۰

محمد ولي : كسب و كار طلا فروشان ديگر سكه نيست

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۹
محمد ولي : كسب و كار طلا فروشان ديگر سكه نيست
مصرف‌کننده نمی‌داند که اگر طلا بخرد، ضرر می‌کند یا خیر و فروشنده هم نمی‌داند اگر طلا را بفروشد، فردا چقدر گران‌تر باید بخرد. این شرایط به نظر آیت محمدولی باعث شده که خرید و فروش مصنوعات طلا از ابتدای سال 1397 به صفر برسد. وی که در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین به تشریح دلایل افزایش قیمت سکه و طلا در ماه‌های اخیر می‌پرداخت، تاکید کرد: در حال حاضر طلافروشان بیشتر به‌دنبال آرامش بازار هستند، حتی اگر هر گرم طلا به 10 هزار تومان کاهش یابد، زیرا در آرامش بازار، مصرف‌کننده به بازار طلا ورود پیدا می‌کند. محمدولی تاکید می کند: با توجه به قیمتی که امروز سکه دارد، استقبالی که مردم دو ماه قبل از آن می‌کردند، وجود ندارد، زیرا سکه به قیمتی رسیده که برای همه تعجب‌آور شده است.
آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری خبرآنلاین با آیت محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران است.
***
* طی چند ماه گذشته قیمت طلا و سکه افزایش قابل توجهی داشته، به طوری که شاهد بودیم نرخ سکه تا دو برابر بالا رفت و در آخرین معاملات دیروز در بازار با قیمتی بیش از 3 میلیون تومان به فروش رفت. به نظر شما مهم‌ترین عاملی که در این افزایش قیمت‌ها اثر داشت، چه بود؟ تحریم‌ها و مسایل بیرونی بیشتر در این موضوع اثر گذاشت یا مسایل داخلی؟
در رابطه با سکه بیشترین عواملی که در نوسان قیمت‌ها اثر می‌گذارد، درونی است. تامین یا همان عرضه و تقاضا و موضوع تغییر قیمت ارز، روی قیمت طلا می‌توانند اثرگذار باشند. سیاست‌های دیگری نیز می‌تواند عامل افزایش قیمت‌ها باشد. برای مثال، ارز در مقطعی در سال 1397 امنیتی شد. همه این‌ها روی قیمت طلا و به خصوص سکه اثرگذار بود؛ بازار سکه‌ای که عرضه و تقاضای آن تنظیم نشد و هر آنچه را که مردم نیاز داشتند، شاید در اختیارشان قرار نمی‌گرفت.
از سوی دیگر، زمانی که مشکلات ارزی ایجاد و ارز چندنرخی شد، دیگر پول‌هایی که در این حوزه ردوبدل می‌شد، رهگیری می‌شد. بنابراین افرادی که در این مسیر حرکت می‌کردند، دیگر نتوانستند کاری کنند و وارد بازار سکه شدند. شاید راحت‌ترین روشی که می‌توانستند پول خود را جابه‌جا کنند، خرید سکه بود. افراد وارد بازار سکه شدند تا بتوانند هر گونه که بخواهند، در بازار جابه‌جا شوند. بعضا هم اتفاق افتاد که با سکه‌های آن‌چنانی که افراد خریداری کردند، تقاضا بالا رفت و عرضه کم شد. در نهایت نیز قیمت سکه به شدت افزایش یافت.
کد مطلب : ۱۴۱۰۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.