دليل سفر مجردي عراقیها به ایران چيست؟
تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۳
از سوی دیگر، در جوامع بهسامان و قاعدهمند، این برنامهریزان و مسؤولان هستند که مقاصد گردشگران را تعیین میکنند. اینکه گردشگر خود به هدفگذاری بپردازد، در بلندمدت به تشدید بینظمی و پریشانی خواهد انجامید.
اردیبهشت ۹۴ بود که روزنامۀ انگلیسی «گاردین»، در فقدان رسانههای کارآمد محلّی، گزارشی منتشر کرد با عنوان «عبادت، غذا، سکس و پارکِ آبی در شهر مقدس مشهدِ ایران»۱. مانند همیشه، نخست مدعای گزارش «انکار» شد. همچون پیش، مسئؤلان انتشار آنرا اقدامی سازمانیافته، شیطنتآمیز، تهمت، تخریب وجهۀ معنوی مشهد و نفرتپراکنی، توصیف کردند.
عراقیها بیشتر به ایران سفر میکنند
اکنون و پس از سه سال از انتشار آن گزارش، مسئولان استان اعلام میکنند که «افزایش نرخ ارز، سبب ارزانترشدن هزینۀ خدمات گردشگری برای زائران خارجی» شده، و آنان بیشتر به مشهد سفر میکنند.
این افزایش از سوی معاون گردشگریِ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم تأیید شد: «بهعلت کاهش ارزش ریال، ورود گردشگر از عراق ۹۰ درصد رشد داشته است».
افزایش شمار گردشگر همیشه مفید است؟
جذب گردشگر، نیازمند هاضمۀ قوی و برنامهریزی همهجانبه است و احتمالاً توریسم هم در شرایط اجتماعی بهسامان، مفید و ثمربخش است، نه هر اوضاعی. به دیگر بیان، زیان و آسیبهای پیدا و پنهانِ افزایش گردشگر خارجی، در هنگامهای که جامعه با معضلات جدّی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه است و برنامهریزی خردمندانه و عالمانهای برای آنان نشده، شاید از سود و فایدۀ آن بیشتر باشد.
وقتی عراقیها آسیبپذیریمان را آشکار میکنند
امروز معضلات حضور گردشگران عرب -بهصورت مشخص مردان مجرّد عراقی یا مردان عراقی که بدون خانواده/مجرّدی به مشهد میآیند- در این کلانشهر مذهبی قابل انکار نیست و صرفاً ممکن است اختلاف نظر بر سر میزان و گستردگی آن باشد. کار به جایی رسیده که این زائران بعضاً به شرط حضور بانویی برای ازدواج موقّت، محل اسکان را انتخاب میکنند و مشاغلی هم پیرامون این بده-بستان شکل گرفته است. با چنین اوصافی، واقعبینانه و تلخکامانه باید گفت که این شرایط اجتماعی نابسامان ماست که «عرضۀ» ارائۀ خدمات جنسی در قالب شرعی و چه بسا «تقاضا» برای دریافت چنین خدماتی را در گردشگران بهوجود آورده است.
آنها، صرفاً معضلات اجتماعی ما را پیش چشممان آوردند و بیماری موجود -اما پنهان- اجتماعیمان را آشکار کردند. پس، بیهوده بر طبل ناسیونالیسم توخالی نکوبیم، آتشِ احساسات عربستیزانه را تیز نکینم و کلیشههای عوامپسند جنسی دربارۀ عرب و عجم را تکرار نکنیم.
اردیبهشت ۹۴ بود که روزنامۀ انگلیسی «گاردین»، در فقدان رسانههای کارآمد محلّی، گزارشی منتشر کرد با عنوان «عبادت، غذا، سکس و پارکِ آبی در شهر مقدس مشهدِ ایران»۱. مانند همیشه، نخست مدعای گزارش «انکار» شد. همچون پیش، مسئؤلان انتشار آنرا اقدامی سازمانیافته، شیطنتآمیز، تهمت، تخریب وجهۀ معنوی مشهد و نفرتپراکنی، توصیف کردند.
عراقیها بیشتر به ایران سفر میکنند
اکنون و پس از سه سال از انتشار آن گزارش، مسئولان استان اعلام میکنند که «افزایش نرخ ارز، سبب ارزانترشدن هزینۀ خدمات گردشگری برای زائران خارجی» شده، و آنان بیشتر به مشهد سفر میکنند.
این افزایش از سوی معاون گردشگریِ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم تأیید شد: «بهعلت کاهش ارزش ریال، ورود گردشگر از عراق ۹۰ درصد رشد داشته است».
افزایش شمار گردشگر همیشه مفید است؟
جذب گردشگر، نیازمند هاضمۀ قوی و برنامهریزی همهجانبه است و احتمالاً توریسم هم در شرایط اجتماعی بهسامان، مفید و ثمربخش است، نه هر اوضاعی. به دیگر بیان، زیان و آسیبهای پیدا و پنهانِ افزایش گردشگر خارجی، در هنگامهای که جامعه با معضلات جدّی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه است و برنامهریزی خردمندانه و عالمانهای برای آنان نشده، شاید از سود و فایدۀ آن بیشتر باشد.
وقتی عراقیها آسیبپذیریمان را آشکار میکنند
امروز معضلات حضور گردشگران عرب -بهصورت مشخص مردان مجرّد عراقی یا مردان عراقی که بدون خانواده/مجرّدی به مشهد میآیند- در این کلانشهر مذهبی قابل انکار نیست و صرفاً ممکن است اختلاف نظر بر سر میزان و گستردگی آن باشد. کار به جایی رسیده که این زائران بعضاً به شرط حضور بانویی برای ازدواج موقّت، محل اسکان را انتخاب میکنند و مشاغلی هم پیرامون این بده-بستان شکل گرفته است. با چنین اوصافی، واقعبینانه و تلخکامانه باید گفت که این شرایط اجتماعی نابسامان ماست که «عرضۀ» ارائۀ خدمات جنسی در قالب شرعی و چه بسا «تقاضا» برای دریافت چنین خدماتی را در گردشگران بهوجود آورده است.
آنها، صرفاً معضلات اجتماعی ما را پیش چشممان آوردند و بیماری موجود -اما پنهان- اجتماعیمان را آشکار کردند. پس، بیهوده بر طبل ناسیونالیسم توخالی نکوبیم، آتشِ احساسات عربستیزانه را تیز نکینم و کلیشههای عوامپسند جنسی دربارۀ عرب و عجم را تکرار نکنیم.