۰

ابهامات مردم در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی برطرف مي شود ؟

تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۳
ابهامات مردم در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی برطرف مي شود ؟
به هم ریختگی عرصه اقتصادی متأثر از تحریم ها به مثابه آب گل آلود برای ماهی گیری فرصت طلبان شد.دولت خروج و ورود ارز به کشور را کانالیزه کرد اما برخی به بهانه واردات کالاهای اساسی ارز 4200 تومان گرفتند و کالاهای دیگری را وارد و با قیمت های نامتعارف روانه بازار کردند. در موضوع واردات خودروهای خارجی آش آنقدر شور بود که بنا بر گزارش وزارت اطلاعات تخلفات از طریق ثبت سفارش‌های غیرقانونی و اخلال در بازار موجب تشدید واردات خودرو و خروج گسترده ارز از کشور، ایجاد تقاضای کاذب و افزایش بی رویه قیمت، کسب سود‌های نامشروع و بروز پدیده دلالی در حوزه ثبت سفارش اتفاق افتاد و طبق گزارش وزارت صمت تخلفات از طریق دستکاری در تاریخ ثبت سفارش، تغییر در عنوان کالای مورد سفارش و تخلف در نحوه و زمان پرداخت وجه انجام شد. در این گزارش متخلفان اصلی برخی کارکنان وزارت صمت، تعدادی از وارد کنندگان خودرو و چند نفر از کارشناسان شرکت رایانه‌ای طرف قرارداد برای پشتیبانی از سامانه ثبت سفارش معرفی شدند. 
متعاقب آن رئیس جمهور دست به قلم شد و فرمان 6 بندی خطاب به معاون اول، معاون حقوقی، وزیر اقتصاد، وزیر صمت، وزیر دادگستری و قوه قضائیه برای برخورد و مجازات مجرمان و متخلفان صادر کرد (اینجا). او همچنین 3 هفته بعد برای برخورد با متخلفان ارزی، دستور داد تا نام آنهایی که از ارز دولتی استفاده کردند اما کالای خود را در مهلت مقرر به کشور نیاورده‌اند، در لیست سیاه قرار گیرند(اینجا)؛ در گفتگوی تلویزیونی با مردم نیز تأکید کرد: «با مفسد،‌ فاسد و اخلالگر در حقوق مردم باید برخورد کرد و هیچ رحمی هم نباید داشت. به همه کسانی که ارز از دولت گرفته بودند، مهلت سه ماهه دادیم و به آنان گفته‌ایم باید اعلام کنند که چه کالایی را وارد کرده‌اند، آن کالا کجاست و اینکه چگونه قیمت آن محاسبه شده است تا ببینیم چقدر از ارزی که به آنان اختصاص داده شده خرج واردات کالاهای مشخص شده است. البته که در این زمینه حتما فساد انجام شده، اما باید کم و کیف آن به درستی مشخص شود. (اینجا)
رونق بازار افشاگری های کاذب
البته ناگفته نماند در فضایی که همه تریبون های رسمی کشور مبارزه با مفاسد اقتصادی را فریاد می کنند، برخی نیز هوای موج سواری سیاسی کردند و تحت عنوان «افشاگری» به مدد فضای مجازی بر طبل رسوایی نیروهای جریان رقیب کوبیدند. در واقع آنها بیش از آنکه فسادزدایی کنند، افشاگری را ابزار تسویه حساب قرار دادند غافل از آنکه اقدام شان اسباب ناامنی فضای کسب‌وکار را فراهم می آورد.
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان اعلام کردند: برخی درخصوص فساد به گونه ای صحبت می کنند که گویا همه نظام فاسد است و ادعای فساد سیستمی و فراگیر می کنند در حالی که اینگونه نیست و ما در کشور، مدیران پاکدست و مؤمن فراوانی داریم و اینگونه سخن گفتن، ظلم به این افراد و ظلم به نظام اسلامی است. در نظام اسلامی حتی تعداد کم افراد فاسد، زیاد است و باید با آنها قاطعانه برخورد شود. افراط و تفریط غلط است. برخی در صحبت ها و نوشته های خود بی ملاحظه هستند. نمی توان فساد در برخی دستگاهها و یا در میان برخی افراد را به کل کشور تعمیم داد (اینجا).
کد مطلب : ۱۴۱۹۵۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.