نهاونديان : التهابات اخير غير اقتصادي بود

15 مرداد 1397 ساعت 20:14

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: برخی التهاباتی که در ایام اخیر در بازار ارز کشور ایجاد شد، نه از بابت مصارف ارزی بخش تولید یا نیاز‌های مصرفی مردم، بلکه ناشی از تقاضا‌های غیرتجاری بود.


محمد نهاوندیان شامگاه یکشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به اهواز، در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی و جمعی از مدیران دستگاه‌های دولتی برگزار شد، گفت: در سیاست‌های ارزی کشور اولویت اول، قطعا تامین ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی و دارو است.
وی با اشاره به اینکه این مساله فصل مشترک سیاست‌های ارزی اعلامی دولت در فروردین ماه و نیز سیاست‌های ارزی جدیدی است که اخیرا بررسی و تصویب شده و از سوی رئیس کل بانک مرکزی اعلام خواهد شد، افزود: تامین ارز کامل و به موقع کالا‌های اساسی و دارو فصل مشترک این سیاست‌ها و قسمتی است که به هیچ وجه جای نگرانی درباره آن وجود ندارد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه خوشبختانه وضعیت منابع ارزی کشور هم در سال گذشته و هم در ۴ ماهه ابتدای امسال بسیار بهتر و بیشتر از مصارف ارزی کشور بوده و هست، اظهار داشت: برخی التهاباتی که در ایام اخیر در بازار ارز کشور ایجاد شد، نه از بابت مصارف ارزی بخش تولید یا نیاز‌های مصرفی مردم، بلکه ناشی از تقاضا‌های غیرتجاری بود.
نهاوندیان ادامه داد: متاسفانه در بازار ارز شرایطی پیش آمده بود که تقاضا‌هایی برای مصارف اقتصاد غیرمولد و خروج سرمایه ایجاد شده بود و طبعا در شرایطی که اقتصاد کشور باید خودش را آماده مقابله با برخی از تهدید‌هایی که مطرح شده کند، نباید اجازه داد منابع ذیقیمت ارزی صرف مصارفی شود که برای کشور فایده‌ای ندارد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: علت تصمیمات ارزی دولت در ابتدای امسال و تصمیماتی که امشب اعلام خواهد شد، همین بود. تصمیمات جدید به ویژه قسمتی از تصمیمات ابتدای سال را که به طور کامل اجرا نشده بود، تقویت می‌کند و در جریان اجرای آن بازار ثانویه ارز تقویت شده و همه صادرکنندگان می‌توانند با همه واردگنندگان در این بازار، عرضه و تقاضایشان را رو در رو ارائه کرده و نرخ متعادلی برای ارز حاصل کنند.
نهاوندیان خاطرنشان کرد: در سیاست‌های جدید تقویت بازار ثانویه و تامین ارز برای مصارف معقول و منطقی در نظر گرفته شده است. برخی نگرانی‌های مطرح شده درباره رابطه این سیاست‌ها با تراز ارزی کشور به هیچ وجه مبنای واقعی ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تشکیل شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ظرفیت بسیار ارزشمندی در اقتصاد کشور ایجاد کرده است، گفت: امروزه، معمولا اقتصاددانان و بیشتر از آن‌ها صاحب نظران علوم مدیریت، علوم سیاسی و علوم ارتباطات بسیار بیشتر از گذشته روی نهاد‌های اجتماعی که بتوانند از پیوند اجتماعی حراست کنند، تاکید می‌کنند.
معاون اقتصادی رئیس جمهور اضافه کرد: نهادی که در اقتصاد تسهیل کننده باشد، خیلی اثرگذارتر از یک فعال اقتصادی است که با انگیزه کسب درآمد وارد صحنه اقتصاد شود. چنین نهاد‌هایی اولا جریان اطلاعات را و ثانیا فرآیند تصمیم گیری را ایجاد کرده و شفاف می‌کنند و از آن مهم‌تر فرآیند بازخورد دادن برای اصلاح تصمیمات را ایجاد می‌کنند.
نهاوندیان با اشاره به اینکه در گذشته به چنین نهاد‌هایی کم توجهی می‌شد و اقتصاد یا با نگاه به اقتصاد خرد تحلیل می‌شد و یا با نگاه به اقتصاد کلان و نهاد‌هایی که بین اقتصاد خرد و کلان ارتباط ایجاد می‌کردند، با وجود اهمیت فراوان مورد توجه نبودند، اظهار داشت: به هیچ وجه به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به مثابه شورا‌ها و جلسات اقتصادی دیگر نگاه نکنید.


کد مطلب: 141697

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/141697/نهاونديان-التهابات-اخير-غير-اقتصادي

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir