تشریح بسته جدید بانکی توسط رئیس کل بانک مرکزی/ بازار ارز باز شد

15 مرداد 1397 ساعت 12:52

بنا به گفته رئیس کل بانک مرکزی با اجرایی شدن بسته جدید ارزی از این پس ارز رسمی تنها به کالاهای اساسی اختصاص پیدا خواهد کرد.


عبدالناصر همتی بسته جدید ارزی دولت و بانک مرکزی که در چند روز اخیر وعده آن داده شده بود را تشریح کرد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت که کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۴۲۰۰ تومان وارد خواهد شد و تا پایان فروردین ۱۳۹۸ هیچ تغییری در نرخ ارز و قیمت کالا نباید ایجاد شود.
آنطور که همتی توضیح داد: وضعیت بازار ارز اکنون با نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شد که به ۴۴۰۰ رسید. از سویی دیگر با ممنوعیت فعالیت بازار آزاد و اینکه مردم نمی‌توانستد ارز خود را تامین کنند قیمت‌های دیگری شکل گرفته بود که فسادآور بود. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با توجه به مصاعد بودن منابع و ذخایر ارزی اجازه دهیم بازار فعالیت خود را انجام داده و عرضه و تقاضا در آن شکل بگیرد.
رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با تغییر جریان در بازار ثانویه نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این بازار که اخیرا هم برای کالای گروه سوم شکل گرفت چندان نتوانست عمق پیدا کند اما این بازار که در دستور کار قرار دارد کاملا متفاوت بوده و تامین ارز همه کالاها غیر از کالای اساسی وارد این بازار می‌شوند. پتروشیمی‌ها و فلزات نیز به این بازار اضافه شده و بانک مرکزی در نرخ‌گذاری این بازار دخالت نمی‌کند اما نظارت دارد. بنابراین این بازار شناور مدیریت شده خواهد بود.
وی در مورد نحوه قیمت‌گذاری در این بازار نیز گفت: من هیچ نرخی اعلام نمی‌کنم و دخالتی در آن ندارم. اما حتما نرخی است که می‌تواند بازار را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.


کد مطلب: 141677

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/141677/تشریح-بسته-جدید-بانکی-توسط-رئیس-کل-بانک-مرکزی-بازار-ارز-باز

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir