۰

کارشناس ارشد مسائل شرق آسیا و خلیج فارس:عمران‌خان قصد میانجی‌گری میان ریاض و تهران را دارد

تاریخ انتشار
شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۴
کارشناس ارشد مسائل شرق آسیا و خلیج فارس:عمران‌خان قصد میانجی‌گری میان ریاض و تهران را دارد
آسیای میانه و قفقاز - یک پژوهشگر شرق آسیا ورود عمران خان به قدرت و تاثیر آن بر ایران وعربستان را برای خبرآنلاین تحلیل و بررسی کرده است. وی می‌گوید: 
 
زهره نوروزپور: عمران خان رسما نخست وزیر پاکستان شد. پس از یک بحران داخلی سیاسی در این کشور، ارتش با سیاست جدید کسی را روی کار آورد که قبل ترها دستی بر سیاست نداشته است. جوانان شیفته اویند. چرا که با شعاری تازه وارد بازی سیاست شد. او در کارزار انتخاباتی با محکوم کردن فساد اقتصادی نوازشریف و دولت های قبل تر، وعده داد که فساد را ریشه کن خواهد کرد و به همسایگان دست دوستی می دهد. این مرد تغییر، تهران را مقصد اول در اولین سفر انتخاب کرده است و بعد از آن به دربار سعودی می رود. آیا روی کار آمدن عمران خان برای ایران نفعی دارد؟ پیرمحمد ملازهی کارشناس ارشد مسائل شرق آسیا و خلیج فارس، پاسخ این سوال را برای خبرآنلاین تحلیل کرده است که از نظر می‌گذرانید:

نخست اینکه ارزیابی شما از انتخاب عمران خان چیست؟
نتایج انتخابات پاکستان و پیروزی حزب انصاف عمران خان، یک تحول مهم در پاکستان به حساب می آید. این برای اولین باری است که چرخه قدرت از ان شکل سنتی که بین نظامیان و به اصطلاح بخش سیاسی اصلی و احزاب اصلی بود به هم خورده است. می توان گفت که تجربه جدیدی در سیاست داخلی پاکستان است. از جریانی که روی کار آمده است با ارتش هماهنگ است. اما ارتش به شکل مستقیم قدرت را به دست نگرفته است. در واقع یک شرایط جدیدی را به وجود آورده است. مشکل ارتش و حزب مسلم لیگ، این بود که در مقاطعی، دولت نواز شریف سیاستی در پیش می گرفتند که نه در داخل با منافع ارتش همخوانی داشت و نه در سطح بین الملل و منطقه ای.
بنابراین آمدن عمران خان یک پدیده جدید و خط سومی است که دارد به قدرت می رسد. خارج از آن جریانات سنتی قدرت که به نوعی ترکیبی است از یک حزب سیاسی و اهداف نظامیان، به این معنا که این بار به جای اینکه ارتش مستقیما دست به کودتا بزند، یک فرمولی را پیاده کرد که بر اساس ان یک حزب سیاسی خارج از مدار احزاب قدرتمند سنتی عملا به قدرت رسیده است. این حزب می‌تواند پاکستان را در مسیر جدیدی قرار دهد. هم اینکه در رابطه با کشور ما هم فرصت و هم تهدید است منتهی بستگی به این دارد که چه سیاستی با عمران خان اتخاذ کنیم.
کد مطلب : ۱۴۲۱۱۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.