی کردند.
دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی
حمله منتقدان
رویترز  لحظاتی بعد از دیدار دو رئیس جمهور گزارش داد:  قانونگذاران ارشد آمریکایی از جمله اعضای سرشناس حزب جموریخواه روز دوشنبه به دنبال نشست مشترک دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در هلسینکی فنلاند از آنچه که به باور آنها ناتوانی ترامپ برای رویارویی با پوتین در مسئله دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا در جریان این نشست خبری بود، به شدت انتقاد کردند.
دیدار پوتین و ترامپ در هلسینکی
اظهاراتی که خشم سیاسیون آمریکایی را به انفجار تبدیل کرد
ترامپ که پس از نخستین نشست مشترک با پوتین در هلسینکی صحبت می کرد، گفت هیچ دلیلی نمی بیند که برآوردهای نهادهای اطلاعاتی آمریکا را مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات این کشور، باور کند، در شرایطی که کرملین اطمینان می دهد در این انتخابات هیچ دخالتی نداشته است.
به دنبال این اظهارات بود که بلافاصله موجی از انتقادات به سوي ترامپ راه افتاد و قانون گذاران آمریکایی رئیس جمهور این کشور را ضعیف و بزدل خطاب کردند و حتی جان مک کین سناتور سرشناس آمریکایی که از منتقدان همیشگی ترامپ و همچنین نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا است،(اینجا) نشست سران دو کشور را یک اشتباه تاريخي توصیف کرد و گفت ترامپ نتوانست از همه آن چیزی که باعث می شود ما یک جمهوری متشکل از افراد آزاد و متعهد به آرمان آزادی چه در آمریکا و چه در همه جهان باشیم، دفاع کند.
پوتین و ترامپ در هلسینکی
کاخ سفید در بیانیه ای بدون اشاره به هیچ گونه جزئیاتی اعلام کرد ترامپ روز سه شنبه با قانون گذاران آمریکایی دیدار می کند.
تنور داغ دخالت انتخاباتی
دو سناتور آمریکایی  پَت تومی (Pat Toomey) از پنسیلوانیا و چاک شومر سناتور ایالت نیویورک و رهبر اقلیت سنای آمریکا احتمال وضع جریمه های جدید را علیه روسیه مطرح کردند.
تومی در بیانیه ای گفت اگر پوتین به آمریکا در زمینه تعقیب قضائی کسانی که متهم به نفوذ به سامانه های رایانه ای در این کشور هستند کمک نکند، واشنگتن باید تحریم های سخت و تازه ای علیه مسکو وضع کند.
البته هنوز مشخص نیست آیا روسای سنا و مجلس نمایندگان از چنین اقدامی حمایت می کنند یا خیر و اینکه تحریم های جدید تحت چه عنوانی می خواهد مطرح شود.
روابط مسکو و واشنگتن در پایین ترین سطح خود پس از دوران جنگ سرد قرار دارد.ترامپ از نشست هلسینکی به عنوان فرصتی برای بهبود روابط دو طرف نام برد.
روابط مسکو و واشنگتن حتی پیش از طرح اتهامات دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا به علت نگرانی های مسکو از گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، موضوع الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه و حمایت نظامی مسکو از بشار اسد رئیس جمهور سوریه در جنگ داخلی هفت ساله این کشور بسیار پرتنش بود.
اشتیاق ترامپ برای بهبود روابط با روسیه در کنگره با شک و تردیدهایی مواجه شده است و قانون گذاران آمریکایی در سال 2017 به اتفاق آراء تحریم های سختی علیه مسکو وضع کردند.
جو بایدن معاون سابق رئیس جمهور آمریکا و از اعضای حزب دموکرات پس از نشست هلسینکی گفت «تمجید از دیکتاتورها باعث ارتقای منافع آمریکا نمی شود بلکه باعث می شود امنیت ما کمتر شود.»
دن کوتس (Dan Coats) رئیس دستگاه اطلاعات ملی آمریکا از جمهوری خواهان سرشناس و منتخب ترامپ برای این سمت به دنبال اظهارات رئیس جمهور آمریکا از نهادهای اطلاعاتی این کشور حمایت کرد.
وی گفت «ما در ارزیابی های خود درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و تلاش های ادامه دار و گسترده مسکو با هدف تضعیف دموکراسی در آمریکا به صراحت نظر خود را بیان کرده ایم.»
این در حالی بود که ترامپ در مسیر بازگشت خود به آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر تاکید کرد «اعتماد فوق العاده ای به نهادهای اطلاعاتی آمریکا» دارد.
پوتین و ترامپ در هلسینکی
چرا همه از ترامپ عصبانی هستند؟
رند پُل سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی به سی ان ان گفت «من قطعا در این موضوع با رئیس جمهور موافق هستم که جامعه اطلاعاتی آمریکا پر از افراد مغرض و جانبدار است.»
مخالفان چرب تر هستند
پل رایان نماینده ارشد جمهوری خواهان در کنگره و رئیس مجلس نمایندگان گفت روسیه بدون شک در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا دخالت کرده است. وی در بیانیه ای گفت «رئیس جمهور باید به این نکته دقت داشته باشد که روسیه متحد ما نیست. هیچ گونه تشابه اخلاقی میان آمریکا و روسیه وجود ندارد و روسیه همچنان در برابر بنیادی ترین ارزش ها و آرمان های آمریکا برخوردی متخاصم دارد.‌»
سناتور میچ مک کانل، رئیس اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنا به خبرنگاران گفت «من چند بار گفته ام و بار دیگر هم می گویم که روس ها دوستان ما نیستند و من کاملا به ارزیابی ها و برآوردهای جامعه اطلاعاتی آمریکا باور دارم.»
باب کورکر سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز پس از اظهارات ترامپ در نشست مشترک خبری با پوتین گفت اظهارات ترامپ در حضور پوتین باعث شد آمریکا کشوری ضعیف و قابل غلبه به نظر بیاید.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه نیز گفت این نشست فرصتی برای رئیس جمهور بود تا «قاطعانه روسیه را مسئول دخالت در انتخابات سال 2016 آمریکا بداند و هشداری صریح به مسکو بدهد که البته ترامپ آن را از دست داد. پاسخ های رئیس جمهور از سوی روسیه به عنوان نشانه ضعف تفسیر می شود و بیشتر از آنکه به حل مسائل کمک کند خود به مشکلات بیشتر دامن می زند.»
سوزان کالینز سناتور جمهوری خواه نیز گفت «مواضع ترامپ غیرقابل دفاع بودند».
ریچارد بر (Richard Burr) سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته اطلاعاتی سنا نیز با اشاره به تخاصم طلبی های روسیه در چندین جبهه گفت آمریکا «اقدامات خصمانه روسیه را علیه ما و متحدانمان تحمل نخواهد کرد.»
چاک شومر و نانسی پلوسی رئیس اقلیت دموکرات در سنا و مجلس نمایندگان حتی تا جایی پیش رفتند که اعلام کنند این رفتار ترامپ ممکن است ناشی از آن باشد که پوتین احتمالا اطلاعات رسوا کننده ای از ترامپ در اختیار داشته باشد. شومر گفت رویکرد ترامپ در هلسینکی بی سابقه بود.

وی گفت «اینکه رئیس جمهور آمریکا علیه نهادهای اطلاعاتی، مقامات دفاعی و ماموران آمریکایی با رئیس جمهور روسیه هم موضع شود امری ناشی از بی فکری، خطرناک و از موضع ضعف است.»
کد مطلب : ۱۴۰۸۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.