۰

آيت الله آملي لاريجاني : آمریکا بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۱
رئیس قوه قضاییه در مراسم روز بزرگداشت حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی و اعطای چهارمین جایزه حقوق بشر اسلامی که امروز ۱۴ مرداد ۹۷ درمجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، ضمن تشکر از حضار و سفرای خارجی، از ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و دبیر این ستاد برای تلاش‌های صورت گرفته به منظور برگزاری این همایش در راستای تکریم حقوق بشر اسلامی قدردانی کرد.
وی با تاکید بر اینکه مسئله حقوق بشر برای مسلمانان و خصوصا برای نظام جمهوری اسلامی یک مسئله اساسی است، در تبیین این موضوع تصریح کرد: دلیل اینکه برای مسلمانان مسئله حقوق بشر مسئله‌ای اساسی است، تکیه ادیان الهی وخصوصا اسلام بر مسئله حقوق انسان‌ها و تکریم این حقوق و همچنین کرامت انسانی است.
آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: در سنت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) مسئله حقوق انسان‌ها یک مسئله کاملا مهم و موردتوجه است.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به آیه شریفه "ولقد کرّمنا بنی‌آدم... " این آیه را یکی از آیات پرمعنا در شرافت و کرامت انسانی دانست و تاکید کرد: تکریم انسان و کرامت انسان از اصول اساسی قرآن است و این در کنار مطالب دیگری که در آموزه‌های اسلامی از حیث محتوا همین مضمون را دارد، قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: تعبیر شریف و بلند قرآنی "... و نفخت فیه من روحی" یکی دیگر از آیاتی است که بر کرامت انسانی دلالت می‌کند. نفخه روح الهی مسئله کوچکی نیست؛ گرچه اضافه روح به خداوند نه از باب این است که خداوند یک حقیقت مرکب از روح و غیرروح دارد؛ کما اینکه در روایات تفسیر شده است اضافه روح به خداوند مثل اضافه بیت به خداوند است که به کعبه اطلاق شده است. روح خداوند مخلوق عظیمی است و خیلی عالی‌مقام‌تر از فرشتگان الهی و از آن روح در انسان نفخه‌ای قرار داده شده است.
آیت‌الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: انسانی که نفخه روح الهی در اوست، مستحق هرکرامتی است؛ بنابراین اسلام و ادیان الهی که تعالیم مشترک بسیاری دارند، در مسئله حقوق بشر تاکید موکد دارند.
حقوق بشر اسلامی در قانون اساسی ما مورد تاکید قرار گرفته است
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه اصل و اساس نظام بر اسلام مبتنی شده، در قانون اساسی نیز به صراحت این مسئله آمده است، یادآور شد: علاوه بر اینکه مصادیق حقوق انسانی در جای جای قانون اساسی و خصوصا فصل سوم که حقوق ملت را مورد تاکید قرار داده، آمده است، این حقوق در جوانب مختلف حیات انسانی نیز تصریح شده است.
وی افزود: علاوه بر این در اصل دوم قانون اساسی که مبنای جمهوری اسلامی را بیان می‌کند، عنوان می‌دارد که جمهوری اسلامی، نظامی است بر پایه ایمان بر شش مبنا که شامل توحید، وحی، معاد، عدل، امامت و کرامت و ارزش والای انسانی و آزادی توام با مسئولیت در برابر خدا.
آیت‌الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل دوم که بنیان‌های این نظام را بیان می‌کند، در عِداد توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت، بحث کرامت و ارزش والای انسانی را بیان شده است، اظهار کرد: این ترجمانی از اهمیتی است که قرآن نسبت به کرامت انسان دارد و همچنین ترجمانی از مشی پیامبراکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در اعتنا به کرامت و ارزش انسانی است.
 
کد مطلب : ۱۴۱۶۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.