۰

تنش‌ها بین اتاوا و ریاض افزايش يافت

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۲
عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در صفحه توئیتر خود نوشت: عربستان در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کند و در عین حال هر نوع تلاشی برای مداخله در امور داخلی خود را نمی‌پذیرد.
وی ادامه داد: ما با چنین اقداماتی با قاطعیت برخورد می‌کنیم.
وزیر امور خارجه عربستان مواضع کانادا را گمراه‌کننده قلمداد و تصریح کرد: با افرادی که در عربستان بازداشت شده‌اند، بر اساس قوانین سعودی برخورد می‌شود که حقوق آنها را تضمین می‌کند.
از سوی دیگر، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که از تصمیم عربستان در راستای قطع روابط با کانادا حمایت می‌کند و این تصمیم را در راستای «دفاع از حق حاکمیت» سعودی‌ها می‌داند.
در همین حال، شبکه خبری العربیه گزارش داد که عربستان برنامه‌های تبادل دانشجویی با کانادا را متوقف کرده است. بر اساس این گزارش، دانشجویان سعودی دارای بورسیه مشغول به تحصیل در کانادا قرار است به کشورهای دیگر منتقل شوند.
ریاض به تازگی اعلام کرد، به دنبال آن که اوتاوا خواستار آزادی فعالان حقوق مدنی در عربستان شده است، سعودی‌ها تجارت و سرمایه‌گذاری جدید در کانادا را به حال تعلیق در می‌آورند.
این اقدام سعودی‌ها پس از آن صورت گرفت که کانادا خواهان آزادی فوری فعالان مدنی بازداشت شده در عربستان شد؛ خواسته‌ای که از سوی ریاض پیش‌تر نیز مداخله در امور داخلی قلمداد شده است.
در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان آمده است، این کشور نسبت به خودداری از مداخله در مسائل داخلی سایر کشورها از جمله کانادا متعهد بوده و در عین حال مخالف هرگونه مداخله عوامل خارجی در امور داخلی عربستان است.
عربستان اعلام کرد: هر اقدام مضاعفی از سوی کانادا در راستای مداخله در امور داخلی عربستان به منزله اذعان به حق ما برای مداخله در امور داخلی کانادا خواهد بود.
دولت کانادا در نخستین واکنش‌ به اقدام عربستان درخصوص تعلیق روابط تجاری و سرمایه‌گذاری اعلام کرد که به دنبال رایزنی با ریاض است.
کد مطلب : ۱۴۱۷۱۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.