سفیر روسیه در واشنگتن: سوریه نباید تجزیه شود

27 تير 1397 ساعت 18:18

سفیر روسیه در واشنگتن در واکنش به سؤالات خبرنگاران درباره توافقات انجام‌گرفته در نشست اخیر میان سران روسیه و آمریکا در هلسینکی تأکید کرد مسکو همچنان اصرار دارد «سوریه نباید تجزیه شود».


«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا امروز (چهارشنبه) گفته است که مسکو در رابطه با تحولات مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه، با آمریکا و رژیم صهیونیستی در تماس است و هیچ طرحی برای تجزیه سوریه را نمی‌پذیرد.بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، آنتونوف همچنین تأکید کرد: «قصد نداریم در ارتباط با وضعیت جنوب سوریه، امنیت اسرائیل را نادیده بگیریم».
بیشتر بخوانید:
آیا ترامپ در هلسینکی به کشورش خیانت کرد؟
وی در ادامه تصریح کرد که در نشست هلسینکی، روسیه پیشنهادات ویژه‌ای درباره اوضاع در جنوب سوریه به آمریکا ارائه کرده است و «آمریکا نیز به این طرح‌ها علاقه نشان داده است».
این مقام روس علاوه بر این گفت که مسکو در عین حال معتقد است سطح فعلی از همکاری‌ها میان دو کشور درباره تحولات سوریه کافی نیست.
سفیر روسیه در واشنگتن همچنین تأکید کرد که بر اساس اعتقادات طرف روس، هیچ گونه طرحی درباره تجزیه سوریه پذیرفته نخواهد بود و «مسکو بر حفظ وحدت سوریه و حذف هرگونه خطوط جداکننده این کشور اصرار دارد».
آنتونوف علاوه بر این گفت: «هیچ توافق محرمانه‌ای میان پوتین و ترامپ انجام نشده و تحقق توافقات شفاهی به دنبال نشست هلسینکی میان سران دو کشور، تنها به خواست واشنگتن بستگی دارد».
این دیپلمات روس در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع روابط میان دو کشور پرداخت و ضمن اعلام اینکه نشست هلسینکی از عمق شکاف در درک متقابل روسیه و آمریکا از مشکلات و مسائل مختلف کاسته، تأکید کرد که مسکو سعی خواهد کرد تا به رئیس‌جمهور آمریکا در عادی‌سازی روابط میان مسکو و واشنگتن کمک کند.
سفیر روسیه در آمریکا همچنین تأکید کرد که «پوتین و ترامپ درباره تحریم‌ها هیچ صحبتی نکردند و صرفا تعاملات اقتصادی در این نشست مطرح شد».
روابط میان آمریکا و روسیه در سال‌های پس از دوران جنگ سرد نیز چندان دوران آرامی را سپری نکرده و در دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و بویژه پس از آغاز ناآرامی‌ها در شرق اوکراین به شدت تیره شد. آمریکا مسکو را به دخالت در امور داخلی اوکراین متهم کرد و بر همین اساس نیز چندین دور تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه وضع کرد که به صورت دوره‌ای تمدید می‌شوند. مسکو اما همواره این اتهامات را رد کرده است.
علاوه بر این، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا و به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در کاخ سفید، ادعاهایی درباره مداخله روسیه در این انتخابات و اثرگذاری بر نتیجه نهایی آن  مطرح شد.
بر همین اساس، کنگره آمریکا گروه تحقیقاتی را به ریاست «رابرت مولر» مسئول رسیدگی به این مداخله ادعایی کرده است. بازپرس ویژه تحقیقات درباره پرونده روسیه نیز چند روز گذشته کیفرخواستی را علیه ۱۲ تبعه روس به اتهام تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا صادر کرده است.
با این وجود، نماینده روسیه در آمریکا تأکید کرد که مسکو از واشنگتن می‌خواهد تا شواهدی درباره مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ارائه دهد و گفت: «مهم نیست چقدر اتهام مطرح می‌شود، درخواست اصلی ما ارائه شواهد و مدارکی در تأیید این ادعاهاست».
وی ادامه داد: «آمریکا می‌خواهد اول حکمی را صادر کند و بعد پای میز گفت‌وگو بیاید. علاوه بر این، اولی بار همتایان بریتانیایی ما از عبارت «به شدت بعید» در خصوص اتهامات علیه روسیه استفاده کردند و حالا فقط گفته می‌شود که مسکو در امور داخلی آمریکا مداخله کرده است. این کاملا بی‌معناست و رئیس‌جمهور پوتین نیز در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور آمریکا در هلسینکی این مسئله را به صراحت اعلام کردند».
سفیر مسکو در واشنگتن علاوه بر این به موضوع خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت:‌«آمریکا به دنبال نابودی برجام است».
ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.
دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.
ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.
«حسن روحانی» بعد از خروج آمریکا از برجام گفت در صورتی که ایران در هفته‌های آینده به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.
بسته پیشنهادی اقتصادی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام روز ۱۴ تیرماه به ایران ارائه شد. آقای روحانی ساعاتی بعد از ارائه این بسته در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام را «مأیوس‌کننده» خواند و گفت انتظار ایران از بروکسل «ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان‌بندی» است.
«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران هم از طرف‌های اروپایی خواسته به جای ارائه وعده‌های کلی و مبهم، تعهداتی قابل اجرا و قابل راستی‌آزمایی ارائه دهند.
 


کد مطلب: 140944

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/140944/سفیر-روسیه-واشنگتن-سوریه-نباید-تجزیه-شود

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir