۰

سرنوشت غم‌انگیز دریاچه آب شور جهان

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۱۳
دریای خزر، این اکوسیستم زیبا امروزه حال و روز خوشی نداشته و درگیر بحران ها و معضلاتی نظیر پسماند، فاضلاب و آلودگی نفتی است، مشکلاتی که هریک به نوبه خود می تواند برای از بین بردن یک منبع حیات کافی باشد.
فاضلاب از منابع غیر نفتی آلوده‌کننده دریای خزر ​
اسماعیل طلوعی، دکترای حوزه آب و سازه های هیدرولیکی در گفت و گو با ایسنا، آلودگی دریای خزر را ناشی از دو منبع نفتی و غیرنفتی دانست و اظهار کرد: منابع غیر نفتی آلوده کننده دریای خزر شامل فاضلاب ها اعم از خانگی، صنعتی، کشاورزی و بیمارستانی بوده و شیرابه های حاصل از تجمیع و انباشت زباله نیز از دیگر عوامل آلوده کننده منابع آبی است که نهایتا به دریای خزر سرازیر می شود.
او، رقابت برای استحصال نفت از کف دریا در کشورهای همسایه و مجاور دریای خزر بدون در نظر گرفتن ضوابط زیست محیطی را از علل بارز آلودگی دریای خزر عنوان کرد و گفت: جریان های دریایی و ساحلی موجود در خزر که از سمت غرب به شرق بوده باعث انتقال این آلودگی به سمت جنوب دریای خزر و ایران می‌شود.
افزایش جمعیت مهاجر موجب آلودگی منابع طبیعی و محیط زیست می‌شود
طلوعی با اشاره به این که با ساخت آزاد راه تهران- شمال مشکلات دریای خزر دو صد چندان می شود تصریح کرد: هجوم مسافر و خیل عظیم جمعیت وارده به استان های شمالی که هیچ گونه زیرساخت دیگری غیر از ساخت راه برای آنان در نظر گرفته نشده، قطعا و مسلما آلودگی منابع محیط زیستی و به ویژه در دریای خزر را به دنبال خواهد داشت.
انتقال آب از دریای خزر/ پاشیدن نمک بر زخم
این محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه از انتقال آب دریای خزر به دیگر استان‌ها به عنوان یک عامل آلوده کننده و برهم زننده تعادل محیط زیست نام برد خاطرنشان کرد: وجود آب شیرین کُن‌ها برای انتقال آب دریای خزر باعث تشدید شوری آب دریا شده که نوعی آلودگی محسوب می شود. افزود: شوری بیش از حد مجاز، باعث برهم زدن تعادل زیستی دریا شده و ضمن اینکه تهدیدی برای آبزیان دریای خزر محسوب می شود، باعث ورود و نفوذ آب شور به سفره های زیر زمینی در اثر پایین افتادن جبهه آب شور دریا شده و شوری چاه ها و چشمه های جلگه ای را در پی خواهد داشت.
کد مطلب : ۱۴۱۴۷۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.