۰

بررسی نقص‌های سامانه ثبت‌سفارش

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۸
در جوابیه روابط عمومی سازمان توسعه تجارت در خصوص انتشار خبری تحت عنوان «سازمان توسعه تجارت چگونه گمرک و سامانه و قانون را دور زد و خودرو قاچاق وارد کرد» که در خبرآنلاین منتشر و مربوط به گزارش روزنامه شرق است، آمده است؛ «پرونده‌ای که به روایت روزنامه شرق «هک سایت ثبت‌سفارش» نام گرفته است، مجال خوبی است تا تهدیدی مهم را به فرصت تبدیل کنیم. این مهم چه برای سیستم اداری و وزارتخانه‌ای تاثیرگذار چون وزارت صمت و چه برای افکار عمومی، تجار و حتی رسانه‌ها، شرایطی پدید آورد که خروجی آن « اصلاح» باشد.
1- نقص‌های موجود در سامانه ثبت‌سفارش و روندهای موجود در حال بازنگری است، مظنونان مورد بازجویی قرار گرفته‌اند و براساس گزارش‌های متعدد به افکار عمومی از شخص رییس‌جمهور گرفته تا وزیر محترم و معاون صادراتی ایشان این پرونده را تا تنبیه خاطیان مورد تایید و توجه قرار داده‌اند.
2- دستگاه‌های نظارتی با حساسیت وارد پرونده شده و براساس نص صریح قانون اقدامات لازم و پاسخگویی به افکار عمومی را در دستور کار قرار داده‌اند.
3- نظارت و همکاری بسیاری از رسانه‌ها در این روند ستودنی است. ایشان برمبنای کارکرد ذاتی رسانه، در نقش یک مطالبه‌گر وارد عرصه شدند تا به درستی دیده‌بانان شفافیت اجتماعی لقب گیرند. اما در این راستا آنان که به اصول حرفه‌ای خود مسلط نبودند، همپای خاطیان پرونده مغبونان اصلی‌اند.
4- سایت خبری خبرآنلاین در کنار هزاران فعل صحیح رسانه‌ای با مخاطبان گسترده، بعضا در دام استفاده از تاکتیک‌های نخ نما می‌افتد، اخلاق رسانه‌ای را به نفع جذب مخاطب مصادره می‌کند و همپای «قاچاقچیانی» که از آنان نام می‌برد، جامعه و امید را دچار خسران می‌کند.
تیتر «کارمندان سازمان توسعه تجارت ایران، چگونه گمرک و سامانه و قانون را دور زدند و خودشان شدند قاچاقچی خودرو» از این دست اهمال‌های حرفه‌ای است.
ایرادی بر این خبرگزاری نیست اگر گزارش روزنامه شرق را - البته با ذکر منبع-«کپی پیست» کند اما تغییر تیتر اصلی با نگاهی توهین‌آمیز به کارمندان یک مجموعه آن هم از طرف رسانه‌ای حرفه‌ای چون خبرآنلاین نه تنها تهدید را به فرصت تبدیل نمی‌کند و موجب پیشرفت نیست بلکه نشان می‌دهد، به همان نسبت که یک تخلف این‌چنینی به اعتماد عمومی یک کشور لطمه می‌زند: «یک رسانه چگونه اصول حرفه ای، اخلاق رسانه ای، قانون مطبوعات و صداقت در پیشگاه افکار عمومی را دور می‌زند و خودشان تبدیل به سخن پراکنِ با غرض می‌شوند.»
ما در میانه انقلاب عظیم رسانه‌ای در دنیا هستیم. این روابط عمومی بار دیگر با تأکید بر اهمیت شأن و رسالت رسانه‌ها، از ایشان به عنوان ناظران قدرتمند اجتماعی یاد می‌کند و از تمام تیترهای «بد» و «خوب» در برابر هر خطای سازمانی دفاع کرده، خود را ملزم به پاسخگویی به پیشگاه افکار عمومی می‌داند.»
کد مطلب : ۱۴۱۲۳۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.