آلودگي هواي تهران جان شهروندان را تهديد مي كند !
تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۸
ازون، این آلاینده جدید هوای تهران است. در سالهای گذشته تعداد روزهایی که هوای تهران با اوزون آلوده شده به سرعت افزایش پیدا کرده، به طوری که مسعود تجریشی معاون محیطزیست انسانی هم چندی پیش در نشست خبری خود نسبت به این موضوع هشدار داد.
اطلاعات شرکت کنترل کیفیتهوا نشان میدهد تعداد روزهایی که هوای تهران توسط ازون آلوده بوده امسال نسبت به سال پیش به شکل عجیبی افزایش پیدا کرده و در حالی که پارسال هوای پایتخت فقط برای 7 روز درگیر آلایندگی ازون بوده، از ابتدای امسال تاکنون تعداد روزهای آلوده ازون به 15 روز رسیده است!
البته امکان دارد این روند آلودگی هوا با آلاینده ازون از قبل هم وجود داشته باشد. وحید حسینی، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در این رابطه به خبرآنلاین گفت: اندازهگیری ازون به لحاظ فنی کار سختی است، ما در شرکت کنترل کیفیتهوا بعد دو سال تازه توانستیم میزان این آلاینده را در هوای تهران اندازه گیری کنیم. اینکه ازون را به درستی اندازه گیری کردیم هم ممکن است باعث شده باشد تا تعداد روزهای آلودگی ازون بیشتر از قبل به نظر بیایند.
چه کسی مقصر است؟ ما یا خورشید؟
حسین شهبازی، مدیر واحد مدلسازی و پیشبینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در رابطه با این افزایش چندی پیش به ایسنا گفته بود: در سالهای گذشته مشکل افزایش غلظت ازن را تا این حد نداشتیم و آلودگی هوا بیشتر ناشی از وقوع طوفانهای گرد و غبار بود متاسفانه طی یک دو سال گذشته غلظت ازن هم بالا رفته که منشا آن خودرویی است.
افزایش غلظت ازون عوامل مختلفی دارد، اما چیزی که مشخص این است که عامل آلاینده ازون نمیتواند خورشید باشد و انسان هم در ایجاد آن نقش دارد..
سازمان محیطزیست آمریکا در این باره نوشته است: آلودگی ازون زمانی اتفاق میافتد که آلاینده ناشی از خودرو، نیروگاها، صنعت کارخانههای شیمیایی و ... با حضور نور خورشید واکنش نشان بدهند و ازون به وجود بیاید.
جف مسترز، هواشناس آمریکایی هم در این رابطه گفت: «واکنشهای شیمیایی اکثرا در هوای گرم با سرعت بیشتری رخ میدهند، پس ازون در هوای گرم به وجود میآید و به همین دلیل این یک مشکل تابستانی است.»
این دقیقا همان موضوعی است که در ایران رخ داده، حسینی با اشاره به اینکه 3 مورد سوختهای نسوخته، اکسیدهای نیتروژن و نور خورشید از عوامل ایجاد اوزون در هوا هستند گفت: یکی از بزرگترین منابع ایجاد سوختهای نسوخته پمپ بنزینها هستند. از سالها قبل یعنی زمان دولت آقای خاتمی یک طرحی به نام طرح کهاب به وجود آمد که باید اجرا میشد تا بخارات بنزین جمعآوری شوند. اما متاسفانه این طرح اجرا نشد و اکنون در یک روز گرم تابستانی تقریبا روزی حدود 50هزار لیتر بنزین در تهران بخار میشود. این تقریبا معادل 2 تانکر بنزین است. تمام وزارتهای نفت و دولتها از آن زمان تاکنون در اجرای این طرح کوتاهی کردهاند.
یکی دیگر از موارد ایجاد اینگونه سوختها موتورهای کاربوراتوری هستند، ئلاک گذاری این دستگاهها مدتی است که ممنوع شده اما همچنان 1میلیون مورد از آنها در شهر تردد میکنند.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در این رابطه گفت: از همه جای این سیستمها نشتی و بخار سوخت خارج میشود، این موتورها عمدتا با سوخت اضافی میسوزند.
او در رابطه با عامل دوم ایجاد اوزون یعنی اکسیدهای نیتروژن، توضیح داد: «هرگونه خودرویی که در این شهر تردد میکند این اکسید را تولید میکند، از 82 کاتالیستهایی در خودروهای ما گذاشته شد تا این مواد را جذب کنند. اما چون معاینه فنی در چند سال قبل به شکل نادرست انجام میشد خودروهای زیادی کاتالیست نداشتند یا کاتالیستشان معیوب هستند.»
اطلاعات شرکت کنترل کیفیتهوا نشان میدهد تعداد روزهایی که هوای تهران توسط ازون آلوده بوده امسال نسبت به سال پیش به شکل عجیبی افزایش پیدا کرده و در حالی که پارسال هوای پایتخت فقط برای 7 روز درگیر آلایندگی ازون بوده، از ابتدای امسال تاکنون تعداد روزهای آلوده ازون به 15 روز رسیده است!
البته امکان دارد این روند آلودگی هوا با آلاینده ازون از قبل هم وجود داشته باشد. وحید حسینی، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در این رابطه به خبرآنلاین گفت: اندازهگیری ازون به لحاظ فنی کار سختی است، ما در شرکت کنترل کیفیتهوا بعد دو سال تازه توانستیم میزان این آلاینده را در هوای تهران اندازه گیری کنیم. اینکه ازون را به درستی اندازه گیری کردیم هم ممکن است باعث شده باشد تا تعداد روزهای آلودگی ازون بیشتر از قبل به نظر بیایند.
چه کسی مقصر است؟ ما یا خورشید؟
حسین شهبازی، مدیر واحد مدلسازی و پیشبینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در رابطه با این افزایش چندی پیش به ایسنا گفته بود: در سالهای گذشته مشکل افزایش غلظت ازن را تا این حد نداشتیم و آلودگی هوا بیشتر ناشی از وقوع طوفانهای گرد و غبار بود متاسفانه طی یک دو سال گذشته غلظت ازن هم بالا رفته که منشا آن خودرویی است.
افزایش غلظت ازون عوامل مختلفی دارد، اما چیزی که مشخص این است که عامل آلاینده ازون نمیتواند خورشید باشد و انسان هم در ایجاد آن نقش دارد..
سازمان محیطزیست آمریکا در این باره نوشته است: آلودگی ازون زمانی اتفاق میافتد که آلاینده ناشی از خودرو، نیروگاها، صنعت کارخانههای شیمیایی و ... با حضور نور خورشید واکنش نشان بدهند و ازون به وجود بیاید.
جف مسترز، هواشناس آمریکایی هم در این رابطه گفت: «واکنشهای شیمیایی اکثرا در هوای گرم با سرعت بیشتری رخ میدهند، پس ازون در هوای گرم به وجود میآید و به همین دلیل این یک مشکل تابستانی است.»
این دقیقا همان موضوعی است که در ایران رخ داده، حسینی با اشاره به اینکه 3 مورد سوختهای نسوخته، اکسیدهای نیتروژن و نور خورشید از عوامل ایجاد اوزون در هوا هستند گفت: یکی از بزرگترین منابع ایجاد سوختهای نسوخته پمپ بنزینها هستند. از سالها قبل یعنی زمان دولت آقای خاتمی یک طرحی به نام طرح کهاب به وجود آمد که باید اجرا میشد تا بخارات بنزین جمعآوری شوند. اما متاسفانه این طرح اجرا نشد و اکنون در یک روز گرم تابستانی تقریبا روزی حدود 50هزار لیتر بنزین در تهران بخار میشود. این تقریبا معادل 2 تانکر بنزین است. تمام وزارتهای نفت و دولتها از آن زمان تاکنون در اجرای این طرح کوتاهی کردهاند.
یکی دیگر از موارد ایجاد اینگونه سوختها موتورهای کاربوراتوری هستند، ئلاک گذاری این دستگاهها مدتی است که ممنوع شده اما همچنان 1میلیون مورد از آنها در شهر تردد میکنند.
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در این رابطه گفت: از همه جای این سیستمها نشتی و بخار سوخت خارج میشود، این موتورها عمدتا با سوخت اضافی میسوزند.
او در رابطه با عامل دوم ایجاد اوزون یعنی اکسیدهای نیتروژن، توضیح داد: «هرگونه خودرویی که در این شهر تردد میکند این اکسید را تولید میکند، از 82 کاتالیستهایی در خودروهای ما گذاشته شد تا این مواد را جذب کنند. اما چون معاینه فنی در چند سال قبل به شکل نادرست انجام میشد خودروهای زیادی کاتالیست نداشتند یا کاتالیستشان معیوب هستند.»