۰

ساکنان محدوده دانشگاه تهران به روحانی نامه نوشتند

تاریخ انتشار
شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۶
بیش از ۲۰۰ نفر از مالکان واحدهای مسکونی و تجاری محدوده دانشگاه تهران که در جریان اجرای طرح توسعه دانشگاه تهران مدعی هستند دچار ضرر و زیان‌های متعدد و متنوعی چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ اقتصادی شده‌اند، با امضا و ارسال نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهوری، خواستار رسیدگی فوری به تقاضای خود و برطرف کردن مشکلات موجود در این خصوص هستند.
از بین رفتن هویت فرهنگی و اجتماعی منطقه، افت شدید قیمت مسکن در منطقه،‌جلوگیری از نوسازی ساختمان‌های محدوده، تهدید مالکیت خصوصی ساکنان، سلب آسایش ساکنان به وسیله اجاره املاک به شرکت‌ها و افراد مختلف و ایجاد مزاحمت برای اهالی از سوی ساکنان خوابگاه‌های مستقر در محدوده، از جمله مشکلاتی است که ساکنان این محدوده با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند و خواستار رفع فوری آنها هستند.
متن کامل نامه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
رئیس جمهور محترم و منتخب ملت ایران
جناب آقای حجت­‌الاسلام و­المسلمین دکتر حسن روحانی
با سلام و تحیات
بی­‌تردید دوام مشروعیت و قدرت حکومت در پناه رضایت شهروندان و استیفای حقوق آنان به دست می‌آید. جنابعالی درمنشور حقوق شهروندی تأکید نموده­‌اید که مدیران و مسئولان در برنامه­‌ریزی­‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات، ملزم به رعایت حقوق شهروندی هستند. با این حال در قلب شهر تهران، پروژه‌ای در حال اجرا است که شهروندان را به صورت غیرعادلانه‌ای از «حق سکونت» و «حق مالکیّت» محروم کرده و حتی «حق کرامت انسانی» آنها را نیز زیر پا گذاشته‌است؛ حقوقی که جنابعالی بر احقاق آن در منشور حقوق شهروندی تأکید نموده‌اید.
جناب رئیس جمهور
گسترش فضاهای آموزشی برای پیشرفت علمی کشور امری لازم است، اما انجام این مهم نباید به قیمت تضییع حقوق مردم تمام شود. ما ساکنان و کسبۀ محدودۀ طرح توسعۀ دانشگاه تهران، بیش از بیست سال است که متحمل مشکلات عدیده‌ای ناشی از این طرح ناموفق هستیم؛ طرحی که حدود دو دهه است در نخستین مرحلۀ اجرا یعنی تملّک، متوقف مانده و با این وجود، بارها تمدید شده است. مسئولان طرح در حال حاضر اظهار می‌دارند که حدود 60 درصد از خانه‌ها، آپارتمان‌ها و مغازه‌های مردم را خریداری کرده‌اند، اما واقعیت این است که ارزش مالی و ریالی مغازه‌ها، هتل‌ها، سینماها، پاساژ، ساختمان‌های تجاری و زمین‌های باقی مانده در این محدوده خیلی بیشتر از آن مبلغی است که دانشگاه تهران تا­کنون هزینه کرده و به نظر می‌رسد که خریداری آنچه از سرمایه‌های مردم در این محدوده باقی مانده خارج از توان و مدیریت مسئولان این طرح است. ضمن این که با وجود بودجه‌های کلانی که تاکنون برای اجرای این طرح اختصاص داده­ شده، دستاورد آن پس از گذشت دو دهه جز نابسامانی، خرابی و نارضایتی مردم نبوده است.
طرح توسعۀ دانشگاه تهران چون تازیانه‌ای بر بافت فرهنگی و اجتماعی خیابان‌های اطراف دانشگاه فرود آمده و هویّت یکی از زیباترین وخاطره‌انگیزترین محله‌های تهران را مخدوش ساخته­‌است؛ به طوری که برخی از ساکنان، مجبور به فروش و کوچ اجباری از این خیابان‌ها شده‌اند. خانه‌ها، آپارتمان‌ها و مغازه‌های مردمی که هنوز در محدوده ساکن یا مشغول کسب‌وکار هستند، بیش از بیست سال است که در توقیف طرح توسعۀ دانشگاه قرار دارد. مردم این محدوده اجازۀ نوسازی منازل و یا مغازه‌های در حال تخریب خود را ندارند و نمی‌توانند املاک و مغازه‌هایشان را به علت قرار گرفتن در طرح به قیمتی مناسب بفروشند. دانشگاه تهران نیز حتی با وجود داشتن بودجه، سرمایه‌های مردم را با قیمتی عادلانه از آنان خریداری نمی‌کند. این در حالی است که برخی از مردم که اغلبشان از اهالی و کسبۀ قدیمی این محدوده‌اند به هیچ عنوان حاضر به فروش سر پناه و یا محل کسب و کار خود نیستند و تمایلی به ترک خانه و مغازۀ خود ندارند.
کد مطلب : ۱۴۱۲۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.