۰

ترکیه اقدام آمریکایی‌ها علیه ایران را رد کرد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۲
وی در جریان سفر به بخش ترک نشین قبرس و در مصاحبه با خبرنگاران محلی گفت: هیاتی از آمریکا برای راضی کردن ترکیه در تحریم علیه ایران به آنکارا سفر کرد ولی ما به آنها اعلام کردیم که در تحریم مورد نظر آمریکا حضور نخواهیم داشت.
وی بیان کرد: ترکیه از ایران نفت خام با شرایط مناسب خریداری می کند ولی آمریکایی ها از دور سخن و خواهان همراهی ما در تحریم علیه ایران هستند ولی ما از آنها پیروی نخواهیم کرد.
مسئول دستگاه سیاست خارجی ترکیه همچنین افزود: ما به هیات آمریکایی اعلام کردیم که تحریم های احتمالی اعمالی علیه ایران را اجرا نخواهیم کرد.
چاووش اوغلو با نادرست خواندن دوباره تحریم های آمریکا علیه ایران اظهار کرد: به هیات آمریکایی اعلام کردیم که بر اساس سیاست اصولی ترکیه، اقدامات تحریمی آمریکا علیه ایران را درست نمی دانیم.
 هفته گذشته، هیاتی سیاسی به سرپرستی مارشال بیلینگسلی معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور کمک های مالی به تروریسم وارد آنکارا شده و مذاکرات فشرده ای را با متولیان بخش خصوصی اقتصاد ترکیه از جمله اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس های این کشور و نیز با مقامات بانکی و سیاست خارجی ترکیه درباره تحریم علیه ایران انجام داد.
به گزارش رسانه های ترکیه، اعضای هیات آمریکایی در این سفر با مقامات و مسئولان ترکیه دیدار و مذاکره کرده و از طرف ترک خواستند که در تحریم آمریکا علیه ایران در کنار آمریکا بایستند و به ایران در امر دور زدن تحریم ها کمک نکنند.
این دیدار به درخواست طرف آمریکایی و برای اطلاع رسانی به بخش خصوصی و دولتی ترکیه در مورد اعمال تحریم ها و سیاست اقتصادی آمریکا علیه ایران و با هدف ادعایی 'جلوگیری از راه های کمک مالی به تروریسم' انجام شد.
هدف این هیات که پیش از سفر به آنکارا در دهلی نو نیز با مقامات هندی دیدار و مذاکره کرده بودند، متقاعد کردن دولت ترکیه برای همراهی در تحریم های آمریکا علیه ایران بود.
مقامات ترکیه همواره از زمان خروج آمریکا از برجام اعلام کرده اند که با سیاست های واشنگتن در تحریم ایران همراهی نکرده و مطابق منافع ملی خود اقدام خواهند کرد.
وزارت امور خارجه ترکیه هفته گذشته در پی سفر هیات آمریکایی به آنکارا به سرپرستی مارشال بیلینگسلی معاون وزیر خزانه داری آمریکا برای مذاکره درباره تحریم های ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: تحریم آمریکا علیه ایران را از نزدیک دنبال می کنیم.
وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه اعلام کرد که 'ایران هم از نظر اقتصادی و تجاری و هم از نظر تامین نیازهای انرژی ترکیه، کشوری مهم در همسایگی ترکیه به شمار می رود.'
در این بیانیه همچنین عنوان شد که 'تماس و مذاکره با طرف های آمریکایی برای جلوگیری از ضرر به ترکیه در پی اجرای تحریم های واشنگتن علیه ایران ادامه دارد.'
وزارت امور خارجه ترکیه در این بیانیه خروج آمریکا از برجام و تصمیم به اعمال تحریم علیه ایران را برای ترکیه بسیار مهم عنوان کرد.
خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از منابع دیپلماتیک درباره مذاکره هیات های ترک و آمریکایی در خصوص برقراری دوباره تحریم علیه ایران در پی خروج آمریکا از برجام اعلام کرد: ترکیه فعالیت لازم را برای آسیب ندیدن از اعمال تحریم علیه ایران را آغاز کرده است و در این راستا تماس با طرف های آمریکایی ادامه دارد.
رفعت حصارجیکلی اوغلو رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی و بورس های ترکیه نیز هفته گذشته در دیدار با هیات آمریکایی گفت که تحریم آمریکا علیه ایران به ضرر کشورش خواهد بود.
وی بیان کرد: آنکارا نگران تاثیرات منفی احتمالی تحریم های واشنگتن علیه تهران بر اقتصاد ترکیه است.
وی با اشاره به آسان تر شدن تجارت با ایران بعد از اجرای برجام از سال 2015، بحث بر سر بازگشت دوباره تحریم آمریکا علیه ایران، مدت کوتاهی پس از اجرای برجام را موضوعی ناراحت کننده دانست و تاکید کرد: ایران یکی از مهمترین شرکای تجاری منطقه و همچنین یکی از تامین کنندگان اصلی انرژی ترکیه است.
وی با بیان این که ترکیه در گذشته نیز بیشترین آسیب را از تحریم علیه عراق و ایران متحمل شده است، افزود: خواهان تکرار دوباره چنین اتفاقی نیستیم و به همین دلیل نیز معتقدیم که باید ضررهای احتمالی ترکیه در این زمینه برطرف شود.
همچنین منابع نزدیک به شرکت نفتی توپراش ترکیه که عمده ترین خریدار نفت ایران است، اعلام کردند که این شرکت پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم های واشنگتن علیه تهران، به خرید نفت ایران ادامه می دهد.
این شرکت نفتی که بزرگترین شرکت پالایشگاهی کشور ترکیه است، در چهار ماه اول سال جاری میلادی به طور متوسط روزانه 187 هزار و 196 بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.
یک منبع نزدیک به این شرکت به رویترز گفته است که با وجود روند کاهشی خرید نفت از ایران، توپراش قصد ندارد خرید نفت از ایران را حتی پس از اعمال تحریم های واشنگتن علیه تهران قطع کند.
شرکت توپراش در طول طرح تحریم آمریکا علیه ایران در سال 2011 نیز ماهانه سه تا چهار محموله نفتی از ایران خرید می کرد و شواهد نشان می دهد که این بار هم به جای قطع خرید، به روند پیشین ادامه خواهد داد.
 
کد مطلب : ۱۴۱۱۸۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.