شمارش معكوس براي رونمايي از بسته جديد بانك مركزي آغاز شد

14 مرداد 1397 ساعت 10:07

پرونده بحران ارزی ایران نه در بیست و دومین روز فروردین سال جاری ، که از دی ماه سال گذشته گشوده شد، وقتی دلار نشان داد میلی به ماندگاری ندارد و هر روز خود را با پول بیشتری تاخت می زد .


آدرس ها آن روز نه در بستر اقتصاد که در جایی حوالی میدان سیاست داده شده بود. هر چه بود دلار مهار نشدنی ، بازار ارز را به التهابی آشکار کشید تا جایی که تعطیلات کشدار نوروزی نیز حریف آن نشد و به قول رییس کل سابق بانک مرکزی، ولی الله سیف، در میانه نوروز قیمت دلار در شرایطی رو به افزایش می گذاشت که نه خرید چندانی در کار بود و نه فروش ان چنانی . 
 بالاخره در دهه سوم اولین ماه سال ، اقدام ویژه دولت برای مقابله با بحران موجود صورت گرفت و دلار به قیمت 4200 تومان با اعلام ممنوعیت خرید و فروش آن در بازار آزاد رونمایی شد . این دلار که به سرعت به "دلار جهانگیری " شهرت یافت ، زمینه را برای اتفاقات بعدی رقم زد.سوء استفاده برخی واردکنندگان از ارز ارزان قیمت اعلامی نسبت به بازار از یک سو و پررنگ شدن حاشیه فردوسی در اثر ممنوعیت خرید و فروش ارز توسط صرافی ها از سوی دیگر اتفاقاتی بود که هنوز دامنه آن از اقتصاد ایران جمع نشده است . 
 بسته ارزی بانک مرکزی اما بر چه نکاتی دلالت دارد؟ 
 بازار ثانویه ؛ شاید بتوان مهمترین بند بسته ارزی دولت و بانک مرکزی را مختص بازار ثانویه دانست. بی تردید وجود بازار ثانویه مستلزم موجودیت بازاری در قالب بازار اولیه است که هم اینک در کشور فعال است . 
 پیش بینی ها دلالت بر آن دارد که واردات کالاهای اساسی و دارو در بازار اولیه تامین ارز شوند، اقدامی که در شرایط کنونی نیز صورت می‌گیرد و واردات سایر اقلام ، جز اقلامی که با منع ورود روبرو شده اند از بازار ثانویه تامین ارز شوند. 
 به این ترتیب بازار ثانویه را می‌توان به نوعی جایگزین مرکز مبادلات ارزی دانست، مرکزی که در اوایل دهه نود برای عبور از دوره دشوار تحریم های همه جانبه علیه ایران تدارک دیده شد. 
 آنچه در این میان اهمیت فراوان دارد، چگونگی عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و البته فولادی در ایران بازار است. بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی می تواند به ایجاد آرامش در بازار کمک کند. موثر کردن فعالیت سامانه نیما و رفع نواقص آن را نیز باید بخشی از پروسه تعیین تکلیف بازار ثانویه به منظور تعمیق آن دانست. 
 


کد مطلب: 141602

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/141602/شمارش-معكوس-براي-رونمايي-بسته-جديد-بانك-مركزي-آغاز

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir