چگونه رسانه های دیجیتال موجب بروز افسردگی می شوند ؟

4 شهريور 1397 ساعت 15:00

زندگی در یک فضای ایزوله‌ٔ رسانه‌ای در دنیای امروز ، نه ممکن است و نه عقلانی، درست همان‌ طور که غرق شدن در چنین فضای اضطراب‌زایی نادرست به نظر می‌رسد .


مائده پروین * 

از حدود نیم قرن گذشته که رسانه‌های دیجیتال پا به عرصه ظهور گذاشتند تا به امروز که اسکرول کردن تایم‌لاین شبکه‌های اجتماعی و دنبال کردن صفحات مجازی جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره‌ ما شده، زمان زیادی نگذشته است، اما این سیر صعودی چنان پر شتاب و با سرعت طی شد که تا به خود آمدیم در محاصرهٔ انفجار رسانه‌ها قرار گرفته بودیم، بی‌کلاه‌خود و بی‌سپر. اگرچه بخش قابل توجه دستاوردهای این رسانه‌ها بی‌بدیل و غیرقابل انکار است، نمی‌توان از آثار مخرب آن‌ها بر سلامت روان چشم‌پوشی کرد. قرار گرفتن مداوم در معرض رسانه‌های دیجیتال، علاوه بر آن‌که باعث بروز مشکلات روان‌شناختی جدی در حوزهٔ توجه و شناخت می‌شود، زمینهٔ بروز افسردگی در نوجوانان و افراد بزرگسال را فراهم می‌کند. 
مواجهه روزانه با محتوای ارائه شده در این دست رسانه‌ها، محتوایی که به نظر می‌رسد واقعی‌تر از واقعیت باشد، موتور محرک افسردگی را که اضطراب است به کار انداخته و در نهایت، باعث بروز علائم افسردگی در فرد می‌شود. چنین محتواهایی هر قدر کامل و با جزییات ارائه شوند، باز هم بخشی برش خورده و تقطیع شده از واقعیت‌اند. زمانی‌که محتوا از بافت خود جدا شده و مستقلاً ارائه می‌شود بیشتر از زمانی که ما آن را در بافت حقیقی زندگی خود تجربه ‌می‌کنیم اضطراب‌زاست. در این رابطه مثالی از یک تجمع سراسری را در نظر بگیرید.
شما به عنوان یک فعال اجتماعی برای ایجاد فشار در جهت تصویب یک قانون حمایتی در یک تجمع چند صدهزار نفری برنامه‌ریزی شده شرکت می‌کنید و دست به اعتراض و راهپیمایی می‌زنید. در بخش‌هایی از این تجمع بزرگ، درگیری‌هایی رخ می‌دهد و منجر به خشونت و در نهایت دخالت پلیس می‌شود. میزان اضطراب چنین حضوری را مقایسه کنید با زمانی که به عنوان یک کاربر عادی در حال اسکرول کردن فید یک شبکه اجتماعی هستید و یک فیلم کوتاه چندثانیه‌ای از صحنهٔ آن درگیری‌ها می‌بینید یا زمانی که در حال چک کردن سایتی خبری هستید و خبری کوتاه دربارهٔ به درگیری انجامیدن آن تجمع اعتراضی می‌خوانید. این اخبار و محتواها می‌بایست آن‌چه را در آن تجمع رخ داده منتقل کند، اما آن‌چه شما به عنوان «حاضر» در تجمع تجربه کرده‌اید با آن‌چه یک کاربرِ «ناظر» تجربه کرده یکسان و برابر است؟ اخبار و محتواها، همگی چیزی دربارهٔ واقعیت‌اند نه خود واقعیت. چنان‌چه تجمع و درگیری واقعیت بودند اما در این اخبار صرفاً به گزارشی دربارهٔ واقعیت تقلیل داده شده‌اند. گزارشی که در آن خبری از بافت، جو روانی، پیش‌آیندها و غیره نیست. واقعیت آن‌چیزی است که ما در بافتار زندگی خود، هر آن در حال تجربه کردن هستیم، که اگرچه اضطراب زاست، اما تحت کنترل قوه شناخت و دفاع‌های روانی ما برای مقابله با اضطراب است. درست برخلاف اخبار تقطیع شده و ظاهراً فراواقعی که همگی از حوزهٔ کنترلی ما خارج است و بنابراین میزان اضطرابی که ممکن است برانگیزاند به مراتب چیزی بیش از مورد قبلی است.


کد مطلب: 142169

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/142169/چگونه-رسانه-های-دیجیتال-موجب-بروز-افسردگی-می-شوند

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir