خرید و فروش نفت از سوی داعش

27 مرداد 1397 ساعت 16:52

بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل، داعش توانسته است به مناطق نفت خیز سوریه بار دیگر دست یابد و منافعی را از فروش نفت به دست آورد.


اگرچه سازمان ملل اشاره خاصی در گزارش خود نکرده است اما به نظر می‌رسد داعش در مناطق تحت کنترل نیروهای حامی آمریکا فعال شده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از آر تی، براساس گزارش اخیر تیم نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، در سال 2017 و اوایل سال 2018، داعش در عراق و سوریه از نظر نظامی شکست خورده و بیشتر مناطق تحت کنترل خود را از دست داد. همین مساله باعث کاهش سرعت حملات توسط نیروهای ضد داعش در مناطق شرقی سوریه شد.
این کندی و کاهش سرعت مبارزه با داعش به این گروه فرصت نفس کشیدن دوباره داده است تا بتواند خود را برای مرحله بعدی آماده کند. از ژوئن 2018 این گروه توانسته است بخش‌های بسیار کوچکی از سوریه را در نزدیکی مرز عراق تحت کنترل خود قرار دهد. همچنین این گروه توانسته است به برخی از منابع نفتی دست یافته و به استخراج بپردازد. به علاوه این گروه حملاتی را به خصوص از مرز به داخل عراق در حال انجام دادن است. این گروه به منافع نفتی در شمال شرقی سوریه دسترسی دارد.
در حالی که در این گزارش به طور خاص مشخص نیست که کدام نیروها در مبارزه با داعش دچار کندی و کاهش سرعت شده‌اند اما شمال شرقی سوریه در حال حاضر تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه مورد حمایت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا است.
دستیابی مجدد به منابع نفتی این اجازه را به داعش داده است که از فروش آن درآمد قابل توجهی به دست آورد. همچنین در این گزارش به طور مبهم اعلام شده است که این گروه مالیاتی را بر شهروندان در نواحی تحت کنترل خود اعمال می‌کند و حتی برای اخاذی برخی از تجار محلی را می‌رباید.
همچنین علاوه بر نقاط کوچک تحت کنترل داعش در سوریه این گزارش برخی مناطق را در سوریه مشخص و برجسته کرده است که احتمال افزایش حضور داعش در آنها وجود دارد. یکی از آنها کمپ پناهجویان رکبان سازمان ملل است که نزدیک پایگاه نظامی آمریکا التنف قرار دارد.
همچنین از دیگر مناطق مشخص شده، مناطقی در استان حمص و درعا اشاره شده است. همواره مساله اردوگاه پناهجویان رکبان از سوی مسکو و دمشق مطرح شده و آنها بارها خواستار همکاری آمریکا شده‌اند.
در اوایل ماه اوت ژنرال سرگئی رودسکوی، رئیس عملیات ستاد مشترک روسیه اعلام کرد: روکبان به محلی تبدیل شده است که مردم در شرایطی بسیار دشوار در آن زندگی کرده و تروریست‌ها در آن جا حضور دارند. شرکای آمریکایی ما باید هرچه سریع‌تر دسترسی انسانی به اردوگاه‌ را فراهم کرده و به پناهجویان راه بازگشت به خانه‌هایشان را گشوده و پایگاه نظامی خود را از التنف خارج کنند.
 


کد مطلب: 141977

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/141977/خرید-فروش-نفت-سوی-داعش

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir