۰

بازار بدل فروشان داغ شد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۴
بازار بدل فروشان داغ شد
صاحب مغازه مظفریان که برند معروفی در صنف طلافروشان است و چندین دهنه مغازه در بازار بزرگ تهران و تمامی بازارهای طلا در سراسر پایتخت دارد؛ می‏‎گوید: فقط ایام محرم و صفر بازار طلا را اینقدر بی‎رونق دیده بودم. قبلا برخی از مردم چندقلم ظرف نقره هم روی جهاز می‎دادند اما الان دنبال سرویس نقره برای عروسند! صنف ما فقط اسم دارد وگرنه حال بازار طلا همچون دیگر اصناف بازار، افتضاح است!
وصف حال طلافروشان به زبان ساده اینگونه است: فرض کنید سرمایه یک طلا فروش، 50 کیلو طلا است و در خوشبینانه‎ترین حالت روزی دو کیلو هم طلا می‎فروشد. غروب باید همین دو کیلو طلا را بخرد تا سرمایه‎اش حفظ شود. اما تلاطم بازار به قدری زیاد است که قیمت طلا در شباهنگام بیش از قیمت آن در طول روز و اجرتی است که طلا فروش روی آن کشیده. به این ترتیب طلافروش مثلا یک کیلو 800 گرم طلا می‎تواند جایگزین دو کیلو طلایی کند که فروخته و این یعنی 200 گرم ضرر از روی سرمایه اصلی. برای همین است که اغلب طلافروش‌هایی که در بازار تهران مستاجرند، ناگزیر به پس دادن مغازه‎هایشان می‌شوند.
یکی از کارهای روزمره‎اشان شده تماس با شماره 51029 تلفن گویای نرخ طلا و سکه. پیرمرد طلافروشی که مغازه کوچکش حوالی رستوران شرف‌الاسلامی بازار است و می‎گوید تا پیش از این مشتری جلو مغازه صف می‎کشیده و چندتا چندتا وارد می‎شدند اما الان چشم انتظار یک مشتری است؛ این شماره را پیش چشمم گرفت. چندین بار. اما تماسی برقرار نشده و قطع می‎شد. پوفی کرد و گفت: این یعنی قیمت طلا نوسان دارد، وگرنه تلفن گویاست و نرخ‎ها را اعلام می‎کرد.
می‎گوید طلا به گرمی 340 هزارتومان که رسید اعلام کردند، سکه‌های پیش فروش را به مردم می‎دهند، همین قیمت طلا را یک روزه کاهش داد و به 315 هزارتومان رساند. تحلیلش این است که اگر این سکه‎ها واقعا توزیع شود، نرخ طلا به گرمی 280 هزارتومان هم خواهد رسید و گرنه از 360 و 380 هم خواهد گذشت. به گفته او، اخبار دروغ، شاید مسکن های مقطعی باشند اما پس از چندی باعث افزایش جهشی دوباره قیمت‎ها می‎شوند.
سکه فروشی که مغازه کوچک دومتری در گوشه‎ای از بازار دارد، «بست نشین» شده و خرید و فروش نمی‎کند. می‎گوید «چرا بفروشم وقتی می‎دانم قیمت پایین می‎آید؟» اینکه از کجا می‎داند قیمت پایین می‎آید را به اخبار رادیو حواله می‎دهد که گفته فرستاده عمان، پس از سفر به آمریکا، عازم تهران است. به زعم او این یعنی میانجی‎گری عمان میان تهران و واشنگتن و همین اندکی به بازار ثبات داده و قیمت سکه را کم می‎کند. در مدتی که با او صحبت می‎کردم چندنفر برای فروش سکه آمدند، اما نخرید. پرسیدم چرا؟ مگر نمی‎گویی قیمت سکه کاهش می‎یابد؟ جواب داد: مثل اینکه در ایران زندگی نمی‎کنی! چون تا یک نفر از جنگ حرف بزند، بلافاصله قیمت طلا و سکه بالا می‏رود!
 
کد مطلب : ۱۴۱۵۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.