۰

پولشويي توسط آقا زاده ها در سينماي ايران

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۲
بخشی از مصاحبه را می خوانید:
به عنوان تهيه‌كننده‌اي كه سال‌هاست در سينماي ايران كار مي‌كنيد و از نزديك به ابعاد اين شغل واقفيد در مورد مباحثي كه اين روزها در بحث ورود پول‌هاي كثيف به سينما مطرح مي‌شود چه نظري داريد؟
به نظر من اقتصاد سينماي ايران را نمي‌توانيم جداي از اقتصاد كل كشور بدانيم، اگر ما در اقتصاد كلان كشور شاهد پولشويي يا رانت‌خواري و زد‌وبند هستيم سينماي ايران هم از اين مساله مستثني نيست و متاثر از ساير بخش‌هاي اقتصادي است. اين بدان معنا نيست كه امثال خاوري‌ها و مه‌آفريدها در سينماي ايران در حال جولان دادن هستند.

اين برمي‌گردد به ‌اندازه و قواره اقتصاد سينماي ايران. درست است؟
بله. تفاوت اساسي بين سينما و ساير بخش‌هاي اقتصادي در اين است كه در سال ٩٦ سينما ٢٠٠ ميليارد تومان گردش مالي داشته و اگر به آن حوزه نمايش خانگي را هم اضافه كنيم اين رقم به ٧٠٠ ميليارد تومان افزايش پيدا مي‌كند يعني حوزه گردش اقتصادي نمايش خانگي حدودا ٥٠٠ ميليارد تومان مي‌شود. اين در حالي است كه اساس و شاكله صنعت توليد محتواي نمايشي كه شامل فيلم سينمايي، سريال و فيلم‌هاي اين بخش مي‌شود در محدوده ٧٠٠ ميليارد تومان يا كمتر يا بيشتر آورده داشته است. اين رقم نه رقم وسوسه‌برانگيزي است و نه‌رقمي است كه بشود با آن‌كارهاي عجيب‌وغريب كرد. اهميت اين مساله وقتي روشن مي‌شود كه ما بدانيم اين گردش مالي متوجه دست‌اندركاران اين حوزه مي‌شود.
زيرمجموعه اين بخش هم شامل افراد زيادي است.
تهيه‌كنندگان، پخش‌كنندگان، سينما‌داران و توليدكنندگان محتواي نمايشي كه شامل تهيه‌كنندگان و شركت‌هاي ويدئو‌رسانه و پخش‌كنندگان ويدئو رسانه به انضمام شركت‌هايي كه مسووليت دي‌وي‌دي خام را بر عهده‌دارند مي‌شوند. اين گردش مالي با آمار تقريبي ٣٠٠ تا ٥٠٠ نفر مديريت مي‌شود، بهره‌مندان از اين گردش مالي كه شامل كليه اعضاي صنوف خانه سينما، از سازنده تيتراژ تا فيلمنامه‌نويس، كارگردان، بازيگر، تدوينگر، آهنگساز و... كليه پرسنل سينما از مدير تا سالن‌دار تا خدماتي، حسابدار و... و چه در حوزه نمايش خانگي از شركت موسسات با پرسنل مربوطه تا ويزيتور حتي سوپرماركت‌هاي توزيع‌كننده را شامل مي‌شود بالغ‌بر بيست هزار نفر هستند كه گردش مالي فوق‌الذكر بين آنان تقسيم مي‌شود. كه در اين چرخه مشغول به فعاليت هستند در نتيجه اين رقم در مقايسه با اين تعداد فعال اقتصادي و اينكه بشود كارهاي عجيب‌وغريب كرد دور از ذهن است.
 
کد مطلب : ۱۴۱۸۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.