۰

ثبت شكايت ايران عليه آمريكا در دادگاه لاهه

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۵
دیوان بین المللی دادگستری اعلام کرد که شکایت ایران علیه آمریکا مبنی بر نقض عهدنامه مودت از سوی واشنگتن در این دادگاه ثبت شده است.
بر اساس سند منتشر شده در تارنمای رسمی دیوان بین المللی دادگستری، شکایت ایران مربوط به نقض عهدنامه مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان ایران و آمریکا است که در 23 مرداد 1334 به امضای طرفین رسیده و در 26 خرداد 1336 به اجرا درآمد.
براساس این سند، ایران با استناد به اینکه آمریکا با بازگرداندن تحریم های برجامی علیه ایران در 18 اردیبهشت سال جاری و همچنین تحریم های دیگری که اعلام شده، چندین مورد از مفاد عهدنامه مزبور را نقض کرده، از دادگاه بین المللی دادگستری خواست ضمن قضاوت و صدور حکم موارد ذیل را اعلام کند:
الف. آمریکا از طریق تحریم های اعلام شده در 8 مه (18 اردیبهشت) و دیگر تحریم های ذکر شده در این دادخواست در ارتباط با ایران و افراد و نهادهای ایرانی، تعهدات خود در ماده های 4 (بند 1)، 7 (بند 1)، 8 (بند 1 و 2)، 9 (بند 2)، و 10 (بند 1) (در عهدنامه 1334) را نقض کرده است؛
ب. آمریکا باید براساس انتخاب خود، تحریم های اعلامی 8 مه (18 اردیبهشت) را بدون تاخیر متوقف کند؛
ج. آمریکا باید فورا تهدیدهای خود مبنی بر تحریم های بیشتر که در این دادخواست به آن ها اشاره شده را متوقف کند؛
د. آمریکا باید تضمین کند که هیچ گامی در راستای دور زدن حکمی که این دادگاه در مورد این پرونده صادر خواهد کرد، برنمی دارد و همچنین تضمین کند که عهدنامه 1334 را بار دیگر نقض نمی کند؛
ه. آمریکا باید خسارت نقض تعهدات بین المللی خود را براساس مقداری که در این دادگاه تعیین می شود، جبران کند؛ ایران این حق را برای خود محفوظ می داند که ارزیابی دقیقی از این خسارت را به این دادگاه ارائه کند.
براساس گزارش دیوان بین المللی دادگستری، ایران همچنین درخواست دیگری را به این دادگاه ارائه داده و در آن به دلیل آسیب هایی که از تصمیم روز 8 مه (18 اردیبهشت) آمریکا متوجه ایران است، خواسته است که دیوان بین المللی دادگستری اعلام کند که تا زمان صدور رای نهایی:
الف. آمریکا باید فورا همه اقدامات ممکن را برای تعلیق اجرا و اعمال همه تحریم های اعلامی در 8 مه (18 اردیبهشت)، شامل تحریم های فرامرزی، انجام دهد و از اعمال یا تهدید به اعمال دیگر تحریم هایی که می تواند پرونده ارائه شده به این دادگاه را تشدید کند، خودداری کند؛
ب. آمریکا باید فورا امکان اجرای کامل معاملاتی که در حال حاضر مجاز هستند، به ویژه درباره فروش هواپیماهای مسافربری و قطعات و تجهیزات مربوطه را فراهم کند؛
کد مطلب : ۱۴۰۹۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.