سورپرايز نمايندگان برای پاستورنشینان در هفته دولت

5 شهريور 1397 ساعت 11:42

مجلس رای اعتمادش را از وزیر اقتصاد پس گرفت» این هدیه ای بود که خانه ملتی ها در هفته دولت به ساختمان پاستور فرستادند.


اولین سالگرد دولت دوازدهم با سریال سوال و استیضاح آغاز شد و نقطه شروع آن هم وزیر کار بود.درست 17 مرداد ماه بود که  مرکب استیضاح علی ربیعی در مجلس برپا شد و بعد از یک جلسه پر از بگم بگم نمایندگانی که یکسال قبل او را راهی وزارتخانه کرده بودند امسال بر سر نارضایتی های اخیر ذبحش کردند. همه تصور می کردند با برکناری وزیرکار شمشیر مجلس غلاف می شود اما آنچه روز گذشته  زیر سقف ساختمان هرمی شکل مجلس رخ داد خط بطلانی بر همه گمانه‌زنی ها کشید. کسی فکرش را هم نمی کرد به فاصله دو هفته دو وزارتخانه بی وزیر شود آن هم درحالی که قرار است دو روز دیگر رئیس جمهور نیز برای پاسخ به سوال نمایندگان راهی بهارستان شود.
هرچه بود مسعود کرباسیان وزیر اموراقتصاد و دارایی در جلسه روز گذشته مجلس  با 137 رای موافق و 121 رای مخالف از ادامه تصدی بر وزارتخانه بازماند؛ جلسه ای که خالی از حواشی نبود.
لابی ها از واعظی تا تاجگردون
محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی از فعالترین اعضای دولت بود که یک لحظه آرام و قرار نداشت و دائما با نمایندگان وارد گفت و گو می شد تا راهی برای وزیر ماندن وزیر پیدا کند. حسینعلی امیری معاون پارلمانی روحانی نیز دست کمی از واعظی نداشت و هرچند اجازه رفتن به میان صندلی های نمایندگان را ندارد اما از همان تجمع ردیف اول تمام استفاده را می کند و برای رسیدن به یک رای مقبول به نفع وزیر هرآنچه در توان دارد را به کار بسته است.(اینجا)
البته فقط دولتی ها نبودند که از تمام قدرت لابی خود به سود کرباسیان استفاده می کردند بلکه نمایندگان مجلس هم از تاجگردون گرفته تا بهروز نعمتی عرض و طول صحن را طی می کردند تا بتوانند نمایندگان را با خود همراه کنند.(اینجا)
گعده هایی برای خوش و بش
هرچند جلسه استیضاح بود اما هیچ شباهتی به استیضاحی که چندی پیش برای وزیر کار رقم خورد نداشت. نمایندگان دائما مسیر صندلی های خود را تا ردیف اول صحن و جایگاه دولتی ها طی می کنند و دقایقی با اهالی خیابان پاستور به گفت و گو و خوش و بش می پردازند؛بازار دیده بوسی ها هم که حسابی داغ بود. صندلی اسحاق جهانگیری بیش از هر صندلی دیگری با تجمع مواجه شده بود.
کرباسیان
جنجال در مجلس بر سر تشابه اسمی
هرچند حواشی جلسه استیضاح وزیر اقتصاد با حواشی کمی مواجه بود اما اوج حاشیه سازی ها زمانی بود که مهرداد بائوج لاهوتی بعد از مسعود پزشکیان پشت تریبون رفت تا در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد صحبت کند. لاهوتی که با مشاهده فضای ناآرام مجلس تلاش کرد توجه وزیر را به خود جلب کند برای خطاب به نماینده ابهر گفت آقای عزیزی لطفا بنشینید که آقای وزیر بتواند حرف های مرا بشنود در همین لحظه عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان که تصور کرد روی خطاب لاهوتی با اوست از ته سالن در اعتراض به نماینده لنگرودشروع به فریاد زدن کرد هرچند علی لاریجانی تلاش کرد به او بگوید منظور لاهوتی فرد دیگری است اما او خود را مقابل تریبون رساند و حرکت دست و صدای بلند خطاب به مهرداد لاهوتی چیزی گفت که در همین لحظه لاهوتی با بیان "برو کنار " خشم نماینده شیروان را برانگیخت و او به یکباره به سمت لاهوتی رفت تا با گلاویز شود که نمایندگان مانع از او شدند و در حالی که عزیزی فریاد می زد که وکیلی نماینده مردم تهران دستش را بر دهان او گذاشت و با کمک دیگر نمایندگان او را به سمت دیگری بردند. 
دقیقه ای بعد لاهوتی برای آرام کردن فضا بیان کرد به جای آنکه بگوید منظور من عزیزی ابهر بود دوباره به اشتباه گفت  منظورم عزیزی شیروان بود که دوباره فضای مجلس این بار با خنده نمایندگان به حاشیه رفت. 
پس از آنکه صدای خنده نمایندگان فضای مجلس را ناآرام کرد لاهوتی خطاب به علی لاریجانی که ریاست مجلس را به عهده داشت گفت: لطفا جلسه را مدیریت کنید در این لحظه لاریجانی با خنده به او پاسخ داد و گفت: شما هم طوری صحبت کنید که ما بتوانیم مدیریت کنیم.


کد مطلب: 142203

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/142203/سورپرايز-نمايندگان-پاستورنشینان-هفته-دولت

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir