۰

آيا قیمت‌ كالاهاي اساسي به گذشته باز می‌گردد؟

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۳
آيا قیمت‌ كالاهاي اساسي به گذشته باز می‌گردد؟
این در شرایطی است که افزایش قیمت ارز در بازار باعث شده بود که قیمت کالاها و به خصوص کالاهای وارداتی یا وابسته به واردات نیز رشدی قابل توجه به خود بگیرد؛ به‌طوری که در برخی کالاها در پی احتکار یا اختفا، شاهد نایاب شدن‌شان در بازار نیز بودیم. رییس کل بانک مرکزی معتقد است اتفاقی که در بازار ارز رخ داد، محصول ناترازی سیستم بانکی و رشد وحشتناک نقدینگی و اصرار ما به تداوم نقدینگی است.
به باور وی، تا زمانی که این وضعیت ادامه دارد، شرایط در بازار ارز و سایر دارایی‌های قابل وصول برای حفظ ارزش پول توسط افراد ادامه دارد.
با این حال، در این ایام، سوالی که این روزها ذهن بسیاری از مردم را به خود جلب کرده است، این است که آیا قیمت‌ها به گذشته باز می‌گردد؟
بازار تهران
تاوان وابستگی به واردات
سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در تحلیلی در تلگرام خود در این باره می‌نویسد: بسیارى از صنایع كشور با آنكه در همه سال‌هاى اخیر ادعاى خودكفایی و داخلی‌سازى داشته‌اند، اما در حقیقت به مقدار قابل توجهى ارزبرى داشته و به واردات وابسته‌اند؛ همان‌طور که وزیر راه اعلام کرده است که صنعت هوانوردی کشور نزدیک به ۶۰ درصد به ارز وابسته است و تحقیقات ما در صنعت خودرو نشان می‌دهد که فقط خودروسازانی که ادعای داخلی‌سازی دارند، بهاى تمام شده شان حداقل ٣٠ درصد وابستگى مستقیم ارزى دارد.
وی می‌افزاید: با این وجود و با فرض تعمیم‌پذیری آن به بسیارى از صنایع و پذیرفتن این گزاره نگارنده كه ما اصولا در همه دهه‌هاى گذشته یك تولید واردات‌محور داشته‌ایم، باید پرسید براى كنترل قیمت‌ها در جهش ارزی چه باید كرد؟ آیا باید هر روز یك اتحادیه و صنفی با بیان میزان وابستگى‌اش به ارز، شرط كنترل قیمت‌هاى محصولاتش را در دریافت ارز ٤٢٠٠ تومانى بداند و محصولاتش را به عنوان كالای ضروری معرفی كند یا دولت با روش‌های تعزیراتى به دنبال سركوب قیمت‌ها علیرغم افزایش هزینه‌ها باشد، كه این كار بی‌تردید موج تازه‌ای از ورشكستگى بنگاه‌ها و ركود را در پی دارد .
به اعتقاد وی، به نظر می‌رسد دولت دیر یا زود با رویای دلار ٤٢٠٠ تومانى همانند دلار ١٢٢٦ تومانى در جهش قبلی قیمت ارز حتى براى كالاهاى اساسی هم خداحافظی خواهد كرد. شاید هضم این واقعیت كه قیمت ارز هرگز به سطح سابق بر نمى‌گردد، همچنان براى بسیارى از صنایع و سیاستگذاران سخت باشد، اما این واقعیت امروز ایران است.
قاسمی متذکر می‌شود: سیاست‌گذاران دولتى و تولیدكنندگان باید در یك روند منطقی قیمت‌ها را با نرخ‌هاى واقعی ارز تعدیل كنند. این امر ممكن است باعث كاهش قابل توجه تقاضا در كوتاه‌مدت، كوچك شدن بازارها و یا افزایش قیمت‌ها شود، اما باید پذیرفت این روندها، نتایج تاوان وابستگى به واردات و تولید واردات‌محور است .
کد مطلب : ۱۴۲۳۳۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.