۰

آيا خطر عزل ترامپ را تهديد مي كند ؟!

تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۹
آيا خطر عزل ترامپ را تهديد مي كند ؟!
نظام سیاسی آمریکا از ماناترین نظام‌های سیاسی جهان معاصر است. علت آن هم وجود سیستم و نهادمندی است. همین خود مانع اتفاقاتی از قبیل کودتا و انقلاب می‌شود که در کشورهای فاقد سیستم به ویژه در شرق روی می‌دهد. از زمامداری جورج واشنگتن اولین رئیس جمهور آمریکا که 221 سال پیش به قدرت رسید تا به امروز هیچ رئیس جمهوری در آمریکا از مقام خود عزل نشده است، اما در این دو قرن و اندی تلاش‌ها و اقداماتی برای عزل سه تن از 45 رئیس جمهور آمریکا انجام شده که در دو مورد به شکست منجر شد و در سومی ناتمام ماند و به استعفا انجامید.

آندرو جانسون اولین رئیس جمهوری (1875 ـ 1808) است که برای عزلش اقدام شد. وی یک دمکرات بود که با کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان اختلاف پیدا کرد. کنگره او را به علت برکناری وزیر جنگ به دنبال جنگ داخلی به قانون‌شکنی متهم کرد. مجلس نمایندگان از او سلب اعتماد کرد؛ اما در مجلس سنا تنها با اختلاف یک رای توانست به کار خود ادامه دهد و عزل نشد.
ریچارد نیکسون 37 امین رئیس جمهور از حزب جمهوری دومین نفری است که پرونده واترگیت تلاش‌ها برای عزلش را کلید زد؛ اما در نهایت در سال 1974 و سه سال قبل از پایان دور دوم ریاست جمهوری‌اش مجبور به استعفا شد. وی به دست داشتن در جاسوسی عناصر حزب جمهوری‌خواه از دفتر اصلی حزب دمکرات در واشنگتن متهم شد. واترگیت معروف‌ترین رسوایی سیاسی در تاریخ آمریکاست.
سومین رئیس جمهور آمریکا نیز که هدف عزل قرار گرفت، بیل کلینتون ازحزب دمکرات است که در پرونده رسوایی جنسی متهم به سوگند دروغ و قانون‌گریزی شد. مجلس نمایندگان در دسامبر 1998 حکم به عزلش داد ولی در نهایت مجلس سنا او را در فوریه 1999 تبرئه کرد.
هر چند به طرق قانونی تا به حال هیچ رئیس جمهوری در آمریکا عزل نشده است، اما به شیوه‌ غیر قانونی "ترور" 4 رئیس جمهور (جاف اف کندی، آبراهام لینکلن، جیمز گارفیلد، ویلیام مک‌کینلی) حذف فیزیکی و از قدرت برکنار شده‌اند و تلاش‌ها برای ترور چند رئیس جمهوری دیگر از جمله فرانکلین روزولت نافرجام ماند.
اکنون دونالد ترامپ چهارمین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا است که خطر عزل او را تهدید می‌کند. خود او نیز این خطر را کاملا احساس می‌کند و امروز پنجشنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته است: «به شما می‌گویم اگر عزل شوم، بازارها فرو می‌پاشد و همه خیلی فقیر خواهند شد.»
دو روز سیاه و سخت در عمر بیش از  ۵۲ سال ترامپ وجود دارد. روز نخست سه‌شنبه گذشته است که در حیات سیاسی ترامپ بسیار تعیین کننده است. وی در این روز دو ضربه سیاسی و قانونی دریافت کرد. اولین ضربه را مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ وارد کرد؛ وقتی تن به معامله‌ای قضایی داد و در برابر قاضی فدرال دادگاه مانهاتن اتهامات وارده را پذیرفت. از جمله این اتهامات تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از طریق پرداخت حق السکوت به دو زنی است که با دونالد ترامپ ارتباط داشته‌اند. این دو زن در قبال دریافت مبالغی از ارائه هر گونه اطلاعاتی علیه ترامپ که می‌توانست در انتخابات 2016 آمریکا به زیان او تمام شود، خودداری کردند.
کد مطلب : ۱۴۲۱۵۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.