۰

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان: گرمازدگی کاهش تولید 30 هزار تنی خرما را در این منطقه رقم زد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۱
محمدرضا پورخاتون  افزود: با توجه به افزایش دما و کاهش رطوبت در سال جاری پیش بینی می شود مقدار محصول خرمای این استان به 120 هزار تن کاهش یابد و خسارتی حدود 120 میلیارد تومان به نخلداران وارد کند.

وی مناطق خرماخیز شمال استان کرمان را شهرستان های بم، فهرج، ریگان، نرماشیر، ارزوئیه و مناطق شهداد و گلباف اعلام کرد و افزود: در بیشتر این مناطق رقم مضافتی تولید می شود که به نوسانات دمایی بسیار حساس است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمان سطح زیر کشت خرما در شمال این استان را 27 هزار و 700 هکتار عنوان کرد و افزود: 10 درصد از خرمای این مناطق صادر و باقی مانده راهی بازارهای مصرف داخلی می شود.

وی گفت: روند نوسانات دمایی در استان طی چند سال اخیر حدود سه تا چهار درجه افزایش یافته و حدود پنج درصد رطوبت کمتر شده که دلیل عمده و اساسی خشکیدگی خرما است.

پورخاتون اظهار داشت: خشکیدگی خرما با توجه به افزایش دما امسال در شهرستان بم بر خلاف سالهای گذشته که کمتر بود نیز خود را بیشتر نشان داده است.

وی با بیان اینکه خسارات خشکیدگی و ریزش خرما در کرمان امسال زودتر از سال قبل آغاز شده است گفت: تاکنون ریزش خرما در باغات شهرستان ریگان 30 درصد و خشکیدگی 20 تا 80 درصد گزارش شده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: ریزش و خشکیدگی خرما در فهرج تاکنون 70 درصد، بم عارضه خشکیدگی حدود 10 درصد و ریزش 20 درصد و در نرماشیر خشکیدگی تا 25 و ریزش تا 20 درصد خود را نشان داده است.

وی افزود: راهکارهایی به صورت ترویجی برای جلوگیری از افزایش خسارات خشکیدگی و ریزش خرما به کشاورزان توصیه شده است که در صورت به کارگیری خسارات را کاهش می دهد.

پورخاتون، استفاده از کودهای خاص مانند پتاسه را راهی برای تقویت و افزایش تحمل درختان نخل عنوان کرد و گفت: استفاده از پوشش های کنفی و متقال برای مخفی کردن خوشه ها در فصل گرما نیز اقدامی برای کاهش خسارات ناشی از گرمازدگی است.
وی تصریح کرد: استفاده از کشت هایی مانند یونجه در جوار نخیلات به منظور بالا بردن رطوبت هوا شرایط خشکیدگی خرما را کاهش می دهد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: این اقدامات پیشگیرانه سال قبل به صورت آزمایشی در برخی باغات انجام شد و خسارات تا 50 درصد کاهش پیدا کرد.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان باید خود را با شرایط فعلی وفق دهند گفت: اقدامات تحقیقاتی تکمیلی در زمینه کاهش خسارات گرمازدگی در محصول خرما مورد نیاز و این مهم در دست انجام است.

پورخاتون اظهار داشت: باید ارقام مقاوم تری از خرما در استان کرمان کشت شود و به دلیل تغییرات اقلیمی باید ارقامی انتخاب شود که مقاومت بیشتری داشته باشد.

وی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی از کشاورزانی که برای کشت ارقام مقاوم خرما اقدام می کنند حمایت خواهد کرد و صندوق بیمه کشاورزان نیز برای پرداخت خسارات تقویت می شود.
 
کد مطلب : ۱۴۱۴۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.