۰

بدهي ميلياردي استقلال به سازمان‌ها و افراد حقیقی و حقوقی

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۶
امضای قرارداد با مرتضی تبریزی و نویمایر، ظاهر استقلال را ترمیم کرده و دوباره یک ترکیب ایده‌آل را در اختیار سرمربی آبی‌ها گذاشته است. با این‎وجود حجم سنگین بدهی به چهره‌ها و نهادهای مختلف، بخش نگران‌کننده از واقعیت امروز استقلال است. فصل گذشته در روزهای منتهی به شروع لیگ قهرمانان آسیا، گفته می‌شد باشگاه با همه طلبکارانش تسویه‎حساب کرده اما پذیرفتن این موضوع، بیش از حد ساده‌انگارانه به‎نظر می‌رسد. فهرست دقیقی که از میزان بدهی‌های عجیب استقلال تا آبان‌ماه سال گذشته منتشر شده، نشان می‌دهد آنها به‌جز تیربرق‌ها و ابرهای آسمان پایتخت، به‌همه چیز و همه‌جا بدهکار هستند. البته گفته می‌شود بخشی از این بدهی‌ها در ما‌ه‌های اخیر تسویه شده است.
داستان عجیب مالیات 
سنگین‌ترین بدهی استقلال مربوط به اداره مالیات است. این باشگاه 75 میلیارد تومان مالیات عملکرد، تکلیفی، حقوق و تعهد پرداخت بازیکنان و 39 میلیارد تومان نیز مالیات ارزش‌افزوده بدهکار است. این درحالی است که تا چند سال قبل استقلال به‌عنوان یک شرکت ثبت نشده بود و طبعا درآمدی هم نداشت که در فهرست پرداخت مالیات قرار بگیرد. در سال‌های گذشته رایزنی‌هایی برای بخشش این ارقام میان وزارت ورزش و اداره مالیات صورت گرفته و البته به نتیجه نرسیده است. بر اساس قوانین درصورت پر نکردن اظهارنامه، مالیات به صورت «علی‌الراس» با رقمی مشخص درنظر گرفته می‌شود. مالیات باشگاه استقلال هم به‌همین شکل تعیین شده و مبلغ آن هر سال افزایش پیدا کرده است. استقلال هنوز هم یک باشگاه درآمدزا محسوب نمی‌شود و همچنان به دولت تعلق دارد اما هرسال برای این باشگاه مالیات درنظر گرفته می‌شود.
بدهی به اسپانسرها! 
به‌طور معمول در همه نقاط دنیا، این حامیان مالی هستند که به باشگاه‌ها بدهی دارند اما در ایران و استقلال، اوضاع به‌شکل منحصربه‌فردی متفاوت است. دلیل این تفاوت را باید در رقم‌هایی جست‌وجو کرد که آبی‌ها جدا از مبلغ قرارداد و زودتر از موعد از حامیان مالی گرفته‌اند و به‌سرعت هزینه کرده‌اند. باشگاه تا آبان‌ماه سال گذشته 10 میلیارد تومان به ایرانسل و 3 میلیارد تومان نیز به موسسه مالی و اعتباری کوثر بدهکار بوده است. بانک رفاه نیز به‌همین دسته از طلبکارها تعلق دارد. این بانک در سال 91 برای مدتی حامی مالی استقلال بود و حالا باشگاه باید 145 میلیون بدهی‌اش را به آن بپردازد.
بدهی سنگین به سبک‌دست
در زمان مدیریت افشارزاده، شاهرخ سبک‎دست، عضو کمیته اقتصادی هیات‌مدیره باشگاه شد. او اسپانسرینگ استقلال را برعهده گرفت تا به‌گفته خودش از برند این باشگاه درآمدزایی کند. سبک‌دست که هزینه لازم برای خرید چند بازیکن مدنظر علیرضا منصوریان را تامین کرده بود، حالا 2 میلیارد و 800 میلیون از باشگاه استقلال طلبکار است. درواقع بیشترین میزان بدهی استقلال به یک «فرد»، به این چهره مربوط می‌شود.
سازمان لیگ و برهان‌مبین
بدهی 4 میلیارد و 300 میلیون تومانی به سازمان لیگ، ماجرایی است که حتما مدیران سابق استقلال باید درباره آن توضیح دهند. آیا این عدد ارتباطی به تبلیغات دور زمین یا فروش بلیت دارد؟ حیرت‌انگیز است که باشگاه حتی به شرکت برهان مبین نیز 54 میلیون تومان بدهکار است. شرکتی که رابطه مستقیم با دو باشگاه سرخابی پایتخت نداشت و بعد از امضای قرارداد با سازمان لیگ، قرار شد مجری فروش بلیت‌های ورزشگاه آزادی باشد.
کد مطلب : ۱۴۱۶۸۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.