۰

سعید حجاریان عذرخواهي كرد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰
هفته گذشته گفت‌و‌گویی از سعید حجاریان منتشر شد که نقدهایی را به سمت این فعال سیاسی روانه کرد. حجاریان در آن گفت‌و‌گو از مثالی استفاده کرده بود که بار جنسیتی داشت و همین باعث شد بسیاری از فعالان حقوق زنان به او اعتراض کنند. او گفته بود: "به لحاظ سیاسی به دختری شبیه شده‌ایم که آنقدر به خواستگارها ایراد می گیرد که پیر می شود!"
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره توضیح داد:
*باید بابت آن جمله عذرخواهی کنم، اما در مجموع زبان فارسی زبان مردانه‌ای است، نه تنها در این سال‌ها، که همیشه این زبان مردانه بوده است. حتی ببینید یک سری لغات مثل شاه توت، شاه لوله وجود دارد اما نمی‌گویند ملکه توت و... حتی فامیل‌ها هم مردانه است. به‌طور مثال فامیل خود شما طباطبایی، خب این ریشه‌اش مردانه است، سید یعنی مرد، خود طباطبا مرد بوده، فامیل همه مردانه است، در خارج هم همین‌طور فامیل‌ها مردانه است و جدیداً تلاش می‌کنند تا فامیل‌ها را زنانه کنند. تاریخ ما مذکر است، برای همین خیلی از کلیشه‌ها در ذهن‌ها شکل گرفته است.
*شاید بهتر بود از مثال دیگری استفاده می‌کردم؛ مثال دیگری هم داشتم که مربوط به یکی از داستان‌های سعدی است که در آن گفته می‌شود: سعدی خط سبز دوست دارد نه هر الف جوالدوزی... من معتقدم اگر این مثال را استفاده می‌کردم، منتقدان من را متهم به پدوفیلی می‌کردند. خلاصه آنکه باید دقت کرد و مثال‌های دیگری به‌کار برد.
*خانم منصوری هم نقدی روی این ادبیات داشته است. به‌نظرم ایشان با توجه به موقعیت سیاسی که دارد باید نوشته من را نقد سیاسی کند و نقد فمنیستی را بگذارد برای دیگران، البته ایشان حق نقد دارد، اما به نظر من مطلب من را باید نقد سیاسی می‌کرد.
 
کد مطلب : ۱۴۱۸۱۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.