۰

مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران منفی می شود!

تاریخ انتشار
جمعه ۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۹
مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران منفی می شود!
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی تاکید کرده است: رشد اقتصادي سال 1396 كه در قياس با ده سال اخير با كمترين شوك‌ها مواجه بود، به سطح بلندمدت خود نزديك شد و توليد ناخالص داخلي در اين سال رشد 3.73 درصدي با نفت و 4.6 درصدي بدون نفت را تجربه كرد.خروج آمریکا از برجام اما وضعیت اقتصادی ایران را تحت تاثیرقرار داد. بر این اساس عملكرد اقتصادي سال 1397 بيش از هر چيز متأثر از وضعيت تحريم‌هاي آمريكا پس از خروج اين كشور از برجام  بود.
پیش بینی ها نشان می دهد متناسب با زمان‌بندي اعلام شده براي تحريم‌ها، در دو سناريو متفاوت آثار تحريم بر رشد اقتصادي و رشد بخش‌هاي اصلي برآورد شده است. دليل اصلي تفاوت اين دو سناريو، به همكاري نسبي يا عدم همكاري اروپا با ايران در مواجهه با تحريم‌هاي آمريكا مربوط است.
با در نظر گرفتن اين دو سناريو پيش‎بيني مي‌شود در سال 1397 رشد اقتصادي ايران در سناريوي اول منفی نیم درصد و در سناريوي دوم منفی 2.8 رصد باشد. اين ميزان براي رشد بدون نفت 1.9 و 0.8 درصد برآورد مي‌شود. همچنين در اين گزارش رشد سال 1398 نيز پيش‌بيني شده است كه رشدي بين منفی 3.8تا منفی 5.5 درصد را نشان ميدهد، البته اين در شرايطي است كه دولت هيچگونه سياست فعالي براي خنثي‌سازي و مقابله فعال با تحريم‌ها نداشته باشد.
 
کد مطلب : ۱۴۲۳۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.