۰

سخنگوي شوراي نگهبان : جنتي اجازه وتو ندارد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
سخنگوي شوراي نگهبان : جنتي اجازه وتو ندارد
خیلی از اصلاح طلبان او را به مثابه آیت الله جنتی توصیف می کنند، اما خود او این توصیف را قبول ندارد و می گوید: من نظراتم را اعلام می کنم. یک مقدار صریح اللهجه هستم. اگر صحنه هایی از جلسات شورای نگهبان منتشر شود می بینید بحث های طلبگی‌ام با همه آقایان علما و حقوقدانان وجود دارد.
مشروح گفتگوی خبرآنلاین با کدخدایی را در ادامه بخوانید.
****
اخیرا خبرنگاری از شما پرسید «آیا آقای روحانی در سال 96 رد صلاحیت و بعد از آن تائید صلاحیت شد؟»، شما در پاسخ گفتید «اکثریت اعضای شورای نگهبان به ایشان رای داده و تائید صلاحیت شد». آیا سال 88 آقای احمدی نژاد نیز به چنین چالشی برخورد کرد؟
سوال این بود «آقای روحانی یکبار رد و بعد تائید شد؟»، من عرض کردم «آقای روحانی رای اکثریت اعضای شورای نگهبان را آورد». اخیرا از جلسه بررسی صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان نقلی هایی شد و از من هم صحت مسئله را سوال کردند که گفتم «من اخبار رسمی شورای نگهبان را اعلام می کنم و اگر هر کسی هر حرفی بزند که فلان روز در فلان سال، تعداد آراء فلان نامزد این تعداد بود، خیلی اعتباری ندارد» چون واقعیت این است که ما مشروح مذاکرات را در این زمینه در اختیار کسی قرار نداده ایم و فقط خود اعضاء هستند که اطلاع دارند. البته در جلسات صحبتهای مختلفی نسبت به نامزدها مطرح می شود و هر کسی نظرش را بیان می کند ولی ماحصل کار این بود که آقای روحانی در سال 96 و آقای احمدی نژاد در سال 88 رای اکثریت را آوردند.
موضوع دیگری که این روزها در فضای رسانه ای مطرح می شود این است که نمایندگان خود را تحت نظارت سنگین شورای نگهبان می بینند بنابراین در برخی موضوعات حساس تحفظ پیشه می کنند و از طرح دیدگاه به طور علنی اجتناب می ورزند چراکه نمی خواهند برای انتخابات بعدی مجلس در اخذ تائید صلاحیت با چالش مواجه شوند. آیا این مسئله را تائید می کنید یا خیر؟
من عبارت ساده ترش را می گویم که شاید شما رویتان نشد بیان کنید. گفتند «نمایندگان از شورای نگهبان می ترسند اما از خدا نمی ترسند». ولی پاسخم این است که خیر. آنچه که شورای نگهبان انجام می دهد یا رصد می کند در جریان و مسیر کلی است. نمایندگان طبق قانون اساسی در اظهارنظر آزاد هستند و می توانند مطالباشان را در چارچوب مقررات مطرح کنند. انتظاری هم نیست که یک نماینده مجلس خلاف مقررات مطالبی را مطرح کند، بنابراین جای هیچ نگرانی نیست و شورای نگهبان هم به دلیل اظهارنظر صرف نمایندگان نسبت به یک مصوبه یا مسئله ای از کشور هیچوقت صلاحیت نماینده ای را رد نکرده است.
کد مطلب : ۱۴۱۳۱۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.